Eerste test Yamaha Tracer 900 en Tracer 900 GT: WEERZIEN MET DE GRAN TURISMO

door Thierry Sarasyn 17 april 2018

Yamaha’s Tracer 900 is al sinds zijn lancering een populaire jongen. Maar nu komt er een nieuwe versie en zelfs een GT-variant. Wij gingen uitzoeken of de Yam die legendarische afkorting terecht mag dragen.

De Tracer 900 en 900 GT mochten hun gelijk halen in de buurt van Granada

Breed platform

De Tracer-lijn van Yamaha maakt zowel in de 700 als in de 900 klasse deel uit van een breder platform. Dat is een goede zaak, want zo weet men de prijzen te drukken. De nieuwe Tracer 900 en 900 GT worden aangedreven door de gekende 847 cc driecilinder die ook dienst doet in de MT- en XSR-modellen.

Twee versies, met voor het eerst een GT.

Trapje hoger

Yamaha doet meer dan de Tracer alleen maar verbeteren in 2018. Ze gooien er een GT-variant bovenop die, het woord is eruit, een 'Premium' versie moet zijn van de standaard. En laten we alvast verklappen dat hij dat ook is. Op alle vlakken. Niet alleen qua uitrusting, maar ook op het vlak van prestaties staat hij net een trapje hoger dan de ook al verbeterde standaard Tracer 900. Niks dan goed nieuws dus voor sport-touring liefhebbers?
Zo goed als.

De GT heeft een pak extra's.

Wat is nieuw?

Eerst kort overlopen wat er nu zo anders is aan die twee nieuwe 2018 modellen. Ze zijn vooral – maar zeker niet uitsluitend- ranker in bouw geworden. Door de smallere bouw, kun je er vlotter mee door files laveren en ook de wendbaarheid nam toe. Een 6 cm langere swingarm biedt daadwerkelijk een boel extra stabiliteit. De vorige versie was nogal gretig om het voorwiel de lucht in te heffen en Yamaha laat ook weten dat ie boven de 200 km per uur (foei) iets minder stabiel was. Dat heeft de nieuwe proefondervindelijk inderdaad niet meer. (alweer: foei!). Er is een een zadel dat meer comfort en bewegingsvrijheid biedt. Heel duidelijk is er ook ander bodywork.

Precies zoals het hoort

Verder is de Tracer 900 helemaal wat hij moet zijn. Met één hand verstel je de ruit, de drie mappings geven precies het karakter dat je ervan verwacht; de uitschakelbare tractiecontrole is een extra veiligheidsnet. De passagier zit nu comfortabeler met voetsteunen die een stuk lager staan dan op de vorige versie.

Wellicht testte een Japanner met schoenmaat 42 uit of die lagere positie van de passagierssteunen niet hinderlijk is voor de rijder. Met onze 44 zaten we net iets te vaak met hiel tegen steunen in de bochten.

Afgezien daarvan, is de Tracer een bijzonder fijne motor. Heerlijk pittig blok. Comfortabel. Goed uitgerust. Gemakkelijk. Snel.

Heel geschikt voor de snellere trips.

Waarom een GT?

Als alles zo goed uitgekiend is, waarom dan een GT-versie toevoegen? Wel, omdat heel wat Tracer rijders grotere plannen hebbe. Ok, daarvoor kunnen ze indien gewenst uit de accessoire-catalogus putten. Maar Yamaha heeft met 6 doelgerichte extra’s een motor gecreëerd die op heel wat vlakken een duidelijk meerwaarde biedt en zelfs in een andere klasse valt. De GT-naam is uitstekend gekozen.

Sportiever en beter voor lange trips: de GT.

Relatief klein prijsverschil

Een Gran Turismo dus. Een sport-touring motor die de mogelijkheid biedt om vlot kilometers te vreten en ver te reizen. De GT heeft een betere en volledig instelbare ophanging, cruise control, een quickshifter, verwarmde handvatten, een TFT-scherm en natuurlijk die kofferset in de kleur van de motor.

