Vergelijkingstest Kawasaki Z-gamma: AFGUNST IS GROEN

door Gunther Kindermann 11 mei 2017

Na aankomst op het circuit en het nuttigen van enkele koffies volgde de langverwachte vergelijkingstest van Kawasaki's populaire Z-modellen. Je mag de naakte bende gerust omschrijven als verrassend potente, maar bruikbare motoren die bovendien goede looks en een aantrekkelijke prijs combineren. Klinkt simpel, maar dat is het niet. Anders had iedereen wel een dergelijke line-up bedacht en gemaakt.

De Z-line up oogt indrukwekkend.

Concept test

Nu is Kawasaki één van de weinge constructeurs die leuke nakeds aanbiedt tussen 300 en 1000 cc. Een gamma om jaloers op te zijn. De Z900 is het populairste familielid. Maar ook de rest doet het goed en dus vonden we het een goed idee om de ganse Z-bende te testen. Van de A2-gerichte Z300 tot de potente Z1000R. Die laatste richt zich eerder naar de sterren.
Een test van de verschillende modellen binnen het Z-concept dwong zich dus op. We geven hier nog de bedenking mee dat deze motoren zeker niet in de eerste plaats circuitfietsen zijn. Maar Mettet is wel de geknipte plek om het volledige potentieel te testen. Geen mega snel circuit als Francorchamps, maar door zijn lay out en snelheid geknipt om alles grondig te testen.

Moeilijk kiezen. Maar eigenlijk ook weer niet...

Z300: Kleine broer

De lichtste van de bende is een pure opstapmotor, maar wel eentje die zich zeer makkelijk laat sturen en héél vergevingsgezind is . Een motor ideaal om de knepen van het circuit-rijden aan te leren, mede door het zachte vermogen en het daaraan verbonden verplichte veelvuldig schakelwerk. Dat noopt je tot een correcte schakeltechniek. Ikzelf vond de motorfiets wat aan de krappe kant omdat ik vrij groot ben en dus vond ik de ideale zitpositie niet .De remkracht was bij agressief rijden wat ondermaats en gaf me af en toe wat extra adrenaline. Maar je mag er zeker van zijn dat voor de openbare weg de remmen zeker voldoen.

Het verplichte veelvuldig schakelwerk noopt je tot een correcte schakeltechniek. Ideaal om de knepen van het vak te leren.


Verder valt het ook op dat Kawasaki op deze lichte motor toch de hoogwaardige afwerking gebruikt die we ook op de zwaardere modellen terugvinden.

Verdict:Uitstekende beginnersmotor, ook goed voor her-opstappers. Minder geschikt voor ervaren rotten.

Gemakkelijke opstapper.

Z650: Allemansvriend

Ook hier een verrassend compacte motorfiets. Maar dan met een sterkere motor en straffere remmen. En dat is niet meer dan logisch. Toch is dit duidelijk een motor die gericht is op de openbare weg. We konden er goed mee uit de voeten op Mettet en voor wie zijn eerste stappen op een circuit zet, is dit zelfs een aanrader. Maar er zijn 650 cc’s met meer sportief potentieel.

We konden er goed mee uit de voeten op Mettet en voor wie zijn eerste stappen op een circuit zet, is dit zelfs een aanrader.


Kawasaki heeft deze Z650 duidelijk gebouwd met de openbare weg in gedachten. Daar kun ook je wel sportief rijden en de mooie sound die uit de Akrapovic stroomt vergroot zelfs het sportief gevoel. Een erg veelzijdige naked met een zeer geslaagd design ook. De goede afwerking was een rode draad in deze vergelijkingstest en dus ook op de Z650 aanwezig.

Verdict:Middenklasser met hoog fun gehalte die vooral op de openbare weg zijn volledige potentieel zal bereiken.

Met vertrouwen de corckscrew in.

