door motornieuws 3 november 2014

Ducati Multistrada 1200 en 1200 S

Precies 5 jaar nadat ze hier op EICMA de eerste Multistrada voorstelden, is Ducati klaar met de derde generatie van zijn populaire alleskunner. De motor zou wel eens nieuwe normen kunnen zetten in het euh… tja, welk segment is dat nu weer waar die Multistrada in past?

Testastretta

Ook al vindt Ducati dat de Multistrada vier motoren in één combineert, van dat off road gedeelte zijn we toch niet zo zeker. Wat wel duidelijk is, is dat dit zowel een hoogpotige tourer als een commuter als een sportmotor is. En dat maakt hem nog steeds één van de meest veelzijdige motoren op de markt. En dat zal me de komst van de compleet nieuwe Multistrada 1200 alleen maar verder benadrukt worden.
De nieuwste Multi maakt gebruik van het ondertussen veelbesproken Testastretta blok. Desmodromic Variable Timing ofte DVT is daarbij het magische woord. Door onafhankelijk timing te gebruiken voor de in- en uitlaatnokken, optimaliseert Ducati zowel het vermogen, de kracht onderin als het verbruik. En ze zijn bovendien perfect in lijn met de Euro 4 normen. Het systeem komt extra goed tot zijn recht met Ducati’s eigen desmodromische klepactivatie. Aangezien de kleppen mechanisch bewogen worden (en niet door een veer) is de beweging bij lage omwentelingssnelheden een stuk gemakkelijker en dat speelt dan weer de vereiste precisie voor de DVT in de hand.
Het resultaat is een blok dat 160 pk levert bij 9500 opm en 136 Nm bij 7500 opm. Sterk, zei u?

Gevoed door elektronica

Net zoals op de Panigale 1299 trekt Ducati volop de kaart van de elektronica. De Inertial Measurement Unit meet hellingshoeken, acceleratie en inertie en past op basis daarvan de parameters aan. Bijvoorbeeld: een remdruk die in een rechte lijn niet tot het blokkeren van een wiel zou leiden, kan onder hellingshoek (met andere druk en een kleiner contactoppervlak van de band) wél voor een blokkerend voorwiel zorgen. De IMU houdt daar rekening mee en draagt op die manier zeer veel bij tot de veiligheid. Op de S-versie zorgt het EMU ook voor de activatie van de DCL ofte Ducati Cornering Lights, een extra lichtstraal – of beter een aanpassing van de bestaande - die de weg in een bocht beter belicht. De slimme IMU is ook bepalend voor de introductie van de wheelie control aangezien het ook mee de balans van de motor meet en de draaisnelheden van de wielen in rekening neemt. De Multistrada en de Multistrada S hebben ook standaard cruise control en op de S versie kun je via Bluetooth een multimedia systeem activeren. Er is zelfs een app aan verbonden!
De vier rij-modi (Sport, Touring, Urban en Enduro) worden verder ondersteund door de Ducati Skyhook Suspension, dit systeem past dynamisch het gedrag van de ophanging aan naargelang de staat van het wegdek.

Frisser uiterlijk

Genoeg over elektronica en terug naar de meer vertrouwde maten en gewichten. Met een drooggewicht van amper 209 kg is de nieuwe Multistrada bepaald licht voor een hoogpotige tourer. Hier zie je opnieuw dat er ook een heel sportieve component in deze motor schuil gaat. De snoet is nu iets agressiever, het windscherm iets breder en ook het kontje werd hertekend. Alles blijft herkenbaar, maar oogt toch een stuk frisser en slanker. De zithoogte is vanaf nu aanpasbaar (met 2 cm)
Vermelden we nog dat er van de S-versie ook een D-Air uitvoering beschikbaar zal zijn. Het D-Air systeem werd ontwikkeld samen met Dainese en biedt Ducati rijders de mogelijkheid om de motor te combineren met een jas die een draadloos activeerbaar airbag systeem in zich draagt.
De 2015 Multistrada 1200 is verkrijgbaar in Rood, de S-versie (behalve de D-Air variant) is er in rood of Iceberg White. Wat we persoonlijk een bijzonder geslaagde uitvoering vinden.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...