door Thierry Sarasyn 17 november 2016

Hij is klaar! De Norton V4 SS en RR

De nieuwe Nortons V4 RR en V4 SS zijn er. Stuart Garner, de man die Norton terug tot leven bracht, mag trots zijn op zijn werk. Met een nieuw in de UK geassembleerd V4 blok, volledig carbon bodywork en een chassis dat in de TT ontworpen werd, kan de nieuwe Brit hoge ogen gooien.

Belangrijkste kenmerken

Laten we beginnen met de voornaamste kenmerken van de V4 RR en SS

- Volledig nieuw V4 blok gebouwd in Groot Brittanie
- Volledig carbon bodywork
- Carbon wielen (SS)
- Nieuw chassis
- Groot dashboard met 7 inch scherm en camera achteraan
- Volledig elektronica pakket

Van de RR komen er binnenkort 250 stuks ter beschikking

Bij Norton wilden ze een motor opbouwen die een hoofdrol kon spelen. In dit geval dus: de Italiaanse, Duitse en Japanse hypersports op de korrel nemen. Niet gemakkelijk als je weet hoeveel geld, tijd en ervaring er al in die motoren gekropen is. Maar Norton nam de handschoen op en doet een gooi naar succes met een V4 blok. Als je het ons vraagt, iets wat Honda gezien zijn geschiedenis ook moest gedaan hebben.
Het grote voordeel was, dat Norton niet vast zat aan een bestaand concept. Volgens Garner is er ook nog gekeken naar een vier-in-lijn, twin, driecilinder en zelfs V5. De ingenieurs vergeleken grondig alle concepten en uiteindelijk bleek de V4 de beste keuze.
"We plaatsten ons ook terug in de geest van de ingenieurs die in de jaren 50 de Manx race motoren bouwden”, aldus Garner. Wellicht hadden die ook voor de V4 gekozen."

Zoveel mogelijk Brits

Na heel wat testen, besloot Norton voor een 1200 cc te gaan en geen 1000 cc. Zodat het blok vlot de 200 pk haalt en toch helemaal niet onder druk komt te staan. "Wat we nu bouwen, zal de snelste, meest innovatieve en sterkste Britse Superbike ooit zijn. Alle 200 SS modellen zijn na al verkocht en we zullen de eerste batch van 250 RR modellen binnenkort aanbieden. We mikken op een verkoop van 5000 Nortons per jaar. Nu zitten we met de modellen die we hebben aan 1000. Er komt nog een nieuw blok bij in het sport platform, dus dat getal moet haalbaar zijn. De 44.000 pond SS’n zijn nu al allemaal weg, maar we gaan de RR aanbieden aan 28.000 pond en dat is een sterke prijs voor een handgebouwde Britse motor. We maken zoveel mogelijk zelf, ook de meeste delen van het blok. Wat we niet zelf doen, is van het hoogste niveau. Brembo, Öhlins, Bosch,… "

Is ie mooi of is ie mooi?

Nieuw Norton tijdperk?

Uitkijken nu of Norton in zijn opzet zal slagen. De motor ziet er in elk geval fantastisch uit. Hij straalt Britse motorgeschiedenis uit en mixt die met hedendaagste technologie. Precies wat het moet zijn. We kijken nu al uit naar een eerste testrit. Ga er maar van uit dat het niet tot in de details perfect is zoals een Japanse Superbike. Er zal meer leven in zitten. Misschien moeilijker te berijden. Maar in elk geval is de uitstraling van de Norton V4 zo sterk, dat het zonde zou zijn mocht dit niet de start zijn van een nieuw en groots Norton tijdperk. Het is Garner en zijn team gegund.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...