door motornieuws 5 november 2014

Sport of avontuur? BMW S1000XR

160 pk en 112 Nm. Dat zijn de vermogens- en koppecijfers van BMW’s nieuwste. De S1000XR is een gedoodverfde concurrent voor Ducait’s Multistrada en geeft dus een extra dimensie aan BMW’s hoogpoter gamma.

Van alle markten thuis

Dat gamma is met de F800GS en vooral de R1200GS LC al zeer goed gevuld. Maar als het echt om sportief (hoogpotig) rijden ging, dan was er geen GS opgewassen tegen de Multistrada. Kijken of dat nu lukt met de S1000XR.
Het Beierse merk heeft alvast zijn huiswerk gemaakt. De XR krijgt standaard ABS, tractiecontrole, stabiliteitscontrole en een keuze uit twee verschillende rij-modi mee. Als optie kun je daar nog een ABS Pro (remmen onder hellingshoek) aan toevoegen
De S1000XR wordt aangedreven door het vier-in-lijn blok dat we ook al terugvinden in de S1000RR superbike, maar dan in een een versie aangepast aan het werk waarvoor de nieuwte uit Beieren gebouwd is. Maar wat is dat werk dan precies? Wel, het is een hoogpotige motor, dus een tourrit is zeker aan hem besteed, alleen mag je er van uit gaan dat met hoogwaardige ophanging, een vrij stijf frame en een blok dat 160 pk achter de kiezen heeft, je die tourrit een stuk sportieve kunt aanpakken dan met een GS. We zijn er zelfs van overtuigd dat je met de juiste banden net zo goed een paar rondjes op een circuit kunt gaan draaien. Naar het zuiden van Frankrijk of een paar rondjes op Zolder. En alles daartussenin. Dat is wat men bedoelt met veelzijdigheid….

Reageren

Registreer of log in om te reageren...