Eerste test Yamaha TMAX 2017: T is de MAX

door motornieuws 16 maart 2017

Yamaha heeft zijn iconische TMAX helemaal verbeterd voor dit jaar. De scooter die in 2000 een revolutie onteketende, moet dus op alle vlakken nog beter zijn dan de vorige versies. Dan wil een mens natuurlijk weten hoeveel beter. En dan word je alleen maar nieuwsgieriger. En dan moet je hem gaan testen. En dat deden we.

We hadden er toen al Goede Hoop in.

Dan tocht maar niet de Brusselse Ring

Het lijkt wel een herhaling van zetten, want opnieuw mogen we ons verbazen over de locatie waar dit zich afspeelt. Uiteraard hadden we ook driemaal de Brusselse Ring rond kunnen rijden, gecombineerd met een stads tochtje dwars door Luik, maar Yamaha vond het veel verstandiger te verkassen naar Kaapstad. Daar heeft men ook een ringweg, al loopt die wel heel erg rechtuit. En een klein stuk dat niet gebruikt wordt, maar zich wel erg goed leent voor een fotosessie.

De TMAX is volledig vernieuwd.

Metamorfose

We komen nu direct to the point. Voor 2017 trekt Yamaha z’n opperscooter de zesde nieuwe jas aan. Voor een model dat al sinds 2001 meegaat is dat zelfs nog aan de bescheiden kant. Maar eenmaal aangetrokken hebben we het wel over een metamorfose waar zelfs Iron Man jaloers op mag worden.

Helemaal nieuw. Maar toch duidelijk een TMAX.

Lichter. Veel lichter

En stom genoeg hebben wij het over de Zuid-Afrikaanse kentekens die prijken op de testmachines. Onder de indruk? Wij? Natuurlijk niet!
En dan achteraf te bedenken dat het nog vele malen indrukwekkender zou worden.. Enfin, de nieuwe stijl. Zichtbaar aangescherpt, onzichtbaar ook technisch totaal anders. Nemen we een kijkje onderhuids, dan vinden we een gewichtsverlies van bijna tien kilo. Behaald door te letten op details als een lichtgewicht aluminium achterpoelie, lichtere aandrijfriem en een smaller (en dus lichter) achterwiel.

Het frame is van voor naar achter opnieuw is ontworpen. Inclusief een nieuwe positie van het motorblok, dat een stuk verder voorwaarts is geplaatst.


Maar hoewel dat allemaal onafgeveerd gewicht is wat voor een flink betere wegligging zorgt - zeker samen met de nieuwe extra lange achterbrug en linksysteem - is dat niet de grote klapper. Die komt van het frame, dat van voor naar achter opnieuw is ontworpen. Inclusief een nieuwe positie van het motorblok, dat een stuk verder voorwaarts is geplaatst. Bovendien is het subframe zelfs van kunststof. Dat zijn stappen, want daarmee zakt het zwaartepunt ook een goed stuk. Dus lichter, zwaartepunt lager, langere achterbrug, smallere wielmaat… zou iemand gevonden hebben dat er niet mee te sturen was?

Duidelijk betere stuureigenschappen.

Keyless

En er is nog meer. Man, er is nog veel meer. Weg is het contactslot, voortaan doen we allemaal mee met een keyless systeem. Dus staat iedereen te hannesen met een keycord met daaraan z’n ‘sleutel’ en is het even wennen de motor eerst ‘aan’ te moeten zetten voordat er gestart kan worden. Maar verder is het vlekkeloos. ook nieuw: tractiecontrole. Dat kan dan weer omdat de nieuwe 530 tweecilinder voortaan z’n brandstof krijgt via ride by wire. Op zich is dat al mooi, want dat kan zoveel mooier gas geven dan een gemiddelde rechterpols, maar je kunt er ook trucjes mee uithalen, zoals dus tractiecontrole. Best een leuk idee, want het voorkomt dat het nieuwe achterwiel bij gebrek aan grip doorspint tot z’n theoretische topsnelheid zonder dat je het doorhebt. Of zelfs flink gas geeft omdat je denkt dat hij inhoudt. Dat is nu dus niet meer mogelijk, dankzij de computer. Maar ook een idee zijn verschillende mappings: de T-Max is de eerste scooter van Yamaha met een D-Mode: standje T is voor in de stad en standje S voor alles daarbuiten. Als je wilt, want niemand verbiedt je de twee om te keren. En wat dachten we van cruisecontrol? Dat zou ook wel kunnen met een gaskabel, maar het kan zoveel mooier als het digitaal werkt. Check.

Sleutel hoeft niet meer in het contactslot

Comfort

Is handvatverwarming het vermelden waard? Of zetelverwarming? Het is allemaal geïntegreerd, dus vooruit. Met de multifunctionele knop is alles eenvoudig en onafhankelijk van elkaar te bedienen. Dat het werkt weten we, hoe heet het kan worden hebben we overgeslagen, het is nog altijd tegen de dertig graden in de middag hier. Maar dat knopje kan nog meer: de ruit verschuiven. Ook weer nieuw en exclusief voorbehouden aan de meest uitgebreide versie van de Max, de DX. Misschien vraagt dat nog wat toelichting.

