door 1 januari 1970

Yamaha verbetert voor 2016 de FJR op velerlei vlakken. Uiterlijk zal er een verschil merkbaar zijn, maar ook het rijgedrag zal anders zijn. In dat opzicht is het een beetje raar dat Yamaha de motor niet meenam in de stroom aan nieuwigheden die ze twee weken geleden op de EICMA in Milaan toonden. Of misschien toch niet. Tussen de toevloed aan nieuwe modellen was de FJR maar één van de vele nieuwkomers geweest. Nu krijgt hij wat extra aandacht. En hij verdient die wel met een volledig nieuwe zesvernsellingsbak, slipperkoppeling, 4 LED lichten vooraan, LED bochtenlichten (op AE/AS-modellen) en nog meer LED; op de richtingaanwijzers en zelfs het achterlicht. Het geeft de FJR alvast een jonger uiterlijk, maar het zal zeker ook nuttig zijn op donkere dagen (of nachten...)

Uitstraling

Ook opvallend, maar dan vooral voor de rijder, is het nieuwe dashboard. Dat heeft een sportievere aanblik en gebruik nu hetzelfde lettertype als de R-modellen uit het Yamaha-gamma. Dit toont aan de Yamaha zijn FJR een sportiever karakter meegeeft. En dat is wellicht een goede zet, de nieuwste trends op de markt benadrukken dat sportiviteit en tourcapaciteiten hand in hand kunnen gaan. De veranderingen aan de FJR moeten in de verf zetten dat hij net zo goed sportief uit de hoek kan komen als tourcomfort bieden.
De andere verhoudingen van de zesversnellingsbak moeten hem alvast een stukje vinniger maken, terwijl de LED verlichting en de LED bochtenlichten op de AE/AS-modellen hem ook letterlijk en figuurlijk een betere uitstraling moeten geven.

De belangrijkste verbeteringen op een rijtje

Nieuwe 6-versnellingsbak
· Assist & Slipper (A&S) koppeling
· Verlichting vooraan bestaande uit 4 LED’s
· 6 LED’s voor het verlichten van de bocht (alleen op de AE/AS)
· LED standlichten
· LED richtingaanwijzers
· Nieuwe dashboard met 3 displays
· Nieuw achterlicht met LED combinatie
· Nieuw achterspatbord
· Vooruitrusting installatie D-Air System.

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de 2016 Yamaha FJR

Reageren

Registreer of log in om te reageren...