Test Kawasaki Vulcan S Sport, Café en Light Tourer: Jennen in de Vlaamse Ardennen

door Thierry Sarasyn 7 augustus 2018

Er zijn best wat raakvlakken tussen wielertoeristen en motorrijders. Beide species bewegen zich voort op twee wielen en worden niet echt gesmaakt door andere weggebruikers. Maar ze hebben elk een eigen biotoop. MotorNieuws vond dat daar verandering moest in komen en ging drie speciale versies van de Kawasaki Vulcan testen op de hellingen van het parcours van de Ronde van Vlaanderen. Heiligschennis volgens sommigen, dolle pret volgens ons.

Extra edities

De Kawasaki Vulcan is de bestverkopende lichte cruiser in de Benelux. Dat dankt de Kawasaki twin aan de combinatie van een vlot rijdend blok, verrassende stuurkwaliteiten en een lage prijs. Dat hij er niet uitziet als een 1986 Virago 535 helpt ook. Je kunt met de Kawa al eens aan een terrasje stoppen zonder door de mand te vallen. De Vulcan staat voor aangenaam en betaalbaar cruisen. Daar is niks op tegen, maar voor sommigen mag het misschien net iets meer zijn. Enter de Vulcan S Café Edition, De Vulcan S Sport en de Vulcan S Light Tourer.

Mooie modellen. De motoren zijn ook niet kwaad.

Vlaamse Ardennen

Een drietal waarmee we van het vlakke Vlaamse land via de Zwalmstreek naar de Vlaamse Ardennen reden. De Koppenberg, Paterberg en Kwaremont verorberden we als waren het aperitiefhapjes (waar maken die wielertoeristen zich toch druk over) om vervolgens via Ronse, een stukje Henegouwen, Brakel en Zwalm terug naar Wetteren te slingeren.

De Koppenberg, Paterberg en Kwaremont verorberden we als waren het aperitiefhapjes.


Hier volgt het relaas van een dagje gassen tussen wielermonumenten, langs watermolens en over kasseistenen.

De Zwalmstreek lag de Vulcans erg goed.

Sport of Light Tourer

Het is bij menig motorrit het geval: er komt er eentje dermate laat opdagen, dat het parcours moet ingekort worden. Geen nood, in Vlaamse Ardennen kun je lussen kiezen en op het einde van de dag heb je hoe dan ook goed gereden. Enig intellect bij de keuze van de motoren kan ons niet verweten worden, want op het snellere stuk tussen Merelbeke en de Zwalmstreek, sprongen we op de Vulcan S Sport, net daar waar een beetje extra windbescherming - zoals op de Light Tourer - misschien handig was geweest.

In alle eerlijkheid: aan snelheden om en bij de 100 km per uur, kun je het ook wel zonder de windbescherming stellen. De S Sport heeft bovendien wat extra pit dankzij die volledige Arrow uitlaatlijn en dit stuk Vlaanderen heeft een boel leuke en vlotte bochten waarin dit soort motorfiets goed tot zijn recht komt. Geen bochten om met een supersport of zware naked door te scheuren, maar met de diverse Vulcans konden we het vermogen gebruiken en de stuureigenschappen op prijs stellen. Zo weet je meteen ook waarom de Vulcans populaire keuzes zijn in de lage landen.

Verlaten fabriekjes op de grens met Henegouwen. Schering en inslag.

Solidarity goes a long way

Het echte werk begon natuurlijk pas eens de Zwalmstreek achter ons lag. Bij temperaturen die in volle zon vlotjes over de 40 graden gingen, was de verleiding groot om de jas in de zijkoffers van de Light Tourer te proppen, maar solidair met de amateurwielrenners die aan het sterven waren op de Koppenberg besloten we dat het leven ook voor ons niet té gemakkelijk moest zijn.

De wielrenner die met een hartstilstand halfweg de koppenberg voor ons voorwiel kwam te liggen, scholden we niet eens uit.


