door motornieuws 1 november 2014

MotorNieuws test: MV Agusta Dragster RR

De inkt van het persbericht waarin de MV Agusta Dragster RR werd aangekondigd was nog niet koud of we konden de motor al gaan testen. In Italië, dat spreekt.

Liefde op het eerste gezicht

Eén van de belangrijkste troeven van de MV Agusta Dragster RR is ontegensprekelijk zijn uiterlijk. Je bent er wild van of je moet ‘m niet. Een tussenweg bestaat niet. Maar het minste wat je kunt zeggen is dat de jongens uit Varese wel lef getoond hebben met de styling van deze in gelimiteerde oplage geproduceerde Dragster RR. Maar een schoon lief is niet altijd een goed lief. Daarom moeten we iets verder kijken dan het uiterlijk, het karakter inspecteren en er ook eens mee rijden.
In de eerste plaats door een opwaardering van het ondertussen bekend en vaak geprezen drieclinderblok. Een nieuwe airbox en andere uitlaatkanalen, gekoppeld aan een nieuwe injectie, zorgen voor een enorme toename van het vermogen. Deze versie heeft maar liefst 12 pk meer dan de andere 800 cc drieclinders. 140 pk bij 13.100 opm is zondermeer indrukwekkend. Samen met een koppel van 86 Nm zorgt dit ervoor dat MV oordeelde dat een stuurdemper hier op zijn plaats is. En dat hadden ze bij het rechte eind.
De Dragster is immers bijzonder hard afgeveerd. De Marzocchi is zo klaar om mee op een circuit te duiken, maar op de openbare weg moet je al héél hard pushen om de vork dermate te laten werken dat je een goede feedback krijgt. Een zachtere afstelling is hier zeker op zijn plaats. En dankzij de instelmogelijkheden van de vork is dat ook perfect mogelijk. Maar als je de RR met de standaard afstelling van de ophanging op een eerder hobbelige Italiaanse slingerbaan meeneemt, dan hou je het stuur best stevig vast, klem je de tank tussen de knieën en trek je nu en dan een bedankend knipoogje naar de standaard gemonteerde stuurdemper.
Nochtans zit je op de Dragster RR meer met je gewicht op het stuur dan op de Brutale RR. En toch voelt de vork rij hard aan. Bij MV verwachten ze duidelijk dat de sportieve genen die ze in een motor stoppen in minstens even grote mate aanwezig zijn in de rijder.

Instelbaar

Net zoals je de ophanging kunt aanpassen naar je eigen wensen, kun je dat ook met delen van de elektronica. De tractiecontrole is bijvoorbeeld achtvoudig instelbaar. Als je eind oktober over Italiaanse heuvels scheurt, kom je zelfs op een mooie dag nu en dan een natte zone tegen, dus zetten we de tractiecontrole bij wijze van test op maximaal. Wel, we hebben ze niet één keer voelen ingrijpen. Dat pleit in de eerste plaats voor de kwaliteit van de Pirell’s voor – en achteraan.

Andere leuk elektronisch speelgoed is de EAS Quickshifter. Die laat je niet alleen toe om koppelingsvrij op de schakelen, maar je kunt nu ook afschakelen zonder je linkerhand te gebruiken. Al die zaken samen onderstrepen de sportieve ingesteldheid van de Dragster. Maar daar komt bij dat het verhoogde koppel en vooral de goed gespreide koppelcurve ervoor zorgen dat dit blok eigenlijk voor alle doeleinden bruikbaar is. Al mankeert hij voor stadsgebruik een rijwielgedeelte dat een stuk meer comfort biedt. En voor de snelweg is de Dragster RR hoe dan ook niet de eerste keuze. Van alle markten thuis dus, maar toch vooral van de markt waar ze sportgerief verkopen… En in elk geval een motor die wat ons betreft qua schoonheid op een niveau staat waar maar een stuk of wat andere motoren bij horen.


Brutale RR

De Brutale RR kreeg alle upgrades mee die de Dragster ook kreeg, maar hij moet het stellen met een iets braver uiterlijk. Vergis je niet, dit is een MV, dus met een braaf uiterlijk is hij nog altijd gewaagder dan 95 procent van de overige motorfietsen.
En eigenlijk, rijdt hij ook beter dan de Dragster RR. Tenminste: op de openbare weg. De ztihouding is iets meer rechtop en de voorkant is zachter afgeveerd. Dat zijn twee belangrijke pluspunten voor het comfort. Verder kun je er een passagier op meenemen en is ook de kniehoek lichtjes groter. De Brutale RR is iets minder nerveus, maar toch nog altijd zeer sportief. Mocht je niet eerst met de Dragster gereden hebben, dan had je deze wellicht als extreem sportief bestempeld. Maar de Dragster RR neemt alles nog net en stapje verder en dat maakt van de Brutalle RR de meest gematigde van de twee. Rest de vraag of je daarvoor kiest of liever de onophoudelijk kick wilt van het wulpse beest dat de Dragster RR is. Persoonlijk zouden wij dan toch maar voor dat laatste kiezen. Maar wie zijn wij…

De Dragster RR zal in Nederland 18.090 euro kosten; in België 16.190 euro.

Bekijk de foto's van de test va n de MV Agusta Dragster RR in Italië

Reageren

Registreer of log in om te reageren...