Eerste test Suzuki GSX-R en GSX-S 125: ODE AAN DE 125 CC

door Thierry Sarasyn 6 februari 2018

Je zou denken dat ieder zichzelf respecterend merk wel een sportieve 125 cc in het gamma heeft. Think again. Suzuki vervoegt in ieder geval het clubje met fabrikanten die jonge kerels een pittig en goed ogende achtsteliter kunnen aanbieden. En ze doen dat meteen grondig met een GSX-R 125 en een GSX-S 125. Wij gingen ermee knallen in Portugal.

Spitsbroeders

Respect

Kijk, er bestaan geen mirakels voor wie een straatlegale 125 cc wil bouwen. Het vermogen moet wettelijk beperkt blijven tot 11 kW en emissie-gewijs moet je zelfs niet meer denken aan een tweetakt. Geloof het dus maar dat de blokken van 125 cc-motoren niet echt ver uit mekaar liggen. En dat ze allemaal die vooropgestelde 15 pk wel halen. We gaan bijgevolg niet kniediep in de technische gegevens van de twee verwante GSX’en gaan staan. Maar vooral focussen op hoe ze rijden en waarom die 125 cc-motoren niet alleen respect, maar ook aandacht verdienen.
Eerst een zeer korte technische rondleiding, die u trouwens nog verder kunt uitdiepen door op de link onderaan dit artikel te klikken.

Kniebeschermers bovenop de motorjeans en knallen maar.

Twee broers

Speerpunt van het lichtgewicht Suzuki-offensief is de GSX-R 125. Ziet er om te stelen uit met de kleurstellingen van het Suzuki MotoGP team. En hij is leuk afgewerkt met naast het obligate ABS ook nog een keyless systeem voor het contact, het easy start system dat met één korte druk op de startknop de motor laat aanslaan en een laag gewicht. De S-versie oogt iets braver, maar heeft een eigen stijl, een nog lager gewicht en een hoger en breder stuur waardoor hij comfortabeler is en zelfs gemakkelijker stuurt dan de R. Hij is ook 500 euro goedkoper en is in twee kleuren beschikbaar. Gek genoeg als je hem in’t zwart koopt, valt de BTW toch niet weg...
De GSX-R is er enkel in de MotoGP kleuren en dat vinden wij goed. Suzuki claimt de beste gewicht-pk verhouding in de klasse en aangezien iederéén in deze categorie hetzelfde toegelaten topvermogen heeft, moet het gewicht wel erg goed zitten. De 134 kg rijklaar is 1 kg minder dan dat van de vorige koning in de klasse, de KTM RC 125. De S is nog lichter met 133 kg rijklaar.

De GSX-S is de meest veelzijdige van de twee.

Puur motorrijden

Klinkt allemaal leuk, maar rijden die twee ook leuk? Weggevertje nog voor we aan de conclusie komen: ja, ze rijden uitstekend. Suzuki heeft aandacht gegeven aan details die een verschil maken. Zo lopen de blokken door tot een stuk boven de 13.000 opm, waardoor de motoren dat vinnige 125 karakter hebben als je gaat pushen.

Rijden met deze dingen is een heel pure vorm van motorrijden en het is goed dat jongeren het motorrijden met dergelijke fijne lichte motoren kunnen leren.


Rijden met deze dingen is een heel pure vorm van motorrijden en het is goed dat jongeren het motorrijden met dergelijke fijne lichte motoren kunnen leren. We zouden nog een stuk gelukkiger zijn mochten ze op 16 met zijn allen op een 50 cc met versnellingen springen en op 17 bij wijze van overstap al tot 65 km per uur konden rijden, maar net als over het klimaat in de lage landen kunnen we hier eindeloos over doordrammen en overschot van gelijk hebben, maar veel zal er niet aan veranderen. En als er toch ooit iets wijzigt, zal het nog eerder het klimaat zijn.

Met de MotoGP kleuren: net echt.

Je eerste lief

Terug naar de orde van de dag en het rijden met de achtsteliters. Heerlijk eigenlijk. Dat zoeken naