Test Moto Guzzi V7 Carbon, Rough en Milano: STIJLVOL ONTHAASTEN

door Thierry Sarasyn 15 maart 2018

Het V7-gamma van Moto Guzzi is drie uitvoeringen rijker. Met op kop de Limited Edition Carbon, maar niet in mindere mate met de Scrambler getinte Rough en de veelzijdige Milano. Drie varianten op een thema. Maar hebben die ook een toegevoegde waarde?

Het V7 gamma is drie modellen rijker.

Nog puur Italiaans

Het V7 III gamma van Guzzi krijgt met de Carbon, Milano en rough een nog breder platform. De drie nieuwkomers leggen vooral andere accenten, maar zijn wel opgebouwd rond dezelfde basis waar ook al de Stone, Special en Racer op gebaseerd zijn. En dat gedeelde platform zorgt er niet alleen voor dat Guzzi gemakkelijk verschillende accenten kan leggen bij de diverse modellen, maar ook de prijs kan drukken. Wetende dat Guzzi één van de weinige fabrikanten is die alles nog in Europa produceert, zou je eigenlijke een hogere prijs verwachten. Maar het V7-gamma begint aan 8.950 euro in België, 10.145 in Nederland en de drie nieuwkomers zitten in een prijsgunstige zone.

1921

Die gemeenschappelijke basis is de luchtgekoelde dwarsgeplaatste twin, typerend voor het merk uit Mandello del Lario. De Carbon onderscheidt zich door de rode kleppendeksels, carbon spatborden, het gestikte alcantara zadel met rode accenten en vooral ook door het feit dat hij op 1921 exemplaren gebouwd wordt. De nummering lees je op elke motorfiets afzonderlijk af op een plaatje aan het stuur. Voor wie zich vragen stelt bij het rare getal, 1921 is het jaar waarin Guzzi gesticht werd.

1921 stuks worden hiervan gebouwd.

Bijna hetzelfde

De Milano is, op de spatborden en het zadel na, qua onderdelen identiek aan de Carbon. Gek genoeg vonden we dat de motor net iets anders stuurde. Daar is nochtans geen aanwijsbare reden voor. Tenzij we een hypergevoeligheid ontwikkelden die een gewichtsverschil van 3 kg kan detecteren.

De Milano verschilt enkel uiterlijk van de Carbon.

Rough

Die andere stuureigenschappen zijn dan weer wel gemakkelijk te verklaren op de Rough. De meest scrambler gerichte van het V7-gamma heeft draadspaakwielen en adventure banden. Vooral die laatsten zorgen ervoor dat de motor net iets meer de bocht in valt. Hij voelt daardoor wendbaarder aan. Voor sommigen is het een beetje wennen aan dit gevoel, persoonlijk vonden we het de best sturende V7.

Maar is dat ook beter? Hangt vooral af van waar je voorkeur ligt. De speelsheid went echter snel en toen we na een dag stoeien in de ruime omgeving van het Como-meer een favoriet mochten kiezen, stond de Rough op het hoogste schavotje. Qua rij-eigenschappen dan, uiterlijk steekt de nieuwe Carbon er met die zwart rode accenten en het duurdere materiaal er wel boven uit. Maar ook dat is kwestie van smaak.

De Rough heeft scrambler allures.

Motorcultuur

In essentie gaat het er over dat de drie nieuwkomers elkaar op het vlak van rijgedrag nauwelijks ontlopen. En dat rijden met een V7 Moto Guzzi vraagt een bepaalde ingesteldheid.

Het was goed dat we bij het begin van de test het Guzzi hoofdkwartier in Mandello konden binnenstappen. De plek ademt geschiedenis en motorcultuur uit.


Ook al zijn dit volbloed Italianen, toch mag je ze niet kiezen omwille van topsnelheid, vermogen of sportieve prestaties. Daarom was het goed dat we bij het begin van de test het Guzzi hoofdkwartier in Mandello konden binnenstappen. De plek ademt geschiedenis en motorcultuur uit. De restanten van de muur waar ooit de eerste fabriek stond zijn met graffiti gesierd, de kantoren zijn nog in een oude vleugel, de ontvangst is informeel. Dit plaatst je in de juiste mindset om met de drie nieuwe V7’s aan de slag te gaan.

Nieuwe Guzzi's en een brok geschiedenis aan de oude kantoren.

Gebruik zoals het hoort

De wegen rond het Como meer zijn vaak smal, soms hobbelig en altijd bochtig. De omgeving is schitterend, het verkeer bij momenten druk. Nu en dan liggen er vochtige vlekken op de wegen en op één van de hoogste punten van de route ligt nog sneeuw naast de weg. Dit is geen testroute om zo snel mogelijk door te knallen. Mocht je het doen, je stuit op beperkingen van de motor. Omdat je hem dan gebruikt waarvoor hij helemaal niet gebouwd is.

We reden ooit al met motoren die veel sneller, lichter en juister reden. Maar het rijplezier op de Carbon, Rough en Milano is immens.


Pittig rijden lukt wel. Intensief schakelend met de niet al de soepele bak. Vlot sturend. En vooral genietend. We reden ooit al met motoren die veel sneller, lichter en juister reden. Maar het rijplezier op de Carbon, Rough en Milano is immens. Als je naar de afwerking kijkt, zie je dat de Carbon er met de rode accenten een aantal zeer geslaagde details net iets bovenuit steekt. Hij is net dat tikkeltje exclusiever en er is nauwelijks een meerprijs.

Puur motorrijden in Noord Italië

Actief

Daar zit de omgeving ook wel voor iets tussen. Maar het is vooral omdat dit motoren zijn waarmee je niet loeihard moet gaan om te genieten. Pushen is niet aan de orde. Actief rijden wel. Niks gaat echt vanzelf op de V7. De schokbrekers zijn enkel qua voorspanning instelbaar, er is een enkele schijf vooraan en je hebt 52 pk.
Niks wereldschokkends. Maar Guzzi heeft er wel een pakket van gemaakt dat werkt, uitstraling heeft en mag gezien worden. Ermee rijden, vraagt een beetje old school input. Maar de beloning komt er in de vorm van puur rijplezier. En daar draait het om, toch?

Stijl heeft ie in elk geval.

Onthaasten in stijl

Dat Guzzi nu maar liefst 6 modellen in het V7 III gamma heeft, zorgt ervoor dat er een steeds breder publiek bereikt wordt. De drie nieuwe modellen blijven allen onder de kaap van 10.000 euro in België en bovendien is er ook een 45 pk-versie beschikbaar voor houders van een A2 rijbewijs. Voor wie in stijl wil onthaasten, is de keuze nog nooit zo groot geweest.

Foto’s: Cristina Pertile

Meer weten over de nieuwe Moto Guzzi's V7?

Klasse.

Technische specificaties

Motor
Type Luchtgekoelde dwarsgeplaatste V-twin
Cilinderinhoud 744 cc
Maximaal vermogen: 52 pk bij 6200 opm.
Maximaal koppel: 60 Nm bij 4900 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: cardan

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen dubbel wielframe
Voorvork: telescoopvork
Achterschokbreker: Dubbele schokbreker met instelbare veervoorspanning
Remmen Voor: Dubbele, semi-zwevende, 320 mm remschijven met Brembo remklauwen
Achter: Enkele 260 mm schijf met tweezuigerklauw

Maten en gewichten
Zithoogte 770 mm
Rijklaargewicht: 209 kg
Tankinhoud: 21 liter

Prijs:
België: 9.745 euro (Rough en Milano) - 9.950 (Carbon)
Nederland: 10.945 euro (Rough en Milano) - 11.295 euro (Carbon)

Belijk de uitgebreide fotogalerij van de Moto Guzzi V7 III Carbon, Rough en Milano test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...