door motornieuws 28 oktober 2014

MV Agusta Dragster RR: de schone is een beest

Met de RR versie van de Dragster bevestigt MV Agusta nog eens dat ze als geen ander schoonheid aan prestaties kunnen koppelen.

140 pk, 86 Nm

MV liet niks aan het toeval over om van deze RR versie een uitzonderlijke motorfiets te maken. In de eerste plaats door een opwaardering van het ondertussen bekend en vaak geprezen drieclinderblok. Een nieuwe airbox en andere uitlaatkanalen, gekoppeld aan een nieuwe injectie, zorgen voor een enorme toename van het vermogen. Deze versie heeft maar liefst 12 pk meer dan de andere 800 cc drieclinders. 140 pk bij 13.100 opm is zondermeer indrukwekkend. Gekoppeld aan een euh...koppel van 86 Nm zorgt dit ervoor dat MV oordeelde dat een stuurdemper hier op zijn plaats is.

Elektronisch ondersteund

De kracht van het blok wordt in goede banen geleid door een geavanceerd elektronica systeem. Het MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) elektronisch platform en een Mikuni Full ride-by-wire systeem zorgen ervoor dat de motor niet alleen optimaal gevoed wordt, maar ook dat het verbruik geoptimaliseerd is onder alle omstandigheden.

Andere belangrijke elektronische componenten zijn de EAS Quickshifter, het ABS, 8-voudig instelbare tractiecontrole en wheel lift controle. Een indrukwekkende elektronica verzameling op een al even indrukwekkende motor. Want ook het rijwielgedeelte is zondermeer uitzonderlijk. Brembo levert de 32 mm radiale vierzuigerremklauwen vooraan, Marzocchi de upside down voorvork met DLC aluminium en rode geanodiseerde binnenpoten. Sachs zorgde voor de volledig instelbaar monoshock achteraan. En onmiddellijk in de buurt van die ophanging bevinden zich natuurlijk de wielen. En dat zijn dé uithangborden van deze Dragster RR. Met de hand gemaakte lichtgewicht geanodiseerde naven, aluminium spaken en lichte velgen zorgen niet alleen voor een laag onafgeveerd gewicht, maar ook voor een hemels mooie stijl. Die stijl wordt doorgetrokken naar de rest van de motor in originele kleurstellingen. De Dragster RR combineert als geen andere schoonheid met kracht. De Dragster RR zal in Nederland 18.090 euro kosten; in België 16.190 euro.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...