Eerste test Zero Motorcycles DSR Black Forest: THE SOUND OF SILENCE

door Thierry Sarasyn 1 juli 2018

Zero Motorcycles bestond al voor er smartphones waren. In wat jongeren nu als het stenen tijdperk beschouwen, werd er in Santa Cruz, California, al aan elektrische motorfietsen gewerkt. Het meest recente resultaat van die arbeid is de Zero DSR Black Forest Edition.

Minder is - soms - meer

"It’s life Jim, but not as we know it." De gevleugelde uitspraak van Mister Spock flitste ons door het hoofd na een kwartiertje op de Zero DSR Black Forest. Dit is motorrijden, maar niet zoals wij het kennen. Geen geluid. Geen trillingen. Geen olie. Geen benzine. Geen uitstoot. Minder is op veel vlakken dus meer. Maar op andere vlakken dan weer niet.
Elektrische voertuigen hebben als grootste vijand hun autonomie. En de duur om het volle potentieel weer te bereiken. Zero slaagt er niet in om die nadelen helemààl weg te vlakken, maar komt wel met cijfers en alternatieven die de motoren in de zone van het aanvaardbare brengen. En als je aanvaardbaar op één vlak combineert met de voordelen op een ander, kom je tot de conclusie dat de Amerikaanse motoren op dit ogenblik het meest valabele alternatief bieden van alle elektrisch aangedreven tweewielers.

Zero slaagt er niet in om die nadelen helemààl weg te vlakken, maar komt wel met cijfers en alternatieven die de motoren in de zone van het aanvaardbare brengen.


Om te zien hoe dit zich vertaalt in een ‘real life’ situatie gingen we de nieuwe Zero DSR Black Forest Edition testen. Waar? In het zwarte woud natuurlijk. Met die Transalp reden we destijds toch ook gewoon over de Alpen...

Is dit de eerste elektrische toerer?

Speciale uitvoering

De Black Forest Edition is gebaseerd op de Zero DSR, de all-road uit het gamma, die in deze versie uitgroeit tot een Adventure Bike. Want met een driedelige zwarte alu kofferset, touring zadel, valprotectoren, een hoger windscherm; LED verstralers en een beschermend rooster voor de koplamp is dit de eerste motor die avontuurlijk toeren combineert met elektrisch rijden.

Gewoon laden duurt iets meer dan 9 uur voor een volle batterij. Hoever komt je daarmee? Tijdens de test zaten we op slingerende bergwegen op een autonomie van om en bij de 160 km. Dat is minder op snelwegen. Veel meer in de stad. Er is ook een optie voor de installatie van een extra powertank die je autonomie nog een stuk groter maakt, bij gemengd gebruik kom je rond de 220 km. Kun je daarmee samen met je maat met die Africa Twin in één ruk naar het Zuiden van Frankrijk knallen? Neen, maar wie aan de tankstations waar laadpalen zijn, via de optionele Charge Tank snellader bijtankt, kan op één uur de helft van de capaciteit weer bijkrijgen, op 2 uur is er een volle Z-Force batterij.

De stuurkwaliteiten zijn helemaal op niveau.

Overtuigende kwaliteiten

Dat zijn geen cijfers waarmee je met een doorsnee tourmotor kunt concurreren. Maar het biedt je wel heel wat vrijheid. Wie elke dag van pakweg Gent naar Brussel moet, hoeft zelfs niet bij te laden overdag. Wie op zijn bestemming een trip van 150 km in de bergen wil maken, kan dat vlot. En dat is iets wat er maar een paar andere elektrische motoren kunnen zeggen. En het zijn dan, niet toevallig, allemaal Zero’s. In alle eerlijkheid, de mannen van Zero zijn de eerste die er in geslaagd zijn om ons serieus over elektrisch motorrijden te laten nadenken.

Het feit dat de Zero DSR Black Forest Edition kon overtuigen, lag dus niet aan groene beloftes, maar wel aan zijn rijkwaliteiten.


En dat is een hele verwezenlijking; want het groene gedachtengoed is aan mij immers maar deels besteed. Ik gooi natuurlijk geen plastic flessen in een zwemvijver, maar bulder graag met de 1978 5.7 V8 Corvette naar de bakker om de hoek en laat door het vele vliegen naar verre perstesten een ecologische voetafdruk na waar de Yeti alleen maar kan van dromen. Het feit dat de Zero DSR Black Forest Edition kon overtuigen, lag dus niet aan groene beloftes, maar wel aan zijn rijkwaliteiten.

Enkel de koekoekslok ontbreekt.

Gigantisch koppel

69 pk is aardig, maar het is vooral het koppel van 146 Nm dat indruk maakt. Ter vergelijking: dat is meer dan de KTM SuperDuke 1290R. En nog meer indrukwekkend is dat dit koppel van bij het begin beschikbaar is en heel lineair doorloopt. Accelereren is ronduit indrukwekkend. In één ruk ga je in goed 3 seconden naar 100 km per uur. Zonder schakelen, want er is geen versnellingsbak. Dit is dus ook geen automaat, want er zijn geen versnellingen. De aandrijving gaat recht van de motor naar het achterwiel via een riem.

