door motornieuws 5 november 2014

Middenklasser en duizendpoot: MV Agusta Stradale 800

Mocht u gedacht hebben dat de fantasie van MV Agusta niet verder reiken dan de Tourismo Veloce, dan had u het fout. De Stradale 800 is een motor die vergelijkbare trekken heeft, maar toch duidelijk anders geïnspireerd. Het is net zo goed een commuter als een tourer.

Nuttige aanvulling

Ook hier is de 800 cc driecilinder het hart van het gebeuren. En we kunnen stellen dat het driecilinder gamma van MV op belachelijk korte tijd groter geworden is dan het viercilinder gamma ooit was. Dat is sterk. De Stradale 800 creëert eerder een markt dan een leemte op te vullen. Met een Brutale, Dragster, F3 en Turismo Veloce, hadden ze al een redelijk gamma. De Stradale voegt desondanks iets toe. Hij lijkt meer gericht op alledaags gebruik. De geïntegreerde koffers (met geïntegreerde knipperlichten) laten je toe om je spullen voor het werk mee te nemen, maar net zo goed een boel kleren om op reis te gaan. De motor heeft een 20 liter tank gekregen, dus daar kom je al een heel eind mee. Vooraan en achteraan is er een niet onaardige veerweg van 150 mm, maar de zadelhoogt is met 870 mm al bij al vrij laag. Toegankelijk voor iedereen en bruikbaar onder alle omstandigheden. Niet zo slecht bekeken, daar in Varese.

Gekend pakket

Verder zijn er de kenmerken die we ondertussen van een MV 800 bijna op ons duimpje kennen: het driecilinderblok wordt ook de Stradale 800 in goede banen geleid door een geavanceerd elektronica systeem. Het MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) elektronisch platform en een Mikuni Full ride-by-wire systeem zorgen ervoor dat de motor niet alleen optimaal gevoed wordt, maar ook dat het verbruik geoptimaliseerd is onder alle omstandigheden.
Andere belangrijke elektronische componenten zijn het ABS, EAS quickshifter die op en afschakelen toelaat en een 8-voudig instelbare tractiecontrole. Een indrukwekkende elektronica verzameling op een al even indrukwekkende motor. Vier mappings laten je toe het motorkarakter helemaal naar je zin te regelen. In de Sport mapping heb je de volle 115 pk ter beschikking.
Er wordt een prijs van 13.990 euro vooropgesteld. Dat zou kunnen kloppen in België, terwijl in Nederland de BPM de prijs wellicht iets hoger zal duwen.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...