De TMAX is helemaal gemoderniseerd.

Drie versies

Voor 2017 biedt Yamaha haar klanten niet één, maar drie opties: de standaardMax, de SX en de DX. Daarbij is het een oplopende volgorde: alle Maxen hebben hetzelfde frame, geometrie en dergelijke, dus dat voordeel is gelijk. Daarbij zijn ze ook allemaal voorzien van tractiecontrole en keyless contact, maar daar bovenop komt de SX-versie met extra kleuropties en D-mode, de selecteerbare mappings. De DX is helemaal de max (excuseer de uitdrukking) met alle overige opties: elektrische ruit, handvat- en zetelverwarming, cruisecontrol, the works. Zelfs een fantastisch veiligheidsfeature in de vorm van een vergrendelbare middenstandaard. Dat niemand dat ooit eerder heeft verzonnen! Dat is degene die je stiekem wilt hebben. Maar met een standaardversie ben je net zo snel, uiteraard.

Het snel-verhaal

Laten we het daar anders eens over hebben. Dat hele ‘snel’ verhaal. Volgens Yamaha is de nieuwe Max duidelijk sneller dan de oude, ze leveren er zelfs een grafiekje bij hoeveel voorsprong de scooter per afgelegde meter scoort. In de Afrikaanse praktijk zouden we het zonder referentie zomaar niet weten en willen we het houden bij een conclusie die een zeker Amerikaans merk ook graag trekt: hij is ‘snel genoeg’. De Max voelt als een Max, zit als een Max, oogt als een Max –met een facelift- dus zal het wel een Max zijn. Niks op aan te merken, gewoon helemaal oké. Zou het wel graag eens willen uitproberen om te zien hoeveel het nou werkelijk scheelt, maar zo niet, ook goede vrienden.

De Max voelt als een Max, zit als een Max, oogt als een Max –met een facelift- dus zal het wel een Max zijn.


Maar als we dat gezegd hebben, moeten we ook toegeven dat we toch liever niet op de snelheidsmeter hebben gekeken bij grote stukken van de route. Laten we zeggen dat de weg zich er goed voor leende en we toch een klein idee van de potentie van de scooter wilden krijgen. Dat zit wel helemaal in orde overigens. Onder de collega’s hoorde ik al snel de wens dat er meer vermogen in zou zitten, wat gewoon een indicatie is dat de rest van de machine er goed op berekend is.
Ook in de meer bochtige situaties, stapvoets of op snelheid, zijn geen probleem met de Max. natuurlijk is het wel wennen om met de voeten voorwaarts te zitten en niet te hoeven schakelen, maar laten we het anders zeggen: als je dat dan toch doet, dan toch heel graag met deze nieuwe T-Max. De verwarming hebben we nauwelijks getest bij gebrek aan speklapjes om te braaien, de verstelbare ruit is een waar geschenk zoals op elke andere motorfiets.

Je kunt er zowel rustig als sportief mee rijden.

Duidelijk The MAX

Willen we nog meer? Behalve eindeloos strekkende wegen en vergezichten raken we niet uitgepraat over de schoonheid van het land. Over haaien en vrij lopende bavianen, een duidelijk teken dat je niet meer thuis bent. En al die uitzichten komen nog eens extra tot hun recht op een tweewieler als de TMax, eenvoudig door het feit dat deze gewoon doet wat ‘ie moet doen en jij als berijder dat slechts hoeft te regisseren met rechterpols en beide handen. Het voordeel van een scooter gecombineerd met de snelheid en wendbaarheid van een motorfiets, daar kunnen we wel iets mee. En zodra we ergens stoppen om toch maar weer eens een panoramafoto te schieten met de smartphone, is een druk op de knop voldoende om de helm onder het zadel te plaatsen of een nodige slok water tevoorschijn te halen. Wat hebben motorrijders hier ook alweer op tegen?

Tekst: Vincent Burger
Foto's: Yamaha

Klik hier voor meer info over de nieuwe Yamaha TMAX familie


Familiekiekje

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt twin
Cilinderinhoud 530 cc
Maximaal vermogen: 46 pk bij 6.750 opm
Maximaal koppel: 53 Nm bij 5250 opm
Transmissie: Automaat met V-snaar
Eindoverbrenging: riem

Rijwielgedeelte
Voorvork: 41 mm, upsd, 120 mm veerweg
Achterschokbreker: Monoschock, 117 mm vee”rweg
Remmen Voor: Dubbele 267 mm schijf, ABS
Achter: Enkele 282 mm schijf, ABS

Afmetingen
Lengte: 2200 mm
Zithoogte: 800 mm
Rijklaargewicht: 213 kg
Tankinhoud: 15 liter

Prijs:
Vanaf 11.695 euro (BE)
Vanaf 12.999 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de test in Kaapstad

Reageren

Registreer of log in om te reageren...