door motornieuws 3 november 2014

Opnieuw geschiedenis? 2015 Yamaha YZ-F R1

Het is alweer van 1998 geleden dat Yamaha zijn R1 lanceerde. Eind ’97 maakt de motor heel wat ophef en hij zette zondermeer nieuwe normen neer in het Superbike segment. Yamaha beoogt met de nieuwe versie net hetzelfde. Enter de 2015 Yamaha YZ-F R1…

No compromise

Om maar met de deur in huis te vallen: de Yamaha R1 zal 200 pk leveren en hij wordt aangedreven door een crossplane 998 cc blok met technologie ontleend aan de M1 van Rossi en Lorenzo. ‘No Compromise’ was van dag één al dé slagzin voor de R1 en daar is nu, 16 jaar na datum, nog steeds niet van afgeweken. Al heeft de R1 doorheen zijn loopbaan al heel wat gedaantewisselingen ondergaan en is er vaak via het Yamaha vlaggenschip nieuwe technologie geïntroduceerd, toch is het de filosofie achter de motor hetzelfde gebleven. Zijn karakter is wel grondig veranderd sinds de introductie van het crossplane concept. En daar blijft Yamaha nu ook trouw aan. Maar desondanks is dit een compleet nieuwe motor.
Niet vooral, maar meest opvallend door een nieuw, gedurfd en geslaagd uiterlijk. De verborgen koplampen hebben een dubbel doel. In de eerste plaats geven ze een meer race gericht uiterlijk, maar anderzijds maken ze ook plaats voor een veel grotere centrale inlaat. Iets wat we ook op … de M1 zien. De link met Rossi’s racer is nog nooit zo duidelijk geweest.

M1 inspiratie

Ook de elektronica komt van de YZR-M1. Met de IMU (Inertial Measurement Unit) worden alle parameters van de motor gemeten over alle assen (horizontaal, verticaal en in de lengte). (IMU). Dit stelt de rijder in staat controle te krijgen over tractie, slides, voorwiellift (wheelies), remmen en acceleraties.
Een oude bekende is ook het Deltabox frame. Maar dat is ondertussen dermate geëvolueerd dat het nieuwe frame zich tot het originele uit ’98 zich verhoudt als de moderne mens tot de Neanderthaler. Het is lichter, stijver en compacter ook. De afmetingen van de 2015 R1 doen eerder denken aan een 600 cc dan aan een 1000 cc. Misschien kunnen ze er nog wat mee aanvangen voor de R6…

Special Edition R1 M

Alsof dat allemaal niet genoeg is, komt er nog een competitie gerichte versie die slechts in beperkte oplage te verkrijgen zal zijn. De Special Edition YZF-R1M zal bol staan van de high tech. Hij heeft lichtgewicht carbon bodywork en er is onder andere een communication control unit die de rijder via GPS zal toestaan om accurate rondetijden en andere data van de rit vast te leggen en te bekijken via een tablet (android) of pc. De YZF-R1M heeft ook een elektronische race ophanging (ERS). Wie er in Belgie of Nederland eentje wil, zal er heel snel moeten bij zijn.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...