Eerste test: Triumph T120 Bonneville Bobber

door Thierry Sarasyn 17 december 2016

De nieuwe Triumph Bonneville Bobber T120 komt op een verfrissende manier het wereldje van de neo classics vervoegen. Hoe we dat weten? Omdat we hem zopas gingen testen in Spanje en onder de indruk waren. En wel om de volgende redenen:

Kou en regen. Yep, dit is Spanje.

Koude en natte start

Het is niet altijd mooi weer in Spanje. Bij het vertrek uit het hotel in Madrid was het berekoud en het regende lichtjes. Toen we aan de eerste fotostop kwamen kwam de regen al wat harder naar beneden, bij fotopunt twee viel het met bakken naar beneden en toen we aan de lunch kwamen was iedereen zo goed als bevroren. Reden genoeg om het tweede deel van de test af te gelasten en de kortste weg naar het hotel op te zoeken. Niet zo’n kwaad idee, want na de slingerende bergbanen kregen we dan ook nog een stuk snelweg onder de wielen en een beetje voor we aan het hotel waren, kwam de zon er toch wel door zeker. Zo kregen we, zonder er zelf voor te kiezen, een zeer gevarieerde test onder de wielen geschoven. Nat en droog, snel en slingerend, we deden het allemaal. En we waren blij dat Triumph onze motor met de optionele handverwarming had uitgerust.

De Bobber stijl ontstond in het begin van de fifties.

Hoofdkenmerken

Vooraleer we de bevindingen van de test verder overlopen, is het misschien goed om de Bobber nog eens van iets dichterbij te bekijken.
Dit waren in de beginjaren de 5 basiskenmerken van een Bobber
- Maximaal gestript
- Hardtail
- Enkel zadel
- Breed en plat stuur
- Korte Bobber spatborden

De staande twin is bijzonder krachtig naar custom normen.

Premium custom

De motor mag dan wel gebaseerd zijn op de T120 Bonneville, op het blok na is hij grondig anders. En zelfs dat blok is niet helemaal hetzelfde, want door de constructie met de horizontale monoshock en de hardtail-look, moest de luchtfilterkast in twee gedeeld worden en herplaatst. Daardoor krijg je als rijder veel nadrukkelijker het aanzuiggeluid te horen. In combinatie met het diepe gegrom dat uit de horizontale uitlaat komt, resulteert dit in een zeer typerend en vrij stevig geroffel. Triumph heeft heel hard gewerkt aan het uiterlijk en zo komt het dat je de katalysatoren niet ziet en dat in zij-aanzicht de motor er ook echt als een hardtail uitziet. Gasklephuizen zijn overdekt met een carburator look-alike cover en ook rond het blok zitten alles mooi weggewerkt. Het is exemplarisch voor het torenhoge niveau van de afwerking. Noem dit gerust een premium custom.

En het gaat op de Bobber om meer dan afwerking. Het zwevende zadel is een toonbeeld van hoe inventief Triumph tewerk ging en het feit dat de monoshock met een dergelijke korte slag toch nog een dermate groot comfort en goede veerwerking geeft, is ronduit indrukwekkend.

Typerend: het instelbare solo zadel.

Neo retro met lef

Het is typerend voor deze motor. Je wipt er op met het idee dat je op een neo-retro met custom styling stapt en je rijdt eigenlijk op een moderne motor met prestaties die veel dichter bij een naked bike aanleunen dan bij die van een custom. Triumph bewijst hier dat het custom concept helemaal niet synoniem moet staan met bescheiden prestaties. Al te vaak komen er ergens andere uitlaten of open inlaatkelken bij te pas om de custom wat sneller te maken of laten lijken. Dit is anders. Dit is hoe het moet zijn. Met lef. Dit ding rijdt uitstekend, heeft een zeer goed rijwielgedeelte, stuurt scherp en remt behoorlijk.

