Test Harley-Davidson Iron 1200 en Forty Eight Special: AUTHENTICITEIT IS TIJDLOOS

door Thierry Sarasyn 4 mei 2018

Er is een parallel tussen Harley-Davidson en Porsche. Nee, de Amerikanen gaan geen boxerblok in hun motorfietsen hangen. Beide merken mogen er anderzijds wel prat op gaan modellen te bouwen die door de jaren heen herkenbaar blijven. Porsche doet dat al jaren met de 911 en met twee nieuwe Sportsters toont ook Harley nog eens dat tijdloze stijl in een modern pakket kan passen.

Onveranderde filosofie

We reden met Harley-Davidsons nieuwe Sportsters, de Iron 1200 en Forty Eight Special, in Kroatië. Voor we Dalmatische kust en de bijhorende bergen instoven, gaf Harley’s Nik Ellwood nog wat extra inzicht over de nieuwe motoren mee. "Wat ik hier vandaag vertel over waar we die nieuwe Sporsters moeten situeren, was ook in 1957 van toepassing geweest", stelde de olijke Brit. Daarmee bedoelde hij niet dat de Sportsters in 61 jaar tijd niet veranderd zijn, maar wel dat de filosofie achter het model gelijk blijft: een Sportster moet een gemakkelijk te berijden, eenvoudige en veelzijdige motor moet zijn.

Very Seventies, Baby!

Verschillen

En dat klopt. De 1200 cc versie van de Sportster is niet nieuw, de Forty Eight Special en Iron 1200 zijn dat wel. Zie ze als een twee-eiige tweeling. Met als grote verschilpunten dat de Iron 1200 een volledig zwart blok heeft, minder kleine tank, een kuipje rond de koplamp en een doorsnee voorband. Hij kost 1400 euro minder dan de Forty Eight Special die een minuscule 7,5 liter Peanut tank heeft, dikke 130 voorband, iets meer naar voor gericht stuur en meer chroom aan het blok en de uitlaten.

De voetsteunen staan ook verder voorwaarts geplaatst en dat is de hoofdoorzaak van het vinniger stuurgedrag, op de Iron 1200 rusten je voeten op de steunen, op de Forty Eight duwen ze erop en je kunt er de motor beter mee geleiden in de bochten. Ondanks die dikkere voorband, stuurt de Forty Eight Special dus net iets beter. Het Harley-Davidson Smart Security System en ABS zijn standaard voor beide modellen.

Net iets beter sturen op de Special

Vier is genoeg

Het hart, die dikke luchtgekoelde Evolution 1202 cc V-Twin is natuurlijk identiek. En die laat zich het vlotst rijden tussen de 2.000 en 4.000 opm. Je hebt bij de meeste snelheden wel de keuze tussen twee of drie versnellingen, want het koppel is alomtegenwoordig. Boven de 3.500 voel je het blok wat meer, sommigen zullen dat op prijs stellen, anderen zullen opschakelen.

Harley kon er net zo goed een vierbak van gemaakt hebben. Het opvallende daarbij is dat deze motor ook niet meer versnellingen nodig heeft.


Bij voorkeur niet hoger dan zijn vierde, want de vijf is letterlijk een overdrive die zelfs aan 120 km per uur net iets te hoog gegrepen is. Je moet al 140 km per uur rijden om het blok vlot te laten draaien in die vijf en dat hou je op een naakte 1200 met apehanger stuur niet lang vol. Harley kon er net zo goed een vierbak van gemaakt hebben. Het opvallende daarbij is dat deze motor ook niet meer versnellingen nodig heeft. De gearing is lang, het koppel groot.


De Special met de heerlijk dikke voorband.

Persoonlijke toets

De lange gearing laat je toe om vlot te rijden op open wegen. In drukker verkeer of in de stad moet je vooral rekenen op het koppel en dat is goed gespreid en nagenoeg alomtegenwoordig. De combinatie van die twee eigenschappen zorgt er in de eerste plaats voor dat de Sportster gemakkelijke motoren zijn om mee te rijden. Met het standaard geïnstalleerde Fastback solo zadel moet je je ook niet al te veel zorgen maken over een passagier. Wie bij het rijden twee handen op de buik wil, kan opteren voor een dubbel zadel. Of het stuur loslaten...

Wie bij het rijden twee handen op de buik wil, kan opteren voor een dubbel zadel. Of het stuur loslaten...


En voor een boel andere opties. Harley benadrukt dat de Sportsters vaak gepersonaliseerd worden en dat ze daar zowel de onderdelen als het personeel bij de dealer voor ter beschikking hebben. Door die onderdelen te gebruiken, hou je niet alleen op je motor, maar ook op de accessoires de garantie intact. Wij zouden het bijvoorbeeld een goed idee vinden om op de Iron 1200 meer voorwaarts geplaatste steunen te hebben zoals op de Forty Eight Special. En een duo-zadel. En dat kan dus probleemloos.

Klassieke stijl

Sterk als standaard

Het idee dat je de motor helemaal naar je hand kunt zetten, is een meerwaarde. We vonden echter dat de Sportsters op de glooiende Dalmatische slingers in standaard trim goed uit de hoek kwamen. Grondspeling is er genoeg, je moet al stevig rijden om ze op te gebruiken en zelfs dan is schrapend ijzer zoals altijd het probleem van de rijder en zijn stijl. De voorrem mag naar onze smaak dan weer wel een stukje krachtiger, maar dat heb je vaak met een enkele schijf.

Meer chroom en een instant custom stijl op de Forty Eight Special

Puik werk

Het doet ook niks af van het algemene gevoel dat je op deze beide Harleys krijgt. En dat is er eentje van authenticiteit. Draai of keer het zoals je wilt, een Sportster geeft je altijd wel dat Amerikaans gevoel. Het gevoel klopt, er zit een vleugje onthaasting in en zowel de Forty Eight Special als de Iron 1200 zien er heel erg seventies uit met die striping op de tank.

Laat de muziek nu net het ene ding zijn dat ze bij Harley niet onder controle hebben. Op al de rest hebben ze puik werk geleverd.


Hadden ze in die roadside bar geen Kroatische schlagers gespeeld, we hadden ons meer in Texas gevoeld dan de keren dat we écht in Texas reden met een andere motor. Laat de muziek nu net het ene ding zijn dat ze bij Harley niet onder controle hebben. Op al de rest hebben ze puik werk geleverd.

Foto’s: Harley-Davidson

Meer weten over de Harley-Davidson Iron 1200?

Meer weten over de Harley-Davidson Forty Eight Special?

Technische gegevens

Motor
Type Luchtgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 1202 cc
Maximaal vermogen: nb
Maximaal koppel: 96 Nm tss 3.500 en 4.000 opm
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: riem

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: upsd telescoopvork
Achterschokbreker:Dubbele schokbreker
Remmen Voor: Enkele 300 mm remschijf met tweezuigerklauw
Achter: Enkele 260 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1495 mm
Rijklaar gewicht: 252 kg (248 Forty Eight Special)
Tankinhoud: 12 liter (7,9 voor Forty Eight Special)

Prijs:
België: 11.200 euro (Iron 1200) en 12.600 euro (Forty Eight Special)
Nederland: 13.200 euro (Iron 1200) en 14.950 euro (Forty Eight Special)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de dubbele test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...