Primeurtest Honda CB1100 RS en EX: RETRO SPORTIEF OF NEO CLASSIC?

door Thierry Sarasyn 18 maart 2017

Honda is aan een sterk jaar bezig. Na de innovatieve en gedurfde X-ADV en een nieuw sportief vlaggenschip als de Fireblade, is er nu de CB1100 EX en CB1100RS. Daarmee doet Honda iets anders dan radicaal vernieuwen. Ze brengen een stuk van hun geschiedenis weer tot leven in een mooier en verbeterd pakket. En je kunt nog kiezen tussen een RS en EX-versie ook.

De RS is de meest sportieve van de twee

Primeur

Binnen iets minder dan een maand zakken we met meer dan gewone interesse af naar Barcelona om daar tijdens de perspresentatie met beide modellen uitgebreid te testen en met de ingenieurs te gaan praten. Maar we hadden de kans al om een eerste test te rijden in eigen land en dus konden we het echt niet laten om in (wereld)primeur met de nieuwe CB1100 RS te gaan rijden. Met dank aan de mannen van Honda Center Tuybens, die naar goede gewoonte zeer snel de nieuwe modellen ter beschikking hadden.

Verschillende accenten, maar hoe dan ook een CB-hommage.

Uitgekiend verschil

De CB1100 is er al sinds 2013 en we reden er duurtestgewijs zelfs een jaar mee rond. De voornaamste opmerkingen die we toen hadden, was dat de motor te weinig hommage bracht aan zijn roemruchte CB naam. Gietspaakwielen, modern logo op de tank, uitlaat aan één kant… Honda leek wel slordig om te springen met zijn erfenis. Daar werd amper een jaar later komaf mee gemaakt en de CB1100 kreeg wel spaakwielen, een vier-in-twee-in-twee uitlaat en een ander tankdesign. Anno 2017 gaat Honda nog een stuk verder. En gelukkig alweer in de goede richting. Met twee versies kan de klant zelfs kiezen welke accenten hij wil leggen in zijn CB en zijn eigen stijl. De RS is de sportieve versie, die toch met aandacht voor vintage stijl een iets stouter tintje heeft. Om te beginnen met 17 inch tienspaak gietwielen, grotere 310 mm schijfremmen met vierzuigerklauwen, een dikkere Showa 43 mm vork, dubbele Showa achterschokbrekers met extern reservoir, een scherpere balhoofdhoek, lager stuur, zwarte tellerpartij en ander design op de naadloze aluminium tank. Dit doet denken aan de café racers van eind de jaren zeventig, begin tachtig.

Anno 2017 gaat Honda nog een stuk verder. En gelukkig alweer in de goede richting.


De EX van zijn kant blijft de oerlijnen van de CB-familie trouw. Draadspaakwielen, grotere 18 inch velgen, chroom rond de tellerpartij en de koplamp (waar nu in beide gevallen een LED exemplaar met een circulair element in zit) en een slankere 41 mm Showa Dual Bending Valve vork.

Het lagere stuur noopt je tot sportiever rijden

Retro sportief of Neo Classic?

Beide CB-modellen hebben echter hetzelfde hart. De ondertussen gekende 1140 cc vier-in-lijn met 90 pk en 91 goed gespreide Nm's aan koppel. Dat je op de RS wat sportiever zit dankzij het lagere stuur, is nogal wiedes. De RS is de grootste nieuwigheid want de EX leunt dichter aan bij het model dat we al sinds 2014 kennen. Daarom concentreerden we ons tijdens de test het meest op de RS. Beide modellen kregen wel verbeteringen aan de in- en uitlaatkant voor een nog vlotter motorkarakter. En op dat vlak was er al geen probleem bij de vorige versie. Waar het hier vooral om gaat is het verschil in stijl. Retro-sportief of neo-classic. Dat is de vraag die potentiële klanten zich zullen stellen.

De EX-versie draag duidelijk de grootste klassieke erfenis.

Sportief, niet Spartaans

Honda heeft de nieuwe RS goed doordacht. Hij is duidelijk sportiever van ingesteldheid, maar in zijn hart is dit duidelijk een CB1100, net als zijn EX-stalgenoot. Hij rijdt dan ook zoals je verwacht. En zelfs met meer comfort dan we persoonlijk hadden ingeschat. Bij rustig rijden zou je zweren dat je op een gewone CB zit. Veel kracht vanaf het moment waarop de tellernaald de 2.500 opm voorbij zwiept en daarna gaat het bijzonder lineair verder. Bij stevig rijden schakelde we meestal op rond de 7.000 opm en dat is net voor de Honda zijn piek van 90 pk haalt en iets nadat je de vlakke top van de koppelkromme gerond hebt. De versnellingsbak is boterzacht, maar uiterst precies. En die zesde versnelling mag je echt als een overdrive beschouwen. Logisch dus dat je met je sportieve pet op, met deze RS meer in de lagere versnelling wilt rijden, zeker op secundaire wegen. Het is al snel duidelijk dat je op de RS 'sportief' niet moet verwarren met 'spartaans. Het stuurgedrag is inderdaad sportief, maar zeker niet flitsend. Je mag in pure CB-stijl nog wat werken om in te sturen. Dit is nog echt motorrijden zoals je het met een dergelijke motor mag verwachten. Zelfde verhaal met de remmen: krachtig en doseerbaar maar je vliegt bij de minste aanraking van het remhendel niet met je snufferd op de tellerpartij. En dat past helemaal in het plaatje.