Z900: verdiend populair

Dé verkooptopper en pas als je ermee rijdt weet je waarom. Louter gebaseerd op circuit gebruik, vond ik hem het lekkerste rijden, fijnst sturen, soepelst schakelen... De remmen deden hun werk voortreffelijk, niet te agressief en goed doseerbaar. Een goed gespreide powerband en een voor mij comfortabele zithouding dragen bij tot deze superieure indruk. Dit is meer dan een upgrade van de Z800, het is een totaal andere motor. (Nog) meer pit, maar vooral: alles lijkt op elkaar afgestemd. Soms moet je eens een paar dingen veranderen om alle puzzelstukjes in elkaar te laten passen. Dat is wat hier gebeurd is.

Soms moet je eens een paar dingen veranderen om alle puzzelstukjes in elkaar te laten passen. Dat is wat hier gebeurd is.


Alles op de Z900 verdient het predicaat perfect. En dan hebben we het ook over circuitgebruik. Je hebt echt geen ZX-10R nodig om volwaardig plezier te beleven. Ok, met de ZX-10R zul je een betere rondetijd laten noteren. Maar of het meer fun zou zijn, is helemaal niet zeker. En je voelt dat deze motor ook op de openbare weg ijzersterk voor de dag komt. Dat vond onze testrijder ook al ten tijde van de presentatie. Wij kunnen hier enkel een even goede score voor circuitgebruik aan toevoegen.
Verdict: Niet de zwaarste Z, maar wel onze favoriet. Sterk op alle vlakken, bruikbaar en met een hoge fun-factor.

De grootste fun factor. En misschien zelfs de snelste tijden.

Z1000: Echte éénliter

De verschillen met de Z900 zijn al bij al niet zo groot. Uiterlijk is er wel een verschil, maar qua stuureigenschappen ontlopen beide motoren elkaar niet zo ver. De 1000 heeft iets meer pit, maar omdat dit – zeker op Mettet – niet echt nodig was, waren de voordelen gering.

Tikkeltje meer koppel en een klein stemmetje in je hoofd dat je zegt dat je toch maar beter op je hoede blijft voor het vermogen.


Ondanks het kleine verschil in cilinderinhoud, voel je wel dat dit een volwaardige 1000 cc is. Tikkeltje meer koppel en een klein stemmetje in je hoofd dat je zegt dat je toch maar beter op je hoede blijft voor het vermogen. Want meer nog dan de 900 heeft de Z1000 helemaal onderin al een boel rauwe kracht. En dat dwingt respect af.

Verdict:Niet zo heel verschillend van de Z900, maar wel duidelijk een volwaardige éénliter motorfiets.


Het plezier van een éénliter.

Z1000R

Het sportievere broertje van de Z1000, met extra’s zoals Ohlins schokdemper, Brembo remmen, dubbele Akrapovic uitlaatdempers en een uitstraling die ontzag inboezemt. Dit alles lijkt meer circuit gericht materiaal en je zou dit dus als het ultieme wapen voor Mettet moeten beschouwen. Toch kon de fiets mij aanvankelijk minder bekoren dan de Z900 .

Je moet hem met ontzag en ervaring behandelen en dan pas komt je tot het volle potentieel. En ook dan pas ga je voluit genieten.


Hij voelde bij momenten nerveus aan, misschien was dat een persoonlijke indruk bij het begin van de sessie. Het karakter is duidelijk brutaler en de ophaging sportiever. Dat zorgt voor een nerveuzer karakter. En je moet daar even aan wennen om het leuk te vinden. Het is de aard van het beestje. De Z900 is een beetje een allemansvriend, de Z1000R kiest zijn vrienden zelf. Je moet hem met ontzag en ervaring behandelen en dan pas komt je tot het volle potentieel. En ook dan pas ga je voluit genieten. Maar dit is geen ‘instant-fun’ motor, het is veeleer een beest waarvoor je even de tijd moet nemen om het te leren kennen en temmen.
De sound was zalig, alleen al dat geluid geeft je een adrenalinestoot en dat spoorde me aan om nog harder te gaan . Steady Eddy achterna.

Verdict:Een motor die ontzag inboezemt. Alleen al door zijn gespierd uiterlijk. Als je de tijd neemt om hem te leren kennen, is hij ronduit indrukwekkend.

Foto's: Target Press

Klik hier voor meer info over de Kawasaki Z-reeks

Het beest: de Z1000R

Reageren

Registreer of log in om te reageren...