De MotorNieuws Awards: Dit was het beste van 2016

door Thierry Sarasyn 30 december 2016

Er wordt gezegd dat 2016 een slecht jaar was, maar wij zagen ook heel wat goede kanten. Met name in de producten die we testten. In elke categorie selecteerden we één product. De trotse winnaars van de MotorNieuws Awards vindt u hieronder.

Sporthelm: Shark Race R Pro Guintoli

Waarom? Omdat de Shark Race R Pro Guintoli voldoet aan alle criteria die we belangrijk vinden in een helm. Hij ziet er goed uit, heeft een uitstekende pasvorm, is stil, aerodynamisch, veilig en licht. Een hele opsomming, maar we zijn zeker elk onderdeel. Enkel de veiligheid hebben we niet actief getest, gelukkig maar. Omdat de Race R Pro Guintoli de top van het Shark gamma is, mag je ervan uit gaan dat hij inderdaad goed beschermt bij een crash. Niks dan lof voor dit Frans topproduct.
Prijs: 529 euro
Info: http://www.eko-motorwear.com/

Motorfiets: Honda CRF1000L Africa Twin

Waarom: We hebben met heel wat motoren gereden in 2016, maar slechts eentje namen we in duurtest. De keuze om de Honda Africa Twin de MotorNieuws Award als beste motor van het jaar toe te kennen, is dus gebaseerd op intensief gebruik van de motor. De Africa Twin heeft bewezen dat hij inderdaad zo veelzijdig is als Honda belooft. Bovendien is hij na 8 maanden intensief gebruik foutvrij gebleven. De Africa Twin heeft ons bekoord op veel vlakken en op geen enkel vlak ontgoocheld.
Prijs: vanaf 12.190 euro
Info: http://www.fl.honda.be/motorcycles.html

Open face helm: Bell Jet

Waarom? Bell bewijst met de Jet helm dat een open face helm niet banaal hoeft te zijn. De Bell Jet past goed, is al bij al vrij stil en ook het binnenmateriaal is goed afgwerkt. Ook hier geen crashtest, maar laat het duidelijk zijn dat een open helm nooit even goed beschermt als een integraalhelm. De Bell Jet is in zijn categorie zo goed als hij maar kan zijn en we zetten hem nog steeds met plezier op.
Prijs: 168,99 euro
Info: https://www.bike-design.com/nl

Sportlaarzen: Sidi Mag 1

Waarom? Het duurde even voor we aan de Sidi Vortice laarzen gewend waren. In het begin voelden ze stijf en het sluitsysteem leek ingewikkeld. Maar dat is het niet, je wordt er snel aan gewend en bovendien voelen de Sidi’s na korte tijd al zeer comfortabel aan. De ventilatiekanalen werken erg goed bij warm weer en na een jaar intensief gebruik zijn de Vortices nog in uitstekende staat. We stappen er nu moeiteloos in en uit, het sluitsysteem werkt gemakkelijk en perfect en het comfort is goed. Heel wat racers prijzen hem ook voor zijn veiligheid. Top dus.
Prijs: 389 euro
Info: http://www.sidi.com

All Road laarzen: Stylmartin Impact RS

Waarom: Dit is een buitenbeentje in onze lijst. We rijden immers al langer met de Stylmartin Impact RS. In 2011 reden we ermee van Parijs naar Dakar en sindsdien dragen we de laarzen wanneer we maar kunnen. Het comfort is bijna buitenaards. Geen enkele andere motorlaars voelt zo comfortabel aan. We hebben geen idee of dat comfort op enerlei wijze de veiligheid vermindert, maar voor lange trips en intensief gebruik, plaatsen we dat comfort op nummer één. De zool is na 5 jaar nog steeds top, het leder is onaangetast en ze zitten zo goed als onze Nike loopschoenen. Stylmartin begon ooit als gewoon schoenenmerk en dat voel je aan de pasvorm.
Prijs: 299 euro
Info: http://www.stylmartin.it

Motorjas: Belstaff Brookland Jubilé

Waarom? De Belstaff Brookland Jubilé heeft een stijl die op zo goed als elke motor van pas komt. Hij zit perfect en ziet er goed uit. Wel even opletten; de Soja Wax durft na enige tijd in de kast rare vlekken op de jas maken. Gewoon even met de haardroger over gaan en alles verdwijnt als euh…was voor de zon. Groot draagcomfort, goede isolerende eigenschappen en een tijdloze look zijn de grootste troeven van de Belstaff Brookland Jubilé.
Prijs: 575 euro
Info: http://www.eko-motorwear.com/

MX en Endurolaarzen: Alpinestars Tech 7

Waarom: De Tech 7 is een absolute toplaars qua comfort, sluitingen en duurzaamheid. De laarzen zien er na twee jaar nog altijd uitstekend uit, de sluitingen laten je toe om in geen tijd de laarzen dicht te doen en heel precies te laten passen en de beschermende kwaliteiten staan buiten kijf. Omdat er geen binnenlaars is, blijft de Tech 7 ook vrij licht aanvoelen en dat zien we als een groot voordeel. Een off road uitrusting weegt op zich al genoeg. Alpinestars heeft duurdere laarzen, maar dit is wat ons betreft de beste.
Prijs: 379 euro
Info: http://www.alpinestars.com/

Racepak: Ixon Mirage

Waarom? De mix van runds- en kangoeroe leder zorgt ervoor dat de Ixon Mirage licht is en een goede pasvorm biedt. De kwaliteit van beide materialen staat ondertussen buiten kijf. We vonden het opvallend dat de Ixon Mirage van bij de eerste circuitsessie erg goed aanvoelde, met goede stretch aan de benen en een grote bewegingsvrijheid die je toelaat verschillende houdingen op de motor aan te nemen. Na een vol jaar is er nog geen spoor van slijtage. We hebben er nog geen crashtest mee gedaan en zijn van plan dat nog een tijdje zo te houden. Bradley Smith draagt ‘m, dus zijn we er zeker van dat het qua veiligheid wel snor zit. Zo moeten we zelf niet met onze snufferd op het asfalt gaan liggen.
Prijs: 1099 euro
Info: https://www.ixon.com

Off Road Bril: Scott Prospect

Waarom: Met de Prospect stapt Scott een nieuw tijdperk in. Grotere lens, beter zicht en ondanks dat alles blijft de bril toch nog in elke helm passen. Het getinte scherm laat ook in minder helder weer een goede zichtbaarheid toe en we vonden hem uitermate comfortabel. 45 jaar evaring in het vervaardigen van MX-brillen, resulteerde in het beste wat we de voorbije jaren op de neus hadden.
Prijs: 99 euro
Info: https://www.scott-sports.com

Open helm: Hebo T-One

Waarom? De Hebo T-One is een buitenbeentje. Dit is een helmtype dat – onterecht – weinig populair is. Vooral trialisten gebruiken hem, maar we gingen er ook veelvuldig mee op de Africa Twin rijden en zelfs op enduroritjes waar er geen risico op stenen en verloren tanden was. De Hebo T-One zit perfect, met goede extra aansluiting rond de wangen en het kleine klepje biedt een goede zonbescherming. We droegen hem meestal in combinatie met de Scott Prospect, maar af en toe ook gewoon met een zonnebril. Heerlijk licht en comfortabel ding. De Martini-racing kleuren die op ons exemplaar prijken, maken hem nog mooi ook.
Prijs: 199 euro
Info: http://hebo.com/Hebo

Reageren

Registreer of log in om te reageren...