Suzuki Burgman 400: Praktisch rijplezier

door Livia Schermerhorn 14 oktober 2017

Met alweer het 19e productiejaar voor dit model bewijst Suzuki dat de motorscooter populair blijft onder de motorrijders. Voor 2017 is de Burgman 400 grondig vernieuwd. En geschikt voor het A2-rijbewijs. Wij testen hem in de omgeving van het drielandenpunt.

Lichter en slanker

De 400 is slanker en lichter dan zijn voorganger. Met 215 kg geeft de weegschaal nu 7 kg minder aan. Dat komt mede door een slankere voor- en achterzijde en een lichter subframe. Het chassis daarentegen is stijver gemaakt. Het design is ook vernieuwd: strakker met elegante lijnen, met een nieuw multifunctioneel dashboard, en LED verlichting rondom. De Burgman 400 is hoogwaardig afgewerkt.

Meer koppel

Ook op het motorische vlak zijn er ontwikkelingen. Met een 0,8 L grotere luchtfilterkast en een iridiumbougie heeft Suzuki voor meer koppel in het lage- en middentoerengebied gezorgd. Met een vlottere acceleratie en een lineaire gasrespons tot gevolg. Die ontwikkelingen dragen ook bij aan een betere verbranding en een lager verbruik: 4 L op 100 km. Plus Euro4-proof. En door de Eco Drive Indicator op het dashboard word je aangemoedigd (of juist niet natuurlijk...) om nog zuiniger te rijden.

Nieuw multifunctioneel dashboard

Toscaans Limburg

We hebben de eer het landschap van (Nederlands) Limburg als verkenningsgebied te mogen aandoen met de Burgman 400. Los van de temperaturen en de bewegwijzering doet het geheel vrij Toscaans aan, met uitzicht op de glooiende weilanden over bochtige wegen. De Burgman blijkt hier een fijne reisgenoot. Het comfort is ruimschoots in orde, een zacht en comfortabel zadel en een zithouding waar je het lang in kunt uithouden.

Speels gemak

De 400 heeft een groter voorwiel gekregen, wat de stabiliteit en het comfort ten goede komt. Door de niet typisch Hollandse wegen wordt de Burgman flink op de proef gesteld. En hij weert zich kranig: haast moeiteloos sturen we de 400 door de omgeving. Het middentoerengebied wordt met name veel aangesproken en de eencilinder biedt daar inderdaad flink koppel. Richting het maximale toerental merk je wel dat dat afvlakt - maar het is ook een 399cc eencilinder.

Sportief rijgedrag wordt tevens ondersteund door de vering. Stevig insturen is met deze scooter zeker mogelijk en ook leuk. Aan de achterzijde is de monoshock voorzien van een progressief hevelsysteem: oneffenheden worden op lagere snelheden geabsorbeerd, bij stevigere belasting wordt de vering stijver. Dubbele remschijven aan de voorzijde geven ook blijk van sportieve aspiraties. De stopkracht is prima in orde. Bij het remmen valt mij op dat de achterrem behoorlijk krachtig aangrijpt, de voorrem doet dat minder fel. Mocht je je onverhoopt vergissen: ABS is aan boord.

Dubbele schijven vooraan

Praktisch

Aan praktisch nut ontbreekt het de Burgman 400 ook niet. Onder het zadel is een bergruimte van 42 L, of te wel plaats voor een integraal- en een jethelm. Onder het stuur zijn twee kleinere (2,8 en 3,5 L) opbergvakken te vinden en een 12V elektrische aansluiting.
Treeplanken met uitsparingen maken het makkelijker om met de voeten aan de grond kunnen. En mocht je je op een hellend vlak bevinden, geen reden tot paniek - de Burgman 400 is voorzien van een parkeerrem. Ook aan grijpgrage onbevoegden is gedacht: een immobilizer is aanwezig plus een uitsparing in het kuipwerk en frame voor een kettingslot.

Foto's: Jonathan Godin

Klik hier voor meer informatie over de Suzuki Burgman 400

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt eencilinder, DOHC
Cilinderinhoud 399 cc
Maximaal vermogen: 31 pk bij 6.500 tpm (geschikt voor A2-rijbewijs)
Maximaal koppel: 36 Nm bij 4.800 tpm
Transmissie: CVT

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen buizenframe
Voorvork: 41 mm telescoopvork
Achterschokbreker: Monoshock, in 7 standen stelbare veervoorspanning
Remmen Voor: Dubbele 260 mm schijf, dubbelzuiger remklauw
Achter: Enkele 210 mm schijf, enkelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.585 mm
Zithoogte: 750 mm
Rijklaargewicht: 215 kg
Tankinhoud: 13,5 liter

Prijs:
Vanaf 7.999 euro (BE)
Vanaf 8.599 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Suzuki Burgman 400 in (Nederlands) Limburg

Reageren

Registreer of log in om te reageren...