Accelereren is ronduit indrukwekkend. In één ruk ga je in goed 3 seconden naar 100 km per uur. Zonder schakelen.


Het vraagt wel wat gewenning. Op warp speed vooruitzoeven naar 100 km per uur en (veel) meer zonder geluid. Het enige wat je hoort zijn de rolgeluiden van de banden, een vaag zoemen en de wind. Die laatste is de reden waarom je op ook op een Zero oordoppen draagt. Verder staan het rijwielgedeelte en de remmen op een degelijk niveau en is de zithouding goed. Het nieuwe windscherm doet exact wat het moet doen en de alu koffers zijn van een goede kwaliteit. Het gewicht van 212 kg is goed verdeeld en de motor heeft een zeer stabiel stuurgedrag. We gingen op bepaalde stukken onfatsoenlijk hard en zowel het rijwielgedeelte, de remmen als het blok waren duidelijk voorzien op die taak.

Off road gaat alles vlot.

Rijdend bijladen

Je beschikt over verschillende rij-modi, waarbij de Eco-stand je een beperkt vermogen geeft, handig voor bijvoorbeeld druk stadsverkeer. De Sport modus geeft je het volle pond en de Custom setting laat je toe het karakter naar je hand te zetten. Daardoor kun je ook voor meer motorrem kiezen, waardoor de motor rijdend zal bijladen als je van het gas gaat. Daarvoor voel je ook nadrukkelijk meer motorrem, maar dat is goed. In de gewone stand bolt de Black Forest net zo vlot door als een tweetakt wanneer je van het gas gaat. Wat meer motorrem is mooi meegenomen en het helpt je batterij capaciteit. Leuk is dat je dat ook op het display kunt zien en dat je ook ziet hoeveel pk en koppel je gebruikt.

We zijn het niet helemaal eens met Zero als ze stellen dat deze motor geen tractiecontrole nodig heeft. Persoonlijk zijn we helemaal te vinden voor wat driften en glijden, maar 146 Nm waarvan het merendeel zo goed als altijd ter beschikking is, kan het achterwiel wel eens laten spinnen wanneer een onervaren rijder dat niet wil. Op droge wegen niet zozeer, maar op nat of op onverharde wegen heb je op de full power stand een goede dosering van het gas nodig, vooral omdat er geen koppeling is om mee bij te sturen. Tractiecontrole zou, naast het aanwezige ABS, het veiligheidsvangnet groter maken.

146 Nm koppel onder de tank die er geen is.

Aankoop en gebruikskost

We zijn met de DSR Black Forest nooit in de buurt van een lege tank gekomen, omdat de mannen van Zero aan de lunchstop bovenop een berg zowaar een laadstation hadden. Maar omgerekend hadden we met één lading ook wel de rit van ongeveer 150 km vlot kunnen afhandelen. En dat is een leuke vaststelling. Voeg daarbij dat de Zero ook qua rijkwaliteiten overtuigend was en je komt tot de slotsom dat dit misschien effectief wel de eerste motor is die elektrisch rijden en tourcapaciteiten in een pakket weet te combineren. Daar betaal je een prijs voor. 22.399 euro (zelfde prijs in België als in Nederland, want geen BPM) voor de standaard en 25.080 euro als je voor de Charge Tank sneltank optie kiest.

Dat is niet bepaald goedkoop, Zero maak zich sterk dat met de kostprijs van goed 2 euro per volledige oplaadbeurt, geen kosten voor onderhoud, olie of andere vloeistoffen en een fiscaal aantrekkelijke status, die meerprijs kan terugverdiend worden tijdens het gebruik. En na een break even point zelfs profijt oplevert. Om te weten waar dat punt ligt, moet ieder voor zich maar eens een rekensommetje maken, gebaseerd op zijn of haar persoonlijke afstanden en gewoontes.

Wie voor snelladen kiest, heeft op 2 uur weer volle capaciteit.

Grote Stap

In elk geval slaagt Zero er met de DSR Black Forest in zich op het vlak van gebruiksvriendelijkheid over de grens van het aanvaardbare te geven. Met behoud van de overige troeven. We noemen dit met enige voorzichtigheid nog net geen mijlpaal, maar een hele grote stap voorwaarts is het ontegensprekelijk.


Foto's: Zero Motorcycles, Cees Lengers.


Meer weten over de Zero DSR Black Forest Edition?

Koppel op overschot, dus een passagier kan er vlot bij.

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type Z-Force Elektromotor
Cilinderinhoud n.v.t.
Maximaal vermogen: 69 pk @ 3500 opm
Maximaal koppel: 146 Nm
Transmissie: direct
Eindoverbrenging: riem

Rijwielgedeelte
Frame: stalen frame
Voorvork: Upsd voorvork
Achterschokbreker: Monoshock
Remmen Voor: Enkele, remschijf met vierzuigerklauw
Achter: Enkele 245 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: nb
Drooggewicht: 210 kg
Tankinhoud: n.v.t. Z-Force batterij

Prijs:
België: Vanaf 22.300 euro
Nederland: Vanaf 22.399 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...