2018 KTM 790 Duke: SCALPEL

door Thierry Sarasyn 7 november 2017

We hadden er vorig jaar al een voorproefje van gekregen, maar hier is hij dan in volle glorie: de KTM790 Duke. Het ultieme straatwapen uit Oostenrijk, gesmeed uit een mix van de 690 Duke en 1290 Super Duke met een nieuwe LC8 tweecilinder. Sturen als een 600, knallen als een 900. Dat vat zowat de 790 Duke samen. KTM noemt hem nu al de Scalpel.

Scalpel

Een chirurgisch mes dus. Met 105 pk en 86 Nm aan boord, gekoppeld aan uiterst compacte afmetingen en een laag gewicht. Het blok is een viertakt tweecilinder met DOHC en 8 kleppen en 6 versnellingen. Het is opgehangen in een lichtgewicht chroom molybdeen frame met een WP 43 mm cartridge upsd vork en een instelbare WP achteraan. Het stuur is in 12 standen instelbaar en er is een WP stuurdemper. De elektronica is op de afspraak met rij-modi – waaronder een track modus, cornering ABS met ook een Supermoto modus, hellingshoekgevoelige tractiecontrole, quickshifter en launch control.
Het drooggewicht van de motor is 169 kg, waarmee hij wellicht rijklaar onder de 190 kg zal uitkomen (inclusief motorolie, 14 liter benzine, batterij en vorkolie).

Stevig hongertje

Kiska stond weer aan de ontwerptafel en dat zie je aan het typische design. Het weerspiegelt ook sportieve intenties van de motor. Meer nog dan naar de de pure cijfers van vermogen en gewicht die we bij deze kennen, zijn we benieuwd naar de rij eigenschappen van de nieuwe KTM. Wie een mono wat weinig vindt en een Beast teveel, zal met deze 790 twin dus wellicht zijn honger kunnen stillen. Ook al is dat een stevig hongertje.

Ultieme wapen voor de openbare weg

Terwijl KTM’s Super Duke als bijnaam The Beast kreeg, is dit dus een scalpel. Een uiterst scherp chirurgisch mes dus dat zijn vermogen van meer dan 100 pk koppelt aan een messcherp stuurgedrag. Het moet het ultieme KTM wapen voor de openbare weg worden met een metershoge fun factor. Maar KTM voorziet ook een zelf in het leven geroepen event-serie waarin er met de 790 kan geracet worden op circuits.

Krachtlijnen

• 105 pk en 86 Nm
• viertakt tweecilinder met DOHC en 8 kleppen
• chroom molybdeen frame
• WP 43 mm cartridge upsd vork
• instelbare WP achteraan
• elektronica biedt rij-modi – waaronder een track modus, cornering ABS met ook een Supermoto modus, hellingshoekgevoelige tractiecontrole, quickshifter en launch control.
• 169 kg drooggewicht
• 14 L tank

Bekijk de uitgebreide fotogalerij

Reageren

Registreer of log in om te reageren...