door motornieuws 4 november 2014

Sportief touren: MV Agusta Turismo Veloce 800 en Turismo Veloce 800 Lusso

Zoals verwacht heeft MV Agusta zijn eerste hoogpoter getoond in Milaan. De Turismo Veloce 800 en de Turismo Veloce 800 Lusso zijn wat hun naam voorspelt: snelle tourers.


De kracht van het driecilinderblok wordt ook op deze nieuwe hoogpoter in goede banen geleid door een geavanceerd elektronica systeem. Het MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) elektronisch platform en een Mikuni Full ride-by-wire systeem zorgen ervoor dat de motor niet alleen optimaal gevoed wordt, maar ook dat het verbruik geoptimaliseerd is onder alle omstandigheden.
Andere belangrijke elektronische componenten zijn het ABS, EAS quickshifter die op en afschakelen toelaat en een 8-voudig instelbare tractiecontrole. Een indrukwekkende elektronica verzameling op een al even indrukwekkende motor. Vier mappings laten je toe het motorkarakter helemaal naar je zin te regelen. In de Sport mapping heb je de volle 110 pk ter beschikking, ga je naar Rain of Touring, dan wordt het vermogen lichtjes afgezwakt tot een gemakkelijker te beheersen 90 pk. Tot slot is er ook nog een persoonlijke custom mapping.
De Turismo Veloce Lusso onderscheidt zich van zijn broer met de kortere naam door de elektronische ophanging. Beide modellen hebben door hun langere veerweg, gewijzigde ergonomie en goede windbescherming uitstekende touring kwaliteiten. Gekoppeld aan het potente driecilinderblok en MV Agusta’s sportieve roots, leidt dit tot een motor die tourrijden meteen ook een sportief tintje geeft. Een beetje zoals Ducati dat met de populaire Multistrada doet. Alleen is dit een middenklasser. In elk geval is het een duidelijke verrijking voor MV’s steeds groeiend driecilinder segment.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...