Primeurtest KTM 1290 Super Adventure R: HIJ MAAKT JE BETER

door motornieuws 7 maart 2017

KTM werkt hard, heel hard, aan zijn adventure segment. Eerder testen we al de 1290 Adventure S en 1090 Adventure, nu is het tijd voor het koninginnenstuk in het KTM all road gamma met de 1290 Adventure R. We konden dat ook in Vlaamse Velden gedaan hebben, maar vonden Peru een meer geschikte plaats. Vooral omdat KTM ons daarheen vloog voor een test in toch wel uitzonderlijke omstandigheden.

KTM vindt zelf dat de 1290 Super Adventure R de meest extreme adventure motor is die ze ooit bouwden. Na de test in de verzengende hitte van Peru zijn we geneigd hen te geloven. Bovendien betekent dit heel wat, komende van KTM. De Oostenrijkers zijn passioneel en dus extreem in alles wat ze doen. Het zou de indruk kunnen laten ontstaan dat de Super Adventure R alleen maar geschikt is voor wie ooit in de top-10 van de Dakar rally eindigde. Niets is minder waar.

Magisch rijden in Peru

Hij is geschikt voor iedereen die het avontuur tot op het bot wil uitspitten. Maar daarvoor hoef je niet bereid te zijn je eigen grenzen te overschrijden. In de groep waar we reden, zaten mannen die nog maar weinig off road kaas gegeten hadden. Ze legden op eigen tempo maar zonder problemen de route af. Wetende dat de motor je onder alle omstandigheden helpt via een uitgekiende geometrie, strak rijwielgedeelte en verregaande elektronica, kun je jezelf de tijd gunnen om van de omgeving te genieten. En die was, lang de Peruviaanse kust, gewoon overweldigend. Net als die Super Adventure R trouwens.

De eerdere test die we al deden met de 1290 Super Adventure S, kun je hier lezen.



Dromen mag

De belangrijkste vershillen met het S-model:

- Groter off road potentieel met 18 inch achterwiel en 21 inch voorwiel
- Geen elektronische ophanging maar hoogwaardige WP vork en achterschokbreker
- Off road mode Brembo remmen
- Hellingshoek gevoelige tractiecontrole op de off road mode

Groot Avontuur

De basis van het geheel is dus dezelfde als op de 1290 Super Adventure R, alleen is deze duidelijk meer op het Grote Avontuur gericht. Dat wil zeggen dat ook hier het 1302 cc blok met 160 pk de boel aandrijft en er ook het nieuwe grote TFT dashboard is. Dat is een hele stap vooruit, bekijk het als overschakelen van een oude Nokia naar een nieuwe iPhone.
Onze testrijder was enkele weken al onder de indruk van S-versie, over de R-versie geraakt hij nauwelijks uitgepraat.

Ook het nieuwe en onvolprezen LED voorlicht blijft gebruikt en dat wil zeggen dat je bij nacht een verbazend goed zicht hebt, ook in de bochten – geholpen door de cornering light technologie. Rij-modi zijn ook identiek: Sport, Rain en Off Road. In die laatste modus wordt het vermogen beperkt tot 100 pk. Maar veel verder loopt de vergelijking niet, de R-versie is duidelijk een totaal ander type motor. Onze testrijder was enkele weken al onder de indruk van S-versie, over de R-versie geraakt hij nauwelijks uitgepraat.

Duidelijk en handig in gebruik.

Meid voor alle werk

Op deze R dus geen semi actieve ophanging, maar wel WP’s met 220 mm veerweg voor en achter. Dat is goed voor 250 mm grondspeling en dus kun je met wat goede wil zelfs een stevig stuk enduroroute met deze jongen rijden. Maar ook al is het mogelijk, het is niet het doel. Waar het KTM wel om draait, is een adventure motor te bieden die zo goed als alles aankan. Ze gebruiken daarvoor ook draadspaakwielen, maar met gekruiste secties in de velg, zodat er met tubeless banden kan gereden worden. De wielmaten zijn dermate gekozen dat je zelfs voor vrij extreme off road banden kunt opteren.