Alleen al voor de koffers, de verwarmde handvatten en de quickshifter betaal je als accessoire evenveel als de meerprijs van de GT. Hij kost immers 'maar' 1500 euro meer dan de standaard.
<

Betere ophanging, nog groter potentieel.

(Bijna) Alles ok

Wie het budget heeft, doet er goed aan om voor deze versie te kiezen. Omdat op één na alle extra’s een duidelijke meerwaarde bieden. Wat ons betreft doet de quickshifter dat niet. Vooral omdat hij niet doet wat zijn naam belooft: snel schakelen.

Voor het overige verdient de GT-versie niks dan lof. Het TFT-scherm is klein maar duidelijk en oogt net iets beter dan het zwart-wit scherm op de Tracer, de verwarmde handvatten waren bij de kille start meer dan welkom en de cruise control was leuk op de lange en verlaten Spaanse snelwegen.

Beter veren

Het grote pluspunt dan; die ophanging. Het is een beetje zoals een televisie kiezen in de Media Markt. Als je thuis alleen naar tv kijkt, heb je geen idee dat er betere versies zijn. Maar als je vergelijkt, zie je wel dat er een verschil is. Dat is hier ook zo. De standaard Tracer doet het uitstekend. En beter dan zijn voorganger. Maar op de GT voel je een ander stuurgedrag.

In de bergen rond Granada kwam de motor best tot zijn recht op lange snelle slingers en de snelweg, maar ontgoochelde echt niet op het korte en meer technische werk.


Ondanks het hogere gewicht, is de motor in staat om sportiever te rijden. Met dank aan de betere ophanging. In de bergen rond Granada kwam de motor best tot zijn recht op lange snelle slingers en de snelweg, maar ontgoochelde echt niet op het korte en meer technische werk.

Overtreffende trap

Voor wie reist en kilometers afmaalt maken die koffers en de ophanging het plaatje af. Wat ons betreft, is de GT niet alleen de overtreffende trap van Tracer, maar ook een motor die de perfectie in zijn klasse benadert. Dit is een pure Gran Turismo. Een motor die uitnodigt om te reizen, maar ook sportieve kwaliteiten houdt en vooral ook heel veel rijplezier biedt.
Dit is precies wat een GT moet doen. Eigenlijk doet de basisversie dat ook al. Alleen doet de GT het nog beter en niet eens voor een gigantische meerprijs.

Dit is een pure Gran Turismo. Een motor die uitnodigt om te reizen, maar ook sportieve kwaliteiten houdt.


Wie 1500 euro extra te besteden heeft, moet wat ons betreft geen seconde twijfelen. Wie dat niet heeft of geen boodschap heeft aan koffers, instelmogelijkheden en TFT-schermen, zal zich net zo min beklagen de Tracer 900 in zijn (of haar) garage te hebben.

Foto's: Yamaha


Meer weten over de Yamaha Tracer 900 GT?

Meer weten over de Yamaha Tracer 900?

Niet zo kwaad, die Spaanse wegen.

Technische gegevens en prijzen

Motor:
Type: 847 cc, 4 kl./cil., watergekoelde driecilinder-in-lijn
Boring x Slag: 78,0 x 59,1 mm
Compressieverhouding: 11,5:1
Max. vermogen: 115 pk @10.000 opm.
Max. koppel: 87,5 Nm @8.500 opm.
Brandstofvoorziening: elektronische injectie
Transmissie: zesbak, ketting

Rijwielgedeelte
Frame: aluminium diamondframe
Voorvering: 41 mm UPSD, (volledig regelbaar GT)
Achtervering: monoshock (veervoorspanning extern regelbaar GT)
Voorrem: 298 mm schijven met vierzuigerremklauwen
Achterrem: 245 mm schijf met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-ZR17 / 180/55-ZR17

Afmetingen en prijs
Wielbasis: 1.440 mm
Rijklaar gewicht: 214 kg (229 GT)
Zithoogte: 850 – 865 mm
Tankinhoud: 18 liter
Prijs België: 10.999 euro (12.499 euro GT)
Prijs Nederland: 12.299 euro (13.999 euro GT)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Tracer 900 en 900 GT test.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...