Bij rustig rijden zou je zweren dat je op een gewone CB zit.


Bochtenpikkend in de hemels mooie Vlaamse Ardennen kom je af en toe ook een minder goed wegdek tegen en hier vult de ophanging deel 3 in van het comfort verhaal. De Showa ophanging staat in standaard afstelling (ze is voor- en achteraan instelbaar) ook vrij comfortabel ingesteld. Sportieve rijders zullen hier naargelang hun persoonlijke voorkeur nog wel kleine of grotere aanpassingen aan doorvoeren.

Ondanks het sportiever uiterlijk blijft er veel comfort.

Vriendelijke reus

Het totaalbeeld van de CB1100 RS mag geschetst worden als dat van een vriendelijke reus. Eentje met een pittig karakter, maar nooit giftig. En met het potentieel om sportief te rijden, maar niet de ambitie om je buur met de Fireblade het vuur aan de schenen te leggen. Al zal die op hobbelige wegen misschien wensen dat hij in het zadel van de nieuwe CB1100 RS zat. De RS accelereert wel bijzonder vlot, is stabiel in de bochten en hij produceert ook nog een heel mooi geluid. Een opmerking die ook geldt voor de EX trouwens.

Hij blaft, maar hij bijt niet. De Honda evenmin.

EX: Ken uw klassiekers

Die CB1100 EX van zijn kant levert alles wat je van het meer klassiek gestijlde broertje mag verwachten. Hij roept in zijn rode en gele versie onmiddellijk herinneringen op van CB750's en 400 uit vervlogen tijden. En Honda legt de juiste accenten om dat gevoel authentiek te maken. Dat hogere stuur, de spaakwielen, de rankere vork en de dubbele tellerpartij omgeven door chroom maken het plaatje compleet.

Hier zit je met een echt klassiek CB-gevoel. En daar is niks op tegen, zeker?


Je zit er meer ontspannen op dan op de RS en het is eigenlijk zelfs een rijhouding die uitstekend past bij deze motor. De ophanging is iets (niet veel) zachter dan op de RS, je rijdt (nog) meer ontspannen met de 18 inch wielen en in het algemeen zit je hier met een echt klassiek CB gevoel. En daar is niks op tegen, zeker? Het is zelfs duidelijk de bedoeling geweest van Honda.

Keuze van het hart

De keuze tussen beide modellen zal dus niet alleen op basis van een licht verschillend rijgedrag moeten gebeuren, maar ook – en zoals steeds toch – op basis van het uiterlijk. Het siert Honda dat ze met aandacht voor hun eigen geschiedenis en de CB-erfenis op beide modellen de juiste accenten gelegd hebben. Wij hadden op de RS zwarte versie misschien nog ergens een gouden accentje verwerkt in JPS-stijl, maar aangezien onze ervaring met stijl ongeveer even groot is als die van Tom Boonen met kleine stadswagentjes, moet u aan dit laatste vooral niet te veel aandacht besteden. Onthoud vooral dat dit twee heerlijk rijdende motoren zijn met andere accenten en een gemeenschappelijke stijl die ons in beide gevallen wel aanspreekt. Knap werk.

Foto’s: Thierry Sarasyn
Testrijder: Frank Slabbynck

Klik hier voor meer info over de Honda CB1100 EX en RS

Technische specificaties

Motor
Type Lucht-olie gekoelde viertakt viercilinder
Cilinderinhoud 1140 cc
Maximaal vermogen: 90 pk bij 7500 opm
Maximaal koppel: 91 Nm bij 5500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen buizenframe
Voorvork: 41 mm (EX) en 43 mm (RS)
Achterschokbreker: Dubbele schokbreker (Showa met extern reserevoir op RS)
Remmen Voor: Dubbele 310mm schijf, vierzuigerklauw (EX), 296 mm schijven op EX
Achter: Enkele 240mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.455mm
Zithoogte: 795 mm
Rijklaargewicht: 252 kg (RS) en 255 kg (EX)
Tankinhoud: 16,8 liter

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Honda CB1100 RS en EX

Reageren

Registreer of log in om te reageren...