De jas bleef aan en de wielrenner die met een hartstilstand halfweg de koppenberg voor ons voorwiel kwam te liggen, scholden we niet eens uit. Jawel, medeleven met andere tweewielers is ons met de paplepel ingegeven. En dat werkt duidelijk van twee kanten, toen we een kwartier later met 8 motoren aan de bankjes bovenop de Paterberg stopten, krasten de drie aanwezige wielertoeristen al snel op. Je krijgt in het leven altijd terug wat je geeft.

Solidaire motorrijders zwalpen even bovenop de Paterberg.

Oog en oor

Terug naar de Kawasaki's waarmee we de beroemde hellingen moeiteloos trotseerden. Met een meerprijs van respectievelijk 899 en 999 euro hebben zowel de Sport als de Light Tourer een duidelijke meerwaarde tegenover de basisversie. De meerprijs is bovendien meer dan verantwoord. Het hangt er maar een beetje van af welk extra accent je als rijder wilt leggen. Wie wat vaker lange afstanden wil afleggen, is natuurlijk gebaat bij de extra windbescherming en lederen zijkoffers.

Misschien moeten ze bij Kawasaki maar eens over een optie denken waarbij de Light Tourer ook wat extra pit en sound meekrijgt. Een Sport Tourer of zo.


Wij vonden dit bijzonder handig op de viervaksweg tussen Ronse en Brakel. Op en rond de hellingen in de Vlaamse Ardennen, hadden we dan weer een voorkeur voor de Sport. Niet alleen omwille van zijn iets betere prestaties, maar ook puur omwille van het geluid. Het oog wil iets, maar het oor mag ook best wat hebben. Misschien moeten ze bij Kawasaki maar eens over een optie denken waarbij de Light Tourer ook wat extra pit en sound meekrijgt. Een Sport Tourer of zo. Nog niet eens zo gek als je ’t ons vraagt.

Meer dan degelijk comfort op de kasseien.

Individuele keuze

Maar niemand vraagt het, dus houden we het er vooral op dat de Vulcan S Sport (die vooral van de Café Edition verschilt door zijn kleur en de Arrow uitlaat) en Light Tourer het erg goed deden op een selectief parcours. Met een pluim(pje) voor de verrassend goede werking van de enkele schijf met dubbelzuigerklauw vooraan. De wendbaarheid nodig om de Vlaamse Ardennen te doorspartelen, garandeert je ook een vlotte doortocht in een urban jungle. Handig om weten voor wie vaak in de stad rijdt.

Net zo belangrijk: je hebt niet alleen de keuze tussen de drie geteste en nog twee andere Vulcan modellen, maar elk model heeft ook nog de Ergo fit instelmogelijkheden en accessoires, waardoor de motor via 18 (!) verschillende combinaties aangepast kan worden voor iemand van 1m55 tot 1m93 groot.

Als we er van uitgaan de motorrijden om vrijheid draait en vrijheid betekent dat je individuele keuzes kunt maken, dan is het voor cruiser adepten met een iets minder groot budget, moeilijk om een beter model te vinden dan de Vulcan.

Foto's: Target Press, Tom Haanstra


Meer weten over de Kawasaki Vulcan S Sport en Light Tourer?

Zo komt de Vlaamse wielrenster Jolien D\

Technische gegevens

Motor
Type: Vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 649 cc
Maximaal vermogen: 61 pk bij 7.500 opm.
Maximaal koppel: 63 Nm bij 6.600 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen frame
Voorvork: 41 mm telescoop,
Achterschokbreker: Horizontale back link, 7-voudig instelbaar
Remmen Voor: Enkele, 300 mm remschijf met dubbelzuigerklauw
Achter: Enkele 250 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1575 mm
Drooggewicht: 229 kg
Tankinhoud: 14 liter

Prijs:
België: Vanaf 7.649 euro
Nederland: 9.049 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...