Het Grote Avontuur

Probleemloos door de woestijn

Voor we op pad gingen, toonde de thermometer al 29 graden aan. En het was 9 u ’s morgens. Als je dan naar een beer als de Super Adventure R krijgt, heb je toch wel wat schrik voor wat komen zal. KTM heeft hem wel licht gehouden met 217 kg, maar het blijft een imposante verschijning. Na een kort stukje asfalt, ging het in de voetsporen van off road held Chris Birch off road. Zandstroken, duinen, pistes, pittige hellingen, we kregen het allemaal onder de wielen geschoven.
Je kunt heel ver gaan, maar weet ook dat als het niet iets té ver gaat, dat er elektronische hulp komt.

En, opvallend, iedereen in de groep reed zonder problemen de route. De KTM 1290 Super Adventure R is net zo vergevingsgezind als hij potent is. Gewoon de juiste modus kiezen, helpt je al een heel eind op weg. Bij het verlaten van het asfalt, schakelden we over op de off road modus. Al rijdend, je moet dus niet stoppen om een ander motorkarakter te krijgen. Ook al wordt de motor in off road modus tot 100 pk beperkt, je hebt genoeg vermogen om het achterwiel overal te laten spinnen en driftend over de pistes te scheuren.
De elektronica laat genoeg wielspin toe voor intens off road gebruik, enkel als we met het gas in de hoek op een duin reden, voelde we de tractiecontrole duidelijk ingrijpen. Voor het overige doet ze perfect dienst als hulp bij het glijden en driften. Je kunt heel ver gaan, maar weet ook dat als het niet iets té ver gaat, dat er elektronische hulp komt. Mooi is dat.

Wheelietje aan 120 per uur.

Voluit genieten

In deze modus heb je ook ABS vooraan, maar niet meer achteraan. Klinkt misschien ingewikkeld, maar KTM maakt het eenvoudig omdat je maar één druk op de knop moet doen om te wisselen van modus. Handig en dat is typerend voor het hele concept van de 1290 R. Hoe meer je op de motor vertrouwt, hoe beter hij wordt en hoe meer je beseft dat je er volledig en vooral zonder moeite kunt mee gaan pushen. De KTM is idiot-proof. En je kunt hem dus gemakkelijk helemaal persoonlijk instellen. Hij absorbeert letterlijk en figuurlijk alle moeilijkheden voor je. Aan dik 120 km per uur op de piste konden we volop genieten van het landschap. En uiteindelijk is dat waar motorrijden om draait. Genieten terwijl je er voluit voor gaat. No worries. En dat geldt vanzelfsprekend ook wanneer je de weg weer opdraait. Manueel het (kleinere dan op de S) scherm hoger instellen, overschakelen naar Street modus en rijden maar. Voluit rijden. En voluit genieten.
Hij absorbeert letterlijk en figuurlijk alle moeilijkheden voor je.






Dat wil zeggen dat je met koffers en je vrouw achterop naar het zuiden van Spanje rijdt, alles – passagier inclusief – aflaadt aan het hotel en dan achter een gekke spanjool op een sportmotor aankunt of de Andalusische woestijn induikt. De quikshifter helpt daarbij in beide gevallen.

Besluit: gigantisch potentieel

De KTM 1290 Super Adventure is een zeer complete motor geworden die alles wat hij belooft en vooral ook alles wat je hoopt waar maakt. Hij is gemakkelijk, veelzijdig en heeft een gigantisch potentieel. Relatief onervaren rijders kunnen genieten van het vangnet van de elektronica en het grote pure potentieel van de motor. Ervaren ratten kunnen dat ook, maar op een hoger niveau. In beide gevallen maakt de KTM je als het ware een betere rijder. En dat alleen al is genoeg om er voortdurend breedlachend mee te rijden. Wow.


Klik hier voor meer info over de KTM 1290 Super Adventure R

Je ziet het niet, maar hier is een brede grijns

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde twin
Cilinderinhoud 1301 cc
Maximaal vermogen: 160 pk bij 8750 opm
Maximaal koppel: 140 Nm bij 6750 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen trellis
Voorrem: radiaal gemonteerde Brembo monobloc klauwen op 320 mm schijven
Achterrem Brembo enkelzuigerklauw op 267 mm schijf

Afmetingen
Wielbasis: 1.440 mm
Rijklaargewicht: 217 kilogram (droog)
Tankinhoud: 23 liter

Prijs van deze standaardversie:
17.350 euro (BE)
19.700 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de test in Peru

Reageren

Registreer of log in om te reageren...