door motornieuws 19 oktober 2014

Nieuwe Yamaha WR250-F

Yamaha leek even de rol te gaan lossen, maar met de nieuwe WR250-F wil het merk met de gekruiste stemvorken weer zijn plaats aan de top innemen. Het injectiegevoede blok is gebaseerd op dat van de YZ-F crossmotor. De WR250-F is uiterst compact en heeft als belangrijkste kenmerken de omgekeerde cilinderkop, een zesversnellingsbak en een keuze uit 3 motormappings.

DNA

Het is ondertussen al van 2001 geleden dat Yamaha vriend en vrijand verbaasde en vooral verblijdde met de eerste WR-250F. De motor was vooral gebaseerd op de YZ-250F crossmotor en eigenlijk is dat nu niet anders. De cross - en endurokwartliters delen hetzelfde DNA. Dus heeft de WR250-F ook een omgekeerde cilinderkop en een zesbak. Maar hij biedt ook de keuze uit verschillende mappings. Dat Yamaha voluit de kaart van de elektronica wil trekken, toont aan dat men helemaal mee is met de nieuwste trends. Dat is goed, want na jarenlang een dominante positie bekleed te hebben, was de WR familie een beetje op zijn lauweren gaan rusten. Dat is nu dus gedaan en met een WR250-F die volgtankt amper 118 kg weegt, moet Yamaha in staat zijn om zowel in de competitie treffens als tijdens een zondagse uitstap met vrienden goed te scoren. De WR heeft alvast zijn betrouwbaarheid mee, want Yamaha startte in zijn eentje de viertaktrevolutie in '98 en ze plukken daar ook op het vlak van betrouwbaarheid nog de vruchten van. Het is alweer een poosje geleden dat Jeroen Ramon met een WR250-F aan de Dakar rally deelnam en hem ook nog won in zijn klasse. Misschien is het weer tijd dat de onvermoeibare Bruggeling nog eens naar de Senegalese hoofdstad rijdt met een kwartliter Yamaha. Zo wordt die betrouwbaarheid nog eens verder onderstreept...

Technische fiche


2015 YZF-R3
ENGINE
Type: Liquid cooled,4-stroke,DOHC,4-valve In-line,2-cylinder
Displacement: 321 cc
Bore x stroke: 68.0 × 44.1 mm
Compression Ratio: 11.2 : 1
Max. Power: 30.9 kW (42.0 PS)@ 10,750 rpm
Max. Torque: 29.6 Nm (3.0 kg-m) @ 9,000 rpm

CHASSIS
Frame: Diamond
Front suspension: Telescopic fork, Ø 41 mm
Front wheel travel: 130 mm
Rear suspension: Swingarm
Rear wheel travel: 125 mm
Caster angle: 25º
Trail: 95 mm
Front brake: Hydraulic single disc, Ø 298 mm
Rear brake
Hydraulic single disc, Ø 220 mm
Front tyre: 110/70-17M/C 54H (Tubeless)
Rear tyre: 140/70-17M/C 66H (Tubeless)

DIMENSIONS
Wet weight: (including full oil and fuel tank) 169 kg
Fuel capacity: 14.0 litres
Oil capacity: 2.4 litres

Reageren

Registreer of log in om te reageren...