Eerste test SWM SuperDual: AVONTUUR VOOR EEN PRIKJE

door Thierry Sarasyn 24 mei 2017

Adventure motoren doen het goed de jongste tijd. Met motoren als de BMW GS, Honda Africa Twin en nog een half dozijn of wat anderen, is de keuze uitgebreid en gevarieerd. Of het kleine maar ambitieuze SWM zich een plaatsje kan veroveren in de ondertussen drukbezette klasse? Misschien lukt dat omdat de nieuwe SuperDual anders is dan de meeste adventures…

Anders

Om te beginnen is SWM als merk al anders. Het eens roemruchte Italiaanse merk werd twee jaar geleden nieuw leven in geblazen en de noest arbeid van de Italianen met Chinese fondsen begint vruchten af te werpen. Het gamma bestaat nu uit meer dan een paar neo-classics. Met name de SuperDual moet een beetje extra elan brengen in het aanbod.

Het SWM design mag als geslaagd bestempeld worden.

Alternatief?

De nieuwbakken avonturier is anders dan de anderen. Om twee belangrijke redenen: in de eerste plaats is het een 50 pk sterke monocilinder. En hij kost in België 7.490 euro, in Nederland 8.490 euro. Daarmee zit SWM duidelijk niet in het vaarwater van koning GS, maar al evenmin in dat van andere adventures. Hij is goedkoper. Lichter. Minder sterk. Maar hij is wel behoorlijk afgewerkt en voor wie een minder hoog budget ter beschikking heeft of gewoon niet bereid is om meer dan het dubbele uit te geven aan een motorfiets, kan hij een goed alternatief zijn.

We trokken naar het Italiaanse Biandronno om de budgetvriendelijke nieuwkomer te testen.

Gekend blok, nieuw ontwerp

Het was niet voor het eerst dat we in de fabriek in Biandronno waren. Toen BMW Husqvarna kocht, werden we er al eens uitgenodigd om de productielijn te bekijken. Nu is het diezelfde productielijn die de SMW’s maakt. Het Husqvarna DNA is dus onmiskenbaar aanwezig. En dat betekent dat we ook niet bezorgd moeten zijn om de kwaliteit van de motoren; een groot deel ervan bestaat uit bekend materiaal. De SuperDual maakt gebruik van de 600 cc mono die in het verleden ook al Huskies aandreef. En dat betekent meteen dat dit geen vlakke mono is zoals we die kenden in bijvoorbeeld de oude BMW GS 650 of Aprilia Pegaso. Dit is een echt pittig blok met een zeer directe respons en een fikse acceleratie.

Het blok mag dan gekend zijn, het design is wel nieuw. De T-uitvoering is helemaal op de openbare weg gericht, de X-versie kan gemakkelijk onverhard terrein aan. Het 21 inch voorwiel en 18 inch achterwiel en een lager zadel (want hogere bouw) maken het grootste verschil met de T-uitvoering.

De Superdual stuurt scherp en rijdt vinnig.

Topleveranciers

SWM maakt gebruik van enkele hoog aangeschreven leveranciers voor zijn onderdelen. Brembo levert de remmen, Athena de ontsteking, Sachs de achterschokbreker en Metzeler de banden. In combinatie met het beproefde maar verbeterde blok, staat dit garant voor een degelijke basiskwaliteit.
Maar het is niet door een verzameling van gerenommeerde componenten dat je een goede motor bouwt. Het geheel moet kloppen en dat was wat we maar wat graag wilden uitvinden.

Deze T-versie is de meest straatgerichte.

Pittig ding

Het eerst wat opvalt, is de pit van het blok. Van een mono verwacht je wel veel kracht onderin, maar bovenaan houdt het wel eens vaker net te vroeg op. Niet op deze SWM, het blok is naar mono-normen erg soepel en het loopt lekker lang door. De ophanging is naar adventure normen eerder zacht, maar desondanks stuurt de SuperDual vrij scherp. Het beperkte gewicht en de geometrie met een 1510 mm wielbasis zitten daar voor veel tussen. Maar de motor blijft ook stabiel en gemakkelijk te controleren in de bocht. Je verandert hem zelfs vlot van richting wanneer nodig. Voor wie iets zwaarder is, mag de achterkant wellicht harder afgeveerd zijn, maar de volledig instelbare Sachs achteraan laat aanpassingen toe zowel qua veervoorspanning als op het vlak van in- en uitgaande demping.

Dit is geen reus van een motor maar met een zadelhoogte van 890 mm oogt en voelt hij wel groter dan wat je van een 600 zou verwachten.


Dit is geen reus van een motor maar met een zadelhoogte van 890 mm oogt en voelt hij wel groter dan wat je van een 600 zou verwachten. En dat is goed. Want zo blijft de zithouding zeer ontspannen en heb je een goede controle over de motor. Maar het gewicht blijft dankzij de lagere cilinderinhoud ook beperkt. Met 169 kg is dit een echte middenklasser en dat lagere gewicht biedt hem voordelen wanneer je off road gaat rijden. Daar mag ook de voorvork een tikkeltje harder worden, maar voor het overige is de motor zeer wendbaar en eenvoudig te controleren. Je legt hem letterlijk probleemloos je wil op. En voor echt off road gebruik is de X-versie het beste alternatief. De afwerking is goed zonder echt uit te blinken en de motoren die geleverd zullen worden in ons land, krijgen ook een ander dashboard dan dat van de testmotoren. Dat is maar goed ook, want tenzij je familienaam Arendsoog is, kon je op deze versie onmogelijk de toerenteller aflezen.

De afwerking is goed.

Veel plezier voor weinig geld.

Wie in één ruk naar het zuiden van Frankrijk wil knallen, zal aan zwaardere motoren een betere partner hebben. Mono’s zijn nu eenmaal niet de beste keuze als je lang rechtdoor en aan hoge snelheden wilt rijden. Maar voor wie het niet al te vaak autostrade moet zijn en een lager vermogen mag en een laag budget moet, is de nieuwe SWM SuperDual zeker een te overwegen keuze. Veel rijplezier voor weinig geld, het is niet altijd even gemakkelijk te vinden. En al zeker niet in dit segment. Opvallend is ook dat de meer off road gerichte X-versie er aan dezelfde prijs van deze T-versie komt. De SWM SuperDual wordt in juli leverbaar.

Foto's: SWM

Klik hier voor meer info over de SWM Superdual T

Koffers, valbeugels en mistlamp behoren tot het GT pakket.

Technische gegevens


Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt mono
Cilinderinhoud: 600 cc
Maximaal vermogen: 53,5 pk bij 7.500 tpm
Maximaal koppel: 53,7 Nm bij 6.500 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen backbone frame
Voorvork: 45 mm, upsd vork, instelbare ingaande demping
Achterschokbreker: Volledig instelbare monoshock
Remmen Voor: Enkele 300 mm remschijf, dubbelzuigerklauw
Achter: Enkele 220 mm remschijf, enkelzuiger remklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.510 mm
Zithoogte: 890 mm
Rijklaargewicht: 169 kg
Tankinhoud: 18 liter

Prijs:
8.490 euro (NL)
7.490 euro (BE)

GT pakket: + 500 euro

Bekijk de volledige fotogalerij van de SWM Superdual test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...