door Thierry Sarasyn 18 augustus 2016

Here comes trouble: vanaf 1/1/2017 meer bio enthanol in je brandstof

Vanaf 1 januari 2017 wordt loodvrije benzine 95 E5 vervangen door 95 E10. Een klein verschil in benaming, maar het veranderen van 5 procent bio-ethanol naar 10 procent kan ingrijpend zijn voor de motorblokken. In het beste geval gaat u gewoon meer verbruiken en ook de prijs stijgt. Maar er kan ook ernstige motorschade optreden. Nog eens een prijs die iedereen letterlijk zal betalen voor meer bio.

Door het verhogen van het bio-ethanol gehalte kunnen bepaalde motoren in de problemen komen. Niet alleen oudere motoren. Ook nieuwe motoren met titanium kleppen kunnen hinder ondervinden van het hogere bio-ethanol percentage. Bovendien daalt het vermogen. Bij tests met motoren op pure bio-ethanol, moest er 20 procent rijker gereden worden om dezelfde prestaties te krijgen. Oude Europese motoren (zoals vroege Italianen of Britten) met te zachte klepzittingen zullen problemen krijgen omdat de ethanol de klepzittingen aantast. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat die motoren meestal wel ergens problemen mee hebben, niet alleen met E10 dus. Evenmin over het hoofd te zien: ethanol verbranding resulteert ook in een zuur dat zelfs oxidatie in het blok kan veroorzaken.
Bij tests met auto’s op 95 E10 bleek al dat na 27.000 km de brandstofpomp het gewoon begaf, terwijl bij een identieke wagen met de gewone benzine er helemaal niks aan de hand was.

De meeste oude Japanners kunnen dit type benzine aan. Maar het verbruik stijgt hoe dan ook.

Het wordt duurder

Voor injectie gevoede motoren kan er verstopping van de injectoren optreden. Carburator gevoede (en dus oudere motoren) zullen een rijkere afstelling nodig hebben om dezelfde prestaties te leveren. Lees een hoger verbruik voor het behoud van een identiek rijgedrag. De zogezegd ecologische ingreep zal dus resulteren in een hoger verbruik. Met meer vervuiling maar ook hogere kosten aan de pomp. En daarmee is de kous niet af, want de 95 E10 benzine zal ook 2 tot 3 eurocent duurder worden. Andere optie: de Euro 98 brandstof blijft - voorlopig - ongewijzigd. Maar ook die is duurder.
Reken zelf maar uit en voeg er ook nog een kost aan toe om je afstelling te laten aanpassen. En misschien wel nu en dan een trip naar plaatsen waar de gewone benzine aangeboden wordt. Slecht nieuws? You bet. Grote winnaar is de staatskas. En enkele groene jongens die alweer om de verkeerde reden met een glimlach zullen rondlopen. Want ook al klinkt dit op het eerste gezicht goed groen, gezien het hogere verbruik, is er gewoon geen ecologisch pluspunt aan.

Bij nieuwe motorfietsen kunnen de benzinepomp en injectoren problemen krijgen.

Geschikt of niet?

Als vuistregel geldt dit: heel wat motoren vanaf 1990 (Japans en BMW) en 2000 (de meeste Europeanen) zijn in principe geschikt voor E10. Maar u doet er goed aan bij uw merkverdeler om na te gaan hoe het zit met de motor waarmee u rijdt.
Echter: ook bij de motoren die geschikt zijn, blijft het probleem van het hogere verbruik. Spectaculair veel hoger zal dat niet zijn, maar een beetje meer verbruiken, hogere brandstofprijs en potentiële motorschade, we mogen alweer uitkijken naar 1 januari als een koe naar een uiertransplantatie. Of een kalkoen naar kerstmis, als we dan toch een beetje dezelfde tijd van het jaar in gedachten houden…

Zowel voor klassiekers als voor nieuwe motoren informeer je best even bij je dealer.

Reageren

rudy bruyndoncx
19/08/2016 16:08
Gaan we ons weer laten doen ,waarom niet met zijn allen een betoging organiseren steeds meer wetten en regeltjes in onze strot duwen trop is trop

Registreer of log in om te reageren...