door motornieuws 4 november 2014

Avontuur voor elke dag: KTM Adventure 1050

Voor wie avontuurlijk rijden niet op een beer van een 1290 cc en hopen vermogen moet gebeuren, lanceert KTM nu de 1050 Adventure. Meer dan zijn 1190 collega moet deze motor je in staat stellen om er gewoon een been over te gooien en te gaan rijden. Allemaal een beetje minder zwaarwichtig, quoi. Letterlijk én figuurlijk.

Eenvoud siert


Met 95 pk is de 1050 Adventure inderdaad geen pk-monster. Maar je mag je eigenlijk niet laten meeslepen in de pk-wedloop. Vroeger had iedereen pret met 50 pk, waarom zou op een moderne V-twin met 95 pk dan niet voldoende kunnen zijn? Zeker als je weet dat KTM op deze motor net zo goed zijn elektronica plaatst die het op de grotere motorfietsen al gebruikt. Tractiecontrole, ABS en drie rij-modi bieden je alvast genoeg elektronica om onder alle omstandigheden vlot genoeg te rijden.
En het is ook weer niet tevéél elektronica, anders zit je een half uur op je dashboard te knoeien eer je een meter gereden hebt. Dit is waar het bij KTM met de 1050 Adventure om draait: rijplezier zonder al te veel poeha. Wetende dat er ook WP schokbrekers op zitten, dat de V-twin ondertussen zijn strepen al lang verdiend heeft en dat er aan elke KTM genetisch een prettig gestoord kantje zit, dan kan het eigenlijk niet mis gaan met deze motor. Misschien niet de meest technologisch vooruitstrevende motor die we al op de EICMA te zien kregen, maar wel één van de motoren waar we graag zo snel mogelijk eens (een heel eind) mee willen gaan rijden. KTM heeft de opties klaar om er trouwens een heuse reis enduro van te maken. Laat maar komen!

Reageren

Registreer of log in om te reageren...