2018 KTM E-XC Freeride: grote stap vooruit in E-off road

door Thierry Sarasyn 19 oktober 2017

In de exclusieve Hangar 8 in Salzburg - de Red Bull verzamelplek voor alles waar een motor in zit en waarde heeft - toonde KTM gisteren de nieuwe 2018 Freeride E-XC. Terwijl de vorige elektrische Freeride een kruising was tussen een trial en een enduro, leunt de nieuwe veel dichter bij een enduro aan. En je kunt er veel verder mee rijden.

Hangar 8. Altijd leuk om hier te komen.

Grotere autonomie

Het Power Pack - lees de batterij - op de 2018 E-XC heeft maar liefst 50 procent meer capaciteit dan die van de vorige. We herinneren ons de test van het vorige model nabij Barcelona en toen we als een halve gare een paar hellingen opstoven, was de batterij na een half uur leeg. Maar dat was bij extreme belasting. Normaal kon je bijna een uur rijden met de vorige versie. Met de nieuwe krachtbron moet je een half uur langer op pad kunnen. Dat wil zeggen dat je bij normaal gebruik anderhalf uur ver komt. Dat is al aanvaardbaar.

KTM komt dus steeds dichter bij een volwaardig alternatief. De batterij blijft de voornaamste beperking, maar met deze autonomie, kom je toch al een eind. Zonder lawaai en zonder iemand te storen. Dat zijn argumenten die doorwegen in tijden waarin je als endurist wel een een welgemikte schoen naar je hoofd krijgt. Of een pak hagel in je broek.

Aan kracht geen tekort. De autonomie stijgt 50 procent.

Blik op de toekomst

Het vermogen stijgt ook tot 24 pk en van bij de eerste beroering van het euhÂ… gashendel is er 41 Nm koppel aanwezig. En die blijft er constant en over de ganse lijn. Het gewicht blijft beperkt tot 111 kg en daarmee zit de E-XC op het gewicht van de benzinegevoede concurrentie. Hij komt zelfs in aanmerking voor een A1 rijbewijs. Net zoals alle KTM off roads heeft de E-XC een WP upsd vork een WP PSD achterschokbreker.

Onderschat het belang van de E-XC niet. KTM CEO Stefan Pierer zei gisteren in de Hangar 8: "We zijn heel fier op deze E-XC. Het is de volgende stap in ontwikkeling van E-mobility voor KTM. Het bewijst ook dat we zeer toegewijd zijn om dit te doen slagen."
De KTM CEO heeft ons in het verleden al een paar keer gezegd dat zijn merk toegewijd was om een project te laten slagen. Dat was 15 jaar geleden bij de echte start in het motorcross en enduro. 10 jaar geleden bij een belangrijke stap in de wegmotoren. En een jaar of twee geleden toen KTM zijn MotoGP plannen aankondigde. In elk van die gevallen heeft KTM zijn intenties waargemaakt. Dit project is dus zeker het volgen waard. Al hangt KTM net als elke andere producent in grote mate af van de vooruitgang die gemaakt wordt in de levensduur van de batterijen.

In elk geval is de nieuwe E-XC alweer een belangrijke stap in de goede richting. Hij wordt leverbaar begin volgend jaar. We zijn heel erg benieuwd om er mee te rijden. Hallo, KTM?


Klik hier voor meer info over de 2018 KTM E-XC Freeride

Ook goed in de urban jungle

Reageren

Registreer of log in om te reageren...