Gemakkelijke controle en zeer degelijke prestaties

Compleet

Sportieve rijders vonden dat de voorrem wat beter mocht, maar dat is eigenlijk omdat je helemaal meegedragen wordt door de prestaties van deze motor. Die zijn zo goed, dat die van de enkele schijf vooraan plots wat minder lijken. Maar eigenlijk is het omgekeerd. Al de rest staat gewoon op een veel hoger niveau dan je zou verwachten. De Bobber accelereert als een naked, stuurt - bijna - als een naked en biedt je van de eerste meter gigantisch veel vertrouwen. Zelfs in het zeikerige weer waarin we op pad gingen. Avon mag zich op de borst kloppen voor de grip op nat wegdek die de speciaal voor de Bobber ontworpen Cobra banden bieden. Zelfs in het nat gingen we er stevig tegenaan en niet één keer moest de tractiecontrole redding brengen. Het ABS van de voorrem voelden we één keer ingrijpen, met de remkracht vooraan zit het dus ook wel goed. En het is ook het bewijs dat Triumph de retro-ogende Bobber een degelijk elektronica pakket heeft meegegeven. Keuze uit twee mappings (Rain en Road), ABS, tractiecontrole, ride by wire...het zit er allemaal op en het werkt wonderwel. Bovendien komen de 77 paarden en 106 Nm opvallende lineair vrij. Ook al maakt de Bobber gebruik van hetzelfde HT blok van de T120 Bonneville, hij heeft 10 procent meer koppel bij 4500 opm.

Innovatief

Door de regen konden we niet echt in aanvalsmode door de bergen stormen, maar dat is eigenlijk ook niet het hoofddoel van deze motor. Het siert hem gewoon dat hij dat grote potentieel heeft die je uiteindelijk zal toelaten om verrassend sportief en sterk uit de hoek te komen. Maar anderzijds is dit net zo goed een leuke motor om rustig mee te rijden en in de stad te zien en gezien te worden. Want met de looks zit het goed en met het rijden aan lage snelheden ook. De lange eerste geeft hem dan een rustig karakter.
De Bobber is eigenlijk een bijzonder gemakkelijke motor. En hij heeft het potentieel om meer te doen dan wat je van dit type motor verwacht. Veel meer. Met dank aan degelijk denkwerk en innovatieve oplossingen. Zo kun je het zwevende zadel naar voor of achter schuiven om een sportievere of meer ontspannen rijhouding te krijgen. En het minimalistische design is ook doorgetrokken naar de enkele klok die als dashboard dient. Met een druk op de knop verschijnt beurtelings alle nodige info op het scherm. Daar hoort ook het toerental bij. En dat is nu net een info die we graag te allen tijde kunnen zien. Daar valt misschien nog iets aan te doen.

Eenvoud siert het dashboard

Kits, prijzen en publiek

En voor wie zijn Bobber een persoonlijke touch wil geven heeft Triumph maar liefst 150 accessoires klaar liggen. Met daar in ook twee klaargemaakte Inspiration Kits. Eentje die ‘Old School’ heet en o.a. een apehanger stuur, geborsteld aluminium Vance & Hines uitlaat, bruin leder zadel, zijtas en meer van dat fraais heeft. De tweede heet Quarter Mile en brengt een sportieve ogende vesie met zwarte Vance & Hines, clip ons, zwart zadel en veel zwarte accenten. Deze versie vinden we bijzonder geslaagd en de prijs voor de extra ombouwstukken in dit pakket zou onder de 2.000 eur liggen. De basisprijs van de Bobber ligt in België op 12.700 euro, in Nederland is dat 14.900 euro.

Triumph mikt met de nieuwkomer op een publiek dat into neo retro’s is, maar in die klassieker een iets gedurfder uiterlijk en betere prestaties wil. Ze zullen dat inderdaad vinden in de nieuwe Bobber. Een motor die ons verraste op twee niveau’s. Het uiterlijk kenden we al van de lancering in Londen, ondertussen bijna twee maand terug. Maar bij nader inzicht blijkt de graad van afwerking toch uitzonderlijk hoog. En vooral de prestaties lieten een zeer goede indruk na. Ziet er uit als een custom; rijdt als...euh...iets veel beter. Misschien zet de Bobber wel een trend in gang. Het zou wat zijn...

Klik hier voor meer info over de Triumph Bonneville Bobber

Singin' in the rain: het Bobber geroffel

Technische specificaties

Motor: Vloeistofgekoelde 8 klepstwin, OHC, 270° ontstekingsvolgorde
Boring x slag: 97,6 X 80 mm
Vermogen: 77 pk bij 6.100 mm
Koppel: 106 Nm bij 4.000
Aantal versnellingen: 6
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling met koppelondersteuning

Frame: Stalen dubbel wiegframe
Voorwiel: 19 inch
Achterwiel 16 inch
Voorvork:
Achterschokbreker:
Voorrem: 310 mm schijf met dubbelzuigerklauw
Achterrem: 250 mm schijf met enkelzuigerklauw

Wielbasis: 1510 mm
Zadelhoogte: 690 mm (laagste stand)
Drooggewicht: 228 kg
Tankinhoud: 9,1 liter
Prijs België: 12.700 €
Prijs Nederland: 14.900 €

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Triumph Bonneville Bobber

Reageren

Registreer of log in om te reageren...