2018 Honda CRF250R: Radicaal nieuw, verbluffend snel

door motornieuws 31 juli 2017

Honda heeft een hele geschiedenis met zijn viertakt CRF crossers. Toch duurde het tot Gajsers wereldtitel in 2015, eer de kwartliter CRF voor het eerst als volwaardig werd aanzien. Nu komt er een radicaal nieuwe CRF250R waarbij Honda voor het eerst afstapt van het UNICAM principe en voor een dubbele nokkenas gaat. Maar er is veel meer nieuws. Zoveel eigenlijk, dat niks nog hetzelfde bleef.

Zevende generatie

Met een frame van de zevende generatie, gewijzigde geometrie en Showa ophanging maakt evolutie plaats voor revolutie. De CRF250R is uitgerust met hetzelfde chassis als de CRF450R én hij heeft een totaal nieuw DOHC motorblok.
Met de keuze tussen verschillende mappings en een ergonomie die helemaal op de rijder gericht is, blijft dit ook een motorfiets die voor amateur-rijders geschikt is. Iedereen kan er op zijn persoonlijk niveau mee rijden.

Sterker, sneller en met 450 frame

De 2018 CRF250R overstijgt het 2017 model met een 5% betere vermogen-gewichts verhouding. In een rechtstreekse confrontatie, is het nieuwe model 3% sneller van 0-10 meter en 3,6% sneller over de eerste 30 meter. Dat is respectievelijk een halve en een volledige motorlengte.


Het DOHC blok met overvierkante boring en slag, grotere kleppen en hertekend in- en uitlaatsysteem levert bijna 6pk meer topvermogen met een rode zone die later begint en een bredere spreiding van het vermogen als resultaat.

Het nieuwe chassis is gericht op massa centralisatie en is identiek aan dat van de CRF450R. Het zorgt ervoor dat het hogere vermogen ook daadwerkelijk gebruikt kan worden en dankzij de geometrie en het lagere zwaartepunt voor meer grip van het achterwiel.

De nieuwe CRF250R maakt ook gebruikt van de 49 mm USD Showa voorvork met bekende en uitgebreide instelmogelijkheden.
Net zoals op de CRF450R, is er een nieuw aerodynamisch design met een vloeiende vormgeving die de rijder in staat stelt om vrij te bewegen. De geïntegreerde graphics zijn krasvrij en geven een hoogwaardige uitstraling. Daarnaast beschikt ook de nieuwe CRF250R standaard over een elektrische starter.

Je ziet het goed; twee uitlaaten

Het nieuwe blok

Het blok van de 2018 CRF250R is compleet nieuw en het werd gebouwd met focus op een hoog topvermogen en een hoger toerenbereik. De cijfers: bijna 6pk meer vermogen en een vermogensbereik dat 2.000 tpm breder is geworden en 900 tpm later in het rode toerengebied komt.

De vermogensbank vertelt het hele verhaal: vanaf 8.500 tpm laat de nieuwe CRF het vorige model gewoon achter zich. De nieuwe CRF250R blijft vermogen en koppel verder opbouwen.

Het nieuwe blok biedt dubbele uitlaatpoorten met elk een uitlaatpijp en de dubbele uitlaatdempers staan 24 mm dichter bij het zwaartepunt van de motor.In het blok is een elektrische starter geïntegreerd.


Centraal in dit resultaat van meer vermogen staat een verbeterde doorstroming van gassen - zowel aan in- als uitlaatkant – en een gewijzigde boring x slag van 79 x 50,9 mm (was 76,8 x 53,8 mm). Deze overvierkante lay out van het blok laat toe om grotere titanium kleppen te gebruiken: 33 mm inlaat en 26 mm uitlaat (was 30,5 en 25 mm).

Het nieuwe blok biedt dubbele uitlaatpoorten met elk een uitlaatpijp en de dubbele uitlaatdempers staan 24 mm dichter bij het zwaartepunt van de motor.In het blok is een elektrische starter geïntegreerd. Die vervangt de kickstarter en is centraal geplaatst. De Lithium-ion batterij weegt slechts 0,65 kg. Het totale gewicht van het blok mét het volledige systeem van de elektrische starter en de dubbele bovenliggende nokkenas, is slechts 1 kg meer dan dat van de vorige CRF250R.

De olie smeert nu zowel de koppeling als de versnellingsbak en heeft een totaal volume van 1.250 cc. Voorheen hadden de CRF250R-modellen een gescheiden smering van 850 cc motorolie en 750 cc koppelingsolie (1.600 cc in totaal).

Massa centralisatie is de sleutel tot een verbluffende wendbaarheid.

Lichter rijwielgedeelte

Met een gewicht dat 340 gram lager ligt dan dat van het vorige model, biedt het aluminium Twin Spar frame van de zevende generatie een perfecte balans tussen stijfheid en stabiliteit, plus een verhoogde tractie.

In vergelijking met het vorige model is de geometrie duidelijk anders: de wielbasis is 3 mm korter (1.486 mm) en de afstand tussen het scharnierpunt van de swingarm en de achteras is 15 mm korter (573 mm).

Het subframe is vervaardigd uit geperst aluminium (i.p.v. gegoten) en is 20% lichter; de zadelhoogte steeg met 6 mm tot 957 mm en er is 5mm meer grondspeling. Rijklaar en volgetankt weegt de CRF250R slechts 108,1 kg.

De Showa luchtvork van het vorige model is vervangen door een Showa USD voorvork met veren. De vork werd voor het eerst toegepast op de CRF450R en is géén evolutie van de 48 mm vork maar een versie van de Showa Kit vork die Honda ter beschikking stelt voor de Honda-teams in het Japanse kampioenschap. De full racing vork is ontwikkeld in samenwerking met de ingenieurs van HRC, volledig instelbaar en biedt uiterst precieze controle en een superieure feedback.

De 220 gram lichtere swingarm wordt via het Pro Link systeem bediend door een volledige instelbare Showa achterschokbreker.

Een bijzonder ranke bouw en inmold technologie voor de graphics.

Titianium tank

De 2018 CRF250R beschikt ook over de 6,3 liter titanium benzinetank van de CRF450R, die met zijn 1.039 gram maar liefst 513 gram minder weegt dan de kunstof versie die hij vervangt.

Ruim een halve kilogram minder op een positie zo ver boven het zwaartepunt biedt grote voordelen qua wendbaarheid en de vlakke benzinedop laat de rijder toe om nog verder naar voor te schuiven. Het ontwerp van het bodywork is smaller. Zo is er optimale bewegingsvrijheid op de motor en een betere luchtgeleiding naar de radiatoren.

Het lijdt nu al geen twijfel dat dit de snelste CRF250R ooit en wellicht is dit eindelijk de de motor die Honda nodig heeft om de heersende klasse in de MX2 het vuur aan de schenen te gaan leggen. Maar ook wie als amateur rijder af en toe wat gaat crossen, moet kunnen genieten van het technologisch hoogstandje dat deze CRF250R duidelijk is. We zijn zeer benieuwd naar de eerste testmeters.

De nieuwe CRF250R is vanaf eind 2017 verkrijgbaar bij de officiele Honda dealers.

Technische gegevens Honda CRF250R

Yo, de mannen!

Reageren

Registreer of log in om te reageren...