Eerste test Triumph Street Scrambler: klassieke stijl, moderne prestaties

door motornieuws 9 februari 2017

Ere wie ere toekomt en dus mag Triumph zich een beetje fier op de borst kloppen als merk dat mee aan de wieg stond van de Scrambler. De op Steve McQueen’s exploten gebaseerde versie uit 2006 was een populaire jongen. En na een sabbatjaar is er nu een nieuwe versie. Tijd voor een test van de Triumph Street Scrambler.

Triumph wilde dat 10 jaar oude concept op alle mogelijke manieren verbeteren. Met de grote vooruitgang op technologisch vlak kan dat niet eens zo moeilijk geweest zijn. Maar het blijft een uitdaging om van een Scrambler een wendbare en leuke motor te maken. Benieuwd hoe dat gelukt is...

Ruimte voor verbetering

Dat zware stuurgedrag en het weinig speelse karakter waren trouwens de grootste minpunten aan de vorige versie. En aan de remmen kon er ook nog één en ander verbeterd worden. Om nog maar over de uitlaat te zwijgen, met wat pech hield je er een brandvlek aan je rechterdij aan over. Eigenlijk was het dus wel tijd om de Scrambler in een hedendaags jasje te stoppen. Retro is cool. Vervelend is euh...vervelend.

Geen vervelende hitte afgifte meer op deze versie.

Wie van de drie?

De Street Scrambler is gebaseerd op de Street Twin die eind vorig jaar al getest werd. De paralleltwin levert ook hier 54 pk en 80 Nm, net zoals de Street Twin en de Street Cup dus. Toch is de afstelling van de ECU lichtjes anders en dat heeft dan weer te zien met de andere vorm van de uitlaat. Zoals het een scrambler betaamt, loopt ook deze hoog op om uit te monden ter hoogte van het achterspatbord. Verschil met de vorige? Door het nieuwe frame en ander blok loopt de uitlaat veel minder breed uit en heb je geen last meer van hitte aan je rechterbeen. Een goed voorbeeld ook van hoe veranderingen op één vlak (het frame) een duidelijke invloed hebben op een ander.
Ander typerend scrambler gegeven: dat 19 inch voorwiel. Dat krijgt net als het kleinere 17 inch achterwiel standaard Metzeler Tourance all road banden mee. Goed voor een stoere look en best aanvaardbare grip op het onverharde.

Klassieke stijl, moderne prestaties

Desondanks is hij meer Street dan Scrambler. En dat hebben ze bij Triumph goed bekeken, want wellicht zal een groot deel van de kopers hem meer gebruiken op de st straat dan ernaast. Toch doet de motor het niet onaardig als je er een stukje off road mee gaat rijden. Wij deden dat in de buurt van Sevilla en konden vaststellen dat de motor ondanks zijn 200 kg en veerweg van ‘slechts’ 120 mm het bijlange niet onaardig deed. Dat wil zeggen: hij kan dit soort werk aan, maar we zouden zijn natuurlijke habitat toch eerder als ‘stedelijk’ of ‘op secundaire wegen’ omschrijven.
En dat is ook waarvoor hij vooral zal gebruikt worden. Want de lange ophanging en de rechte zithouding bieden je een uitstekende controle en dat wil zeggen dat hij in de stad en op bochtige wegen zelfs eerder speels aanvoelt. Zowel in Sevilla als in de ruime omgeving ervan, was de Street Scrambler een erg aangename motor me mee te rijden. Het brede stuur biedt wat extra hefboomwerking en dus is manoeuvreren een makkie. Leuk ook om de motor wat plat te duwen in de bocht en iets agressiever de hoek om te komen. Alles verloopt heel ontspannen en met weinig moeite. Het blok is niet bijzonder krachtig, maar wel lineair en de meest pit zit onderin en in het middengebied. Geknipt voor de Scrambler dus. Gooi daar nog de remmen op die een stuk boven die van de voorganger staan en je komt tot een meer dan te pruimen totaalpakket.

Tijdloze stijl met moderne techologie. Dat werkt.

Doordacht en verfijnd

Voeg daarbij dat deze motor er ook nog goed uitziet en een bijzonder verfijnde afwerking heeft en je komt tot de vaststelling dat de Britten hun scrambler toch niet iets anders benaderen dan de mannen van Ducati. Die hebben een lichtere en iets rauwere versie, deze is, zoals je het van een Brit mag verwachten, iets zwaarder, meer geraffineerd ook en een beetje rustiger. Triumph heeft ook heel wat moeite gestoken in het behouden van die retro-look. Met het handig wegmoffelen van de radiatoren bijvoorbeeld. Zo ziet hij er toch iets minder nieuw uit dan hij is. Idem voor de goed verstopte katalysator. Het past allemaal mee in het plaatje van Triumphs streven om moderne technologie in een klassiek design te plaatsen. Het blok is vloeistofgekoeld en heeft meer sensoren dan een hartpatiënt tijdens een check up, maar toch ziet het er vintage uit. Nog een noot over het zadel: het tweedelige concept is mooi, maar de passagier moet niet al te veel comfort verwachten. Zijn of haar deel kan gemakkelijk verwijderd worden om een aluminium bagagedrager die ook standaard meegeleverd wordt. Leuk.
Triumph heeft trouwens om en bij de 150 accessoires voor deze Street Scrambler klaar en dat wil zeggen dat je hem met perfect passende onderdelen een heel eigen look kunt geven.

Beste van de drie?

De Street Scrambler is misschien niet de meest in het oog springende van de drie Street Triumphs, maar in een periode waar vintage weer cool is, hoeft niemand zich daar zorgen over te maken. Het is bovendien de meest veelzijdige van Triumphs nieuwe drietal en misschien ook wel de leukste. Goed afgewerkt, mooi ogend en met een voorbeeldig rijgedrag. Door de andere zithouding heb je iets meer controle en loopt alles gemakkelijker. Resultaat: een hogere fun-factor. Daarmee zit Triumph echter nog niet aan het speelse dat andere scramblers van vandaag wel hebben, maar in de plaats daarvan bieden de Britten een meer authentieke look. De afwerking is top, het rijgedrag uitstekend en de stijl onmiskenbaar Triumph. De Street Scrambler moet nog deze maand bij de officiële Triumph dealers in de toonzaal belanden.

Klik hier voor meer info over de Triumph Street Scrambler

De stad is een natuurlijke biotoop voor de Street Scrambler

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt paralleltwin
Cilinderinhoud 900 cc
Maximaal vermogen: 54 pk bij 5900 opm
Maximaal koppel: 80 Nm bij 3230 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen wiegframe
Voorvork: Kayaba 41 mm, 120 mm veerweg
Achterschokbreker: dubbele Kayaba’s met instelbare veervoorspanning. 120 mm veerweg
Remmen Voor: Enkele semi zwevende 310mm schijf, tweezuigerklauw
Achter: Enkele 255 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.450mm
Zithoogte: 790 mm
Rijklaargewicht: 213 kilo
Tankinhoud: 14,5 liter

Prijs:
10.880 euro (BE)
11.900 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Triumph Street Scrambler

Bekijk de video

Reageren

Registreer of log in om te reageren...