Eerste test Suzuki V-Strom 250: meer dan een A2

door Thierry Sarasyn 18 februari 2018

We hebben hem uitvoerig getest en zijn er helemaal naar Portugal voor gevlogen en toch weten we nog niet goed in welke klasse we de nieuwe Suzuki V-Strom 250 moeten onderbrengen. Adventure? A2? Stadsmotor? Touring? Of is het een mix van dat alles?

Steeds groter wordende klasse

Een A2 motor is het hoe dan ook. Met een cilinderinhoud van 248 cc en een vermogen van 25 pk, past de Suzuki perfect in het A2-plaatje. Hij zit trouwens in een recent gecreëerde klasse waarin ook motoren als de BMW G310, Kawasaki Verys-X 300 en Honda CRF250R Rally passen. Het is meteen ook een klasse waar het grote A2 publiek zijn weg nog naartoe moet vinden, want in het straatbeeld zien we ze nog niet al te vaak opduiken. De Suzuki V-Strom kan mee aan de kar trekken om daar verandering in te brengen. Hij heeft belangrijke troeven om in die opdracht te slagen.

Volwassen

De V-Strom 250 ziet er volwassen uit. En dat vinden belangrijk. Wie kiest voor een avontuurlijk ogende motor, wil ook dat die motor kracht uitstraalt. De V-Strom 250 doet dat en hij vertoont ook duidelijke familietrekken te vertonen met de 650 en 1000 cc versies. De eendenbek doet ons dan weer denken aan de DR-Z en de DR Big. Zo zie je maar dat je met een moderne toets een lelijke basis tot iets leuk kunt omvormen...

We reden onder alle omstandigheden net zo vlot en snel als we met pakweg een 400 cc hadden gedaan. Je moet wel iets intensiever schakelen, maar dat maakt het rijden alleen maar actiever.


De V-Strom rijdt ook bijzonder vlot. Het sterkst is hij tussen 20 en 100 km per uur. Dan zijn de acceleraties vinnig en de motor blijft onder alle omstandigheden stabiel. We gingen er stevig mee gassen op secundaire wegen in de ruime omgeving van Lissabon en de V-Strom 250 verbaasde ons in aangename zin. Bij beklimmingen voel je wel dat dit een kwartiliter is, maar voor het overige reden we onder alle omstandigheden net zo vlot en snel als we met pakweg een 400 cc hadden gedaan. Je moet wel iets intensiever schakelen, maar dat maakt het rijden alleen maar actiever.

Sportief gassen op secundaire wegen lukt perfect.

Sportieve genen

Het blok in deze V-Strom 250 is afkomstig van de GSX-R 250. Het nokkenprofiel en de inlaat werden aangepast, zodat de motor minder piekerig van karakter wordt en meer pit heeft in het middengebied. Vandaar die vlotte rijkarakteristieken tussen 20 en 100 km per uur. De paralleltwin is ook bijzonder zuinig. Tijdens deze test kwamen boven een verbruik van minder dan 4 liter per 100 km uit. Dat is ongeveer 1 op 30.

De standaardmotor heeft alle voorzieningen om bagage te monteren.

Vlot beheersbaar

Het lage zadel van amper 800 mm (bescheiden voor een Adventure) zorgt ervoor dat je eigenlijk ‘in’ de motor zit. Goed voor de windbescherming, maar ook voor de controle.

Het ging zo vlot, dat we de snelheid van een aantal volwassen motoren die we passeerden, konden overtreffen. Vrij logisch, anders passeer je ze niet.


We zoefden bijzonder vlot over de Portugese slingerbanen met de V-Strom. Zo vlot zelfs, dat we de snelheid van een aantal volwassen motoren die we passeerden, konden overtreffen. Vrij logisch, anders passeer je ze niet. Het is niet alleen een opsteker voor je ego, het zegt ook veel over de capaciteiten van de Suzuki en het gemak waarmee hij zich laat besturen. Instant vertrouwen in de bochten, zeer goede remmen en dat alles met een controle die wel vanzelfsprekend lijkt. A2 rijders zullen zich hiermee kunnen uitleven en de knepen van het vak leren. Maar ook wie een volwassen rijbewijs heeft, zal niet ontgoocheld zijn.

Ook een klein beetje een tourmotor.

Goed uitgerust

De accessoires voor de V-Strom werden parallel met de motor ontwikkeld. Dat deze aangedreven wordt door een paralleltwin, staat daar overigens los van. Wat wél telt, is dat de originele accessoires perfect passen. Een topkoffer van 23 liter en twee zijkoffers van 20 liter zijn met één klik te bevestigen op de punten die daar standaard al voor voorzien zijn. Verder zijn we best te spreken over het LCD dashboard en de aanwezigheid van een 12 V stekker.

Veel meer dan door de bocht kijken, moet je niet doen om de Suzuki al te laten insturen.

Slimme keuze?

De Suzuki V-Strom heeft ons aangenaam verrast. Ok, het is een 250, maar heel wat zaken op de motor zouden niet misstaan op een zwaardere versie. De afwerking is op niveau, de uitstraling is goed en je zou er van staan kijken wat je met 25 pk kunt aanvangen als je dat vermogen ten volle benut. Ook op de drukkere wegen in de steden liet de lichtste V-Strom trouwens een goede indruk na. Vooral de wendbaarheid en de gemakkelijke controle zijn daar pluspunten. Zo begrijp je dat we waarom we er eigenlijk nog niet uit zijn of dit nu een Adventure, stadsmus of reismotor is. Wellicht scoort hij voor de eerste twee typeringen het best. In de urban jungle en de echte jungle. Meer moet dat niet zijn voor een A2, zeker?

Foto's: Suzuki, Rui Jorge en Paolo Calisto


Meer weten over de Suzuki V-Strom 250?

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud 248 cc
Maximaal vermogen: 25 pk bij 8.000 opm.
Maximaal koppel: 23,4 Nm bij 6.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen buizen frame
Voorvork: telescoopvork
Achterschokbreker: monoshock
Remmen Voor: enkele 290 mm schijf met tweezuigerklauw
Achter: Enkele 240 mm schijf met éénzuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1425 mm
Rijklaargewicht: 188 kg
Tankinhoud: 17,3 liter

Prijs:
België: 5.499 euro
Nederland: 5.999 euro

Reageren

Registreer of log in om te reageren...