door 1 januari 1970

Serieus

Met deze nieuwkomer richt Yamaha zich vooral op jongeren. Op Europees vlak wordt het A2 rijbewijs steeds belangrijker en dus is het zaak de jongeren op een Yamaha te krijgen of ze daar te houden (als ze bijvoorbeeld al een R125 hebben). In elk geval is de YZF-R3 jong, maar tegelijk ook volwassen. Daarmee bedoelen we dat hij zowel op het vlak van het rijwielgedeelte als motorisch sterk voor de dag komt. 42 pk is nu niet echt om van achterover te vallen, maar als we zien dat KTM 's RC390 - die toch als sportieve referentie telt in dit niet al te dicht bevolkte segment)- maar één pk meer uit zijn monocilinder blok haalt, kun jA2 re niet anders dan besluiten dan dat Yamaha toch serieuze aspiraties heeft met de R3. Bovendien rijdt zo een twin toch een tikkeltje anders dan een mono. Sommigen zullen het zelfs als 'vlotter' bestempelen.
Voeg aan de dit potente blok een rijwielgedeelte me een sportief frame en dito ophanging toe, houd rekening met een rijklaar en volgetankt gewicht van 169 kg en denk aan Yamaha's kennis van sportieve motoren (R1 of R6, iemand?) dan kun je niet anders dan besluiten dan de YZF-R3 serieus speelgoed is voor mannen (en vrouwen!) die al even serieus zijn met hun sportieve ambities.

Technische fiche


2015 YZF-R3
ENGINE
Type: Liquid cooled,4-stroke,DOHC,4-valve In-line,2-cylinder
Displacement: 321 cc
Bore x stroke: 68.0 × 44.1 mm
Compression Ratio: 11.2 : 1
Max. Power: 30.9 kW (42.0 PS)@ 10,750 rpm
Max. Torque: 29.6 Nm (3.0 kg-m) @ 9,000 rpm

CHASSIS
Frame: Diamond
Front suspension: Telescopic fork, Ø 41 mm
Front wheel travel: 130 mm
Rear suspension: Swingarm
Rear wheel travel: 125 mm
Caster angle: 25º
Trail: 95 mm
Front brake: Hydraulic single disc, Ø 298 mm
Rear brake
Hydraulic single disc, Ø 220 mm
Front tyre: 110/70-17M/C 54H (Tubeless)
Rear tyre: 140/70-17M/C 66H (Tubeless)

DIMENSIONS
Wet weight: (including full oil and fuel tank) 169 kg
Fuel capacity: 14.0 litres
Oil capacity: 2.4 litres

Reageren

Registreer of log in om te reageren...