Test Benelli TRK 502 X: erfgenaam?

door motornieuws 3 september 2018

De Benelli TRK 502 is nog maar net op de markt en toch komt er al een trail versie van de veelzijdige Italo-Chinees. Met de toegenomen off road capaciteit moet de TRK 502 X een echte middenklasse alleskunner worden. Wij zochten uit of dat ook zo is.

Volwassen middenklasser

Op het eerste gezicht verschilt de X-versie niet zoveel van de standaard 502. Toch zijn er belangrijke verschillen. Het gebruik van een 19 inch spaakwiel vooraan, zet de X hoger op zijn poten en de rijder wordt minder nadrukkelijk tegen de tank geschoven. De zadelhoogte stijgt tot 850 mm en de grondspeling tot 220 mm. Toch is dit geen motorfiets die enkel voor grote rijders geschikt is, iedereen stapt hier met gemak op.
Het blok blijft wel identiek aan dat van de 502 TRK en de Leoncino. Een paralleltwin met 47 pk dus. Met 20 liter benzine in de tank, weegt de 502 X 235 kg. Best te pruimen.

Deze motor geeft zin om te reizen.

Eenvoud siert

We hadden in vorige Benelli tests al benadrukt dat de designers in Pesaro en in Wenling niet onmiddellijk plannen hebben voor grote elektronica pakketten. Dat is ook zo op deze nieuwe trail. Enkel een (uitschakelbaar) ABS en voor het overige geen (dure) elektronica. Met het vermogen van de TRK 502 X en het ondertussen gekende motorkarakter, durven we te stellen dat dit een goede beslissing is.

De afwerking is ronduit goed.

Zin om te reizen

Benelli heeft sinds 2011 zijn hoofdkwartier in Pesaro, aan de Adriatische kust. De ganse stad is de Benelli familie veel verschuldigd, want gedurende de ganse 20ste eeuw genoot de badstad van een enorme geldstroom uit de Benelli fabriek. Het is in de historisch thuishaven van het merk dat we in het zadel van de 502 X wippen. Nu ‘wippen’ is veel gezegd, want het is meer dan 35° en ondanks de wind is het toch puffen aan de Italiaanse kust. Van bij het begin geeft de 502 X ons zin om op reis te gaan. Niet moeilijk met dat mooie weer en de Italiaanse schonen in de buurt, horen we je zeggen. Juist, maar wat vooral aanspreekt is dat dit een middenklasse blok is gemonteerd is in een heel volwassen omhulsel. Een topkoffer en zijkoffers kunnen gemakkelijk gemonteerd worden en dat bevestigt alleen maar de indruk van volwassenheid.

Geknipt voor wat off road werk.

Verbluffend samenspel

Het blok is aangenaam en het goed verdeelde koppel en de 47 paarden zijn geknipt voor het werk op de Italiaanse flanken. De ruit beschermt uitstekend en laat je zelfs toe om aan hoge snelheden te rijden met een jet helm. We rijden op een verrassend vlot tempo door de heuvels en belanden zowaar aan Rossi’s ranch in Tavulia. Hier ademt alles het getal 46 uit. Er was zelfs een tijd dat de snelheidsbeperking tot 46 herleid werd, maar aangezien alle verkeersborden gestolen werden, heeft men daar in Tavulia de maximumsnelheid weer op 50 km per uur gebracht.

We vernemen ook de Rossi af en toe last heeft van nieuwe buren die klagen over het lawaai. Ontevredenheid is een universele kwaal. Maar wij lijden er niet aan, want de Benelli TRK 502 X stemt ons bijzonder tevreden. Je mag het gewoon verbluffend noemen dat de samenwerking tussen Chinezen en Italianen op een korte tijd geleid heeft tot een felle verbetering van hun producten, het wegwerken van kinderkwalen en toch nog gepaard gaat met een prijs ronduit laag is voor wat we hier zopas testten. 6.799 euro is een zeer scherpe prijs.

Met 47 pk kom je verder dan je denkt.

Opvolger?

De Benelli TRK 502 X smeekt om veel te rijden. Mochten de douaniers her en der wat minder moeilijk doen, je rijdt er zo mee van de ene uithoek van de wereld naar de andere. De mythische Yamaha XT500 lijkt een opvolger gevonden te hebben: eenvoudig, prettig om mee te rijden en tot alles in staat. Als ze er nog een GPS-houder op plaatsen, rijden we er op slag mee van Parijs naar Dakar. En misschien wel verder ook.

Tekst: Philippe Hunin
Foto's:<:b> Benelli

Meer weten over de Benelli TRK 502 X?

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 500 cc
Maximaal vermogen: 47 pk bij 8500 opm.
Maximaal koppel: 46 Nm bij 6000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen buizen frame
Voorvork: Dubbele upsd 50 mm upsd, instelbaar
Achterschokbreker: Monoshock, regelbare ingaande demping en veervoorspanning.
Remmen Voor: Dubbele, 320 mm remschijven met vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 260 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1510 mm
Drooggewicht: 235 kg
Tankinhoud: 20 liter

Prijs:
België: 6.799 euro
Nederland: 7.999 euro

Reageren

Registreer of log in om te reageren...