BMW S 1000 RR - Van 2009 tot nu.

door Frank Slabbynck 3 maart 2019

Een klein stukje geschiedenis ter voorbeschouwing op de internationale perspresentatie van de nieuwe BMW S 1000 RR. Deze wordt volgende week gelanceerd op het circuit van ESTORIL. Wat is veranderd doorheen de jaren?

2009

In 2009 lanceerde BMW de allereerste S 1000 RR, die meteen opviel door zijn asymmetrische design van de voorkant.
Met een vermogen van 193 pk, 112 Nm koppel en een gewicht van 204 kg wist hij meteen heel wat nieuwe klanten te overtuigen.
Ook op de circuits in heel Europa zag je er elk jaar meer van rijden. In meerdere landen werd hij zelfs leider in zijn segment.

2012

In 2012 zag de tweede generatie het levenslicht.
BMW zorgde hierbij voor een gewijzigd rijwielgedeelte, verbeterde vering, verfijnde motor-tuning en een geoptimaliseerd Race-ABS en Dynamische Tractie Controle (DTC).
Vermogen en koppel bleven gelijk, maar de vermogingsafgifte was verbeterd en de gasrespons nog beter te doseren.
Verder noteerde we ook nog: een nieuw snelgassysteem, een instelbare, mechanische stuurdemper, twee kg minder gewicht en meer koppel in het middengebied.

Uiterlijk was model 2012 te herkennen aan het nieuwe design, dat vooral vanachter opviel door een strakker en slanker silhouet.
Ook het dashboard kreeg een update, waarbij we ons vooral de nieuwe, beter af te lezen toerenteller herinner en de laptimer.

De BMW S 1000 RR anno 2012 was meteen ook de eerste sportmotor die optioneel leverbaar werd met handvatverwarming.

2015

In 2015 ging het over meer dan een facelift of modelupdate.
BMW kwam op de proppen met meer motorvermogen (199 pk), 4 kg minder gewicht, een nieuw hoofdframe en nog betere handling met toegenomen stabiliteit in een geheel nieuw design.
We herinneren ons vooral ook de optionele “HP schakelassistent Pro” (zeg maar een quickshifter in beide richtingen, op- en afschakelen) die een fenomenale vooruitgang was t.o.v. de eerdere versies die enkel konden opschakelen. Wat ons betreft, verhoogde het rijplezier hier enorm mee.
Ook het dashboard werd opnieuw gemoderniseerd met een groter display en meer informatie, zoals bv. maximale hellingshoek langs beide respektievelijke kanten, indicatie hoeveel de tractiecontrole tussengekomen was, maximale vertraging, enz.
In feite was het een beide geheel nieuwe motor, en kan er vele bladzijden over alle verbeteringen geschreven worden, maar dat zou ons hier te ver leiden.

2019

Op uitnodiging van BMW Motorrad Belux gaan we volgende week naar de internationale perspresentatie van de totaal nieuwe 2019 versie van deze superbike.

We laten jullie ASAP weten wat we ervan vonden!

Reageren

Registreer of log in om te reageren...