Alles over de nieuwe BMW R 18 Powercruiser

door Thierry Sarasyn 4 april 2020

We konden het prototype vorig jaar al bewonderen op het prestigieuze Villa d'Este evenement, we zagen het pré-productiemodel al en nu is er finale versie van de BMW R 18 er. De krachtigste productie BWM ooit gebouwd, is een pure powercruiser.

158 Nm

De nieuwe R 18 levert een koppel van maar liefst 158 Nm en heeft 91 pk. Tussen de 2.000 en 4.000 opm is er constant meer dan 150 Nm beschikbaar. Als die kracht stroomt uit BMW’s nieuwe Big Boxer met 1802 cc longinhoud.

R 5 als inspiratie

BMW combineert moderne technologie met een klassiek design dat heel wat elementen ontleend aan de klassieke R5. Ondanks die klassieke look, heeft de nieuwste BMW veel hedendaagse onderdelen meegekregen. ABS, spreekt voor zich, maar opvallend zijn ook de dubbele schijfrem vooraan en de cantilever ophanging. Opvallend, want net zoals het origineel uit '39 ziet de R 18 eruit alsof hij een rigide achterkant heeft. Mooie details zijn de blote cardanaandrijving en het strakke maar sobere dashboard.

Ook opvallend: de complete LED verlichting met bochtenverlichting. Er zijn ook drie rij-modi en om het comfort te vergroten, heeft de R 18 een contactloze sleutel en kun je via de ‘reverse assist’ ook moeiteloos achteruit met de powercruiser.

Opvallend: BMW ging voor de R 18 samenwerkingen aan met grote namen uit de motorbranche. Zo is er een partnership met Vance & Hines voor de uitlaten en met Mustang voor het zadel.

Belangrijkste kenmerken

• Iconische styling met authentieke materialen ontmoet moderne technologie.
• Grootste BMW boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cc.
• Vermogen 67 kW (91 pk) bij 4.750 tpm, maximum koppel 158 Nm bij 3.000 tpm.
• Meer dan 150 Nm beschikbaar van 2.000 tot aan 4.000 tpm.
• In openlucht draaiende cardanas zoals bij klassieke modellen.
• Vakkundig gemaakt dubbel wiegframe van stalen buizen.
• Dubbele swingarm achter van robuust design.
• Telescopische voorvork met kragen en cantilever veerunit achter met progressieve demping.
• Uitgebalanceerde ergonomie voor relaxte zithouding en optimale controle.
• Schijfremmen voor en achter en spaakwielen.
• State-of-the-art LED verlichtingstechnologie in klassieke vorm.
• Adaptieve bochtenverlichting voor betere verlichting van de weg in bochten (optioneel).
• Klassiek gevormde ronde tellers met geïntegreerd display.
• Keyless Ride of gebruiksvriendelijk via remote control.
• Standaard drie rijmodi, ASC en MSR.
• Reverse Assist voor gemakkelijk manoeuvreren en Hill Start Control (beide optioneel).
• BMW R 18 First Edition: exclusieve look dankzij zwarte lak met witte biezen en chromen delen.
• Uitgebreid scala aan extra uitrustingen en Original BMW Motorrad Accessories evenals een specifiek voor de R 18 ontworpen Ride & Style Collection.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...