Eerste test SWM SM500R: VERRASSEND POTENT

door Thierry Sarasyn 7 juni 2017

De hoogdagen van de supermotards zijn voorbij. Het WK is herleid tot 4 proeven, het EK tot 2. En we zien er niet echt veel meer in het straatbeeld. SWM wil aan dat laatste graag wat veranderen. Hoe? Door het aanbieden van een wel zeer betaalbare maar kwalitatief hoogstaande SM500R. We gingen hem testen vlakbij het meer van Varese.

Mooie intenties

Het is geen geheim dat de SWM’s niet alleen gebaseerd zijn op de Husqvarna’s van een paar jaar geleden, ze lijken er ook sterk op. Alleen zijn de toeleveranciers veranderd. De SM500R maakt zo gebruik van Kayaba ophanging en Brembo remmen voor- en achteraan. Nu moet je niet automatisch veronderstellen dat alles waar een KYB of B op staat ook topkwaliteit is, maar het biedt toch een zekere indicatie. Ook omtrent de intenties van een merk.

Strak rijwielgeelte steunend op nieuwe Kayaba spullen.

Stuurbaantje

We testten de motoren op een technisch circuit, niet onmiddellijk iets waar je zou verwachten dat het volle potentieel van een 500 kan benut worden. Maar de SM R verraste ons anderzijds wel door zijn scherp stuurgedrag. In combinatie met het beproefde frame, zorgt de nieuwe Kayaba ophanging voor een verrassende wendbaarheid en vlijmscherp sturen. Zodat de halfliter zich toch duidelijk in zijn sas voelde op de omloop doorspekt met bochten.

Rijdt goed, oogt goed.

Nooit brutaal

Bovendien is de grote troef van het blok zijn soepelheid. Mede met dank aan de Mikuni injectie die zorgt voor een goede gasrespons zonder brutaal te worden. Door de grote kracht onderin, kun je zonder al te intensief te schakelen de meest bochten aansnijden en puur op koppel weg accelereren. De standaard gemonteerde Michelin Pilot Power banden bieden uitstekende grip, genoeg zelfs om de hoge voetsteunen tegen het asfalt te duwen. Voeg daarbij dat de achter veer uitstekend werkt en je begrijpt waarom je de motor mooi aan het glijden kunt brengen bij het aanremmen zonder dat de hele zaak gaat stuiteren. Gebeurt dat toch, dan volstaat een kleine actie op het koppelingshendel om de zaak in de juiste baan te leiden.

Sterk maar perfect beheersbaar.

Net echt

We hebben ons enorm geamuseerd op de nieuwe SWM. Enerzijds om dat het (te) lang geleden was dat we nog gestoeid hebben met een supermotard. Maar ook anderzijds omdat het een leuk weerzien was met een blok dat we kenden, maar nu huist in een verbeterd rijwielgedeelte. Niet meteen klaar om het EK mee te winnen, maar dat is niet erg, daarvoor hebben ze bij SWM de fabrieks-motoren – die we tot ons groot jolijt ook aan de tand mochten voelen. Met slicks en een fabrieksmonteur in de buurt. Net echt!

Het was een leuk weerzien met een blok dat we kenden, maar nu huist in een verbeterd rijwielgedeelte.


En hier voel je meteen ook dat het volle potentieel van het blok nog niet bereikt is op de standaardversie. Die levert in homologatietrim een bescheiden 27 pk en in de vrijgestelde circuitversie waar wij mee reden dik 60 pk. Het blok van de fabrieksmotor voelde nog sterker aan, met een rijwielgedeelte dat uitsluitend geschikt is om zo hard mogelijk mee over een race omloop te scheuren. Niks voor de openbare weg, maar wel dolle pret en bepaald impressionant op een circuit.

Heerlijk stoeien met de fabrieksmotoren.

Fun en prestaties

Wie voor de openbare weg en doorsnee gebruik op het circuit een goede motor zoekt, moet zeker de SWM SM500R in overweging nemen. Omdat hij zeer sterk geprijsd is. Maar ook omdat die prijs geen afbreuk doet aan zijn kwaliteiten. Hij is fun, potent, goed afgewerkt en ondanks zijn groot potentieel is ie gemakkelijk te controleren. Lang geleden dat we zoveel puur rijplezier gehad hebben op een motor die minder dan 7.000 euro kost. Ok, je moet er geen passagier op meenemen en evenmin grote tourritten mee aanvatten. Maar daar zijn alternatieven voor. Qua fun en prestaties, zit je bij de SM500R helemaal goed. En daar draait het tenslotte om bij een supermotard.

Foto's: SWM

De fabrieksmotor toont hoe ver het potentieel van de standaard kan reiken.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt monocilinder
Cilinderinhoud 501 cc
Maximaal vermogen: 27 pk - 60 pk in circuitversie
Maximaal koppel: 111 Nm bij 9.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen buizenframe
Voorvork: 43 mm, upsd Kayaba, volledig instelbaar
Achterschokbreker: Kayaba monoshock, volledig instelbaar
Remmen Voor: Dubbele 320mm schijf, vierzuigerklauw
Achter: Enkele 220mm schijf met tweezuigerklauw
Rijklaargewicht: 120 kg
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
6.790 euro (BE)
7.990 euro (NL)

Invoerder Motomondo BV (Benelux)

Is ie mooi of is ie mooi?

Bekijk hier de uitgebreide fotogalerij van de 2017 SWM SM500R

Reageren

Registreer of log in om te reageren...