door motornieuws 4 november 2014

Supercharged de weg op: Kawasaki Ninja H2

Nadat Kawasaki op de Intermot met de Ninja H2R iedereen lichtjes onder de indruk bracht, doen ze dat nu weer met de H2. Deze motor is immers ook geschikt voor straatgebruik en zal menig sportief motorhart sneller doen slaan.


H2 of H2R

Het motorblok en het frame van de Ninja H2R en de Ninja H2 komen voor een groot deel overeen. De Ninja H2 kan echter zo de weg op. De H2 en H2R hebben beide een centrifugale Supercharger.
Met 210PK voor de Ninja H2 en 326PK voor de Ninja H2R, zijn beide machines geschikt om op het hoogste niveau te presteren in de Supersport klasse – de Ninja H2 op straat en de Ninja H2R op een gesloten circuit. Wat beide motoren zo uniek maakt is het immense koppel dat geleverd wordt door de Supercharger die ervoor zorgt dat de Ninja gretig is, in elke versnelling en bij elk toerengebied. De rijder wordt bijgestaan door verschillende elektronische hulpmiddelen zoals het fameuze Kawasaki tractiecontrole systeem (KTRC), geavanceerde antiblokkeersysteem (KIBS) en zelfs verstelbare motorremfuncties.

Eén persoon per motor

Met de creatie van deze motoren is Kawasaki bij de pinken. Zo zijn de Ninja’s uitgerust met een KYB AOS-II Air-Oil separate ‘inverted’ 43mm voorvork en een ‘dog-ring’ versnellingsbak, technologie uit de Formule 1 dus. Ook de eenzijdige swingarm was nooit eerder op een productiemotor van Kawasaki te zien. Verder zijn de motoren uitgerust met KEBC engine brake control, waardoor gecontroleerd de motorrem kan worden ingezet. Verder zorgt de KLCM launch-control ervoor dat je onvoorstelbaar snel kan wegrijden vanuit stilstand. Een elektronische quickshifter zorgt verder voor heel snel schakelen. Qua uiterlijk hebben beide Ninja’s een nieuwe exclusieve zwarte ‘spiegellak’. De lak ontstaat door een speciale chemische bewerking waardoor er een laag van echt zilver ontstaat!
De Ninja H2 en Ninja H2R worden stuk voor stuk gebouwd in een speciale ruimte in de beroemde Akashi fabriek in Japan. Voor elke motor is één persoon verantwoordelijk die de motor van begin tot eind fabriceert. Zo wordt de hoogste kwaliteit en controle gegarandeerd.

Populaire jongens

Kawasaki is in zijn nopjes met de respons: “Potentiele eigenaren azen nu al op de machines en enthousiastelingen over de hele wereld melden zich. Met een gelimiteerd aantal Ninja H2 machines beschikbaar vanaf januari 2015, en met de verwachte komst van de Ninja H2R in de lente van 2015, vliegen de orders binnen”, zeggen ze. En nog: “Het is onvermijdelijk dat beide Ninja’s zich ontpoppen tot echte Kawasaki iconen, en in dezelfde adem genoemd worden met de 1969 H1, de H2 750 Mach IV en de Super Four Z1 uit 1972, maar ook met de baanbrekende GPZ900R Ninja uit 1984.”
Zou dat niet mooi zijn?

Reageren

Registreer of log in om te reageren...