door motornieuws 3 november 2014

Daar is ie: Ducati Panigale 1299 (S)

Liefhebbers van Superbikes mogen zich in de handen wrijven. Ducati presenteert de Panigale 1299. En dat is nog maar de meest basic versie van de overtreffende trap van de 1199. Want er komt ook een S versie. Voor wie teveel nog net niet genoeg is…

1299 en 1299 S

Ducati toonde de nieuwe Panigale 1299 voor het eerst hier op de EICMA. Op een –stevige- boogscheut van de eigen fabrieken in Bologna en voor een op voorhand enthousiast thuispubliek. Maar niet alleen de Italianen moeten onder de indruk zijn. De 1299 Panigale is immers de meest vooruitstrevende Superbike die Ducati ooit bouwde.
Enkele cijfers om mee te beginnen? Wel de Panigale 1299 zal 205 pk leveren bij 10.500 opm en 144,6 Nm bij 8750 opm. En dat voor een drooggewicht van amper 165 kg. De Panigale 1299 is dus sterker en sneller dan de motor die hij vervangt. Nochtans zijn dat geen kleine schoenen om te vullen, de 1199 werd alom bejubeld. Het Superquadro blok heeft nu de dikste zuigers die ooit gebruikt werden in een productie superbike: 116 mm doorsnee hebben die dingen. Ter vergelijking: dat is maar 14 mm smaller dan een DVD schijf.
De nieuwe elektronica die speciaal voor de nieuwe Panigale ontwikkel werd biedt 3 rij modi. En er is ook een Inertial Measurement Unit (IMU), Cornering ABS dat voluit remmen in de bocht mogelijk maakt, Ducati Wheelie Control (DWC) en, op de nog exclusievere S versie, de Öhlins Smart EC, een meedenkende unit voor de veerweg. Er is ook het nieuwe Ducati Quick Shift (DQS) dat je vanaf nu ook toelaat om koppelingsloos af te schakelen. Dat moet gebruik op het circuit én op de weg een stuk gemakkelijker maken. Verder zijn de bestaande Ducati Traction Control (DTC) en de motorremcontrole (EBC) gevoelig verbeterd op de 1299.
Maar de nieuwe 1299 gaat over meer dan elektronica en pure cilinderinhoud. Er werd veel aandacht besteed aan de rijder zelf. Daarom is er bijvoorbeeld een nieuw en ergonomisch gevormd zadel dat tegelijk het rijcomfort verbetert én de controle ten goede komt.


1199 R versie

Tussen al het 1299 geweld komt er ook nog een nieuwe Panigale R en die zal ‘maar’ 1198 cc onder de tank hebben. Daar is een goede reden voor: hiermee blijft de R binnen de SBK reglementeringen vallen en zo kunnen ze bij Ducati ook in 2015 vrolijk op jacht naar een nieuwe wereldtitel. De R heeft titanium inlaat en uitlaatklepstelen, zuigers met dubbele ring en een extreem lichte krukas. Goed voor 205 pk bij 11500 opm, dat is evenveel als de 1299, maar 1000 opm later. Het koppel blijft iets lager – wat zou je willen met 100 cc minder – en staat op 136,2 Nm. De R heeft ook een verstelbare swingarm as en dezelfde nieuwe elektronica die de 1299 meekreeg. We moeten het hier zo meteen nog even gaan checken bij de Ducati ingenieurs, maar als we het goed begrepen hebben op de persconferentie, zou de Panigale R maar liefst 6 kg lichter zijn dan de huidige 1199 Panigale R. Vooral een 2 kg lichtere lithium batterij moet daar aan meegeholpen hebben. Lithium, het moet toch iets heerlijk zijn, die gasten van Nirvana waren er destijds ook helemaal gek van…

Reageren

Registreer of log in om te reageren...