2018 Ducati Panigale V4, V4 S en V4 Speciale: Nieuw tijdperk voor Bologna

door Thierry Sarasyn 5 november 2017

We zagen er al flitsen van, maar hier is ie helemaal, in vol ornaat, in drie versies en met alle informatie: de Panigale V4, de eerste Ducati V4 voor massaproductie en afgeleid van de Desmosedici die de MotoGP motoren uit Bologna aandrijft. 1103 cc en 214 pk. En dat is nog maar het begin. Want je kunt ‘m nog sterker maken. En hij is belachelijk licht.

Drie versies

De Panigale V4 vervangt de Panigale 1299 bovenaan Ducati’s supersport gamma. De motor blijft dus wel degelijk de Panigale benaming houden. Omdat dit ondertussen een naam is die synoniem staat met Ducati’s sportieve ambities. En daar wordt dus een V4 aan gekoppeld. En er komt ook een V4 S met Öhlins ophanging, het SMART EC 2.0 elektronica systeem, aluminium wielen en een lithium ion batterij. Het neusje van de zalm is de V4 Speciale met de kenmerken die je onderaan opgelijst ziet. Niemand minder dan Casey Stoner reed de bloedmooie en 226 pk sterke megabike het podium op.

De nieuwe V4 luidt een nieuw Ducati tijdperk in.

Van 214 tot 226 pk

Ducati’s filosofie voor de V4 draait om integratie van motorblok, chassis en rijder. Volgens Ducati is deze Panigale V4 dicht bij een V4 prototype voor MotoGP. Het is een 90° V4 met desmodromische klepsturing. De 81 mm boring is ook identiek (en is ook het maximum dat toegelaten is in MotoGP). De langere slag resulteert in een 1103 cc cilinderinhoud. Goed voor meer kracht onderin, maar ook voor 214 pk bij 13.000 opm. Dat maakt de Panigale op dit moment de krachtigste hypersport. Het koppel bedraagt 123,5 Nm. Als je de meegeleverde aluminium race Akrapovic monteert, stijgt het vermogen naar 226 pk.

214 pk en een drooggewicht van 174 kg

Stylema

Een V4 weegt meer dan een V2 en dus is er een nieuw kader dat naar de naam Front Frame luistert. Het is compacter en lichter dan een perimeter frame en de motor fungeert als dragend onderdeel van het geheel. Het laat ook een zeer smalle bouw toe en het S-model weegt dus amper 195 kg rijklaar. Met de standaard 214 pk kom je aan een 1,1 pk per kilogram. Dat is voor een productiefiets du jamais vu. Ducati gaat voor de voorvork aankloppen bij de Japanners van Showa en voor achtervork en elektronica bij de Duitsers van respectievelijk Sachs en Bosch. De banden komen wel nog uit Italië. Brembo levert de Stylema monobloc klauwen, de opvolgers van de M50.

Dit is de V4 standaardversie

Belangrijkste kenmerken Panigale V4

• Nieuwe Desmosedici Stradale V4 1103 cc
• Nieuw Front Frame
• 43 mm Showa Big Piston Forks
• volledig instelbare Sachs monoshock
• Sachs stuurdemper
• Elektronica met ABS, cornering ABS, tractiecontrole, Slide Control, wheelie control, Power launch, Quick shifter en motorrem controle.
• 3 rij modi
• 16 liter benzinetank
• Volledige LED verlichting
• Stylema Brembo monobloc klauwen
• Configuratiekit voor tweezitters
• Pirelle Supercorse SP met 200/60-17 achteraan

En dit is de S met o.a. Öhlins ophanging

Extra op de V4 S

• Öhlins ophanging en stuurdemper, NIX-30 voor TTX 36 achter
• Aluminium gesmede wielen
• Litium ion batterij
• Geperst magnesium subframe vooraan

Extra op de V4 Speciale

• Carbon spatborden
• Gefreesde kroonplaten
• Alcantara zadel
• Speciale handvaten
• Instelbare voetsteunen
• Carbon hielbeschermer
• Carbon cover swingarm
• Multidirectionele hendels voor koppeling en rem
• Racing benzinedop
• Remhendel bescherming

Daarbij horen ook de bijgeleverde kit met Full Racing titanium Akrapovic uitlaat, racing scherm, vervangkit voor nummerplaat houder en spiegels, Ducati Data Analyser en hoes.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij

Reageren

Registreer of log in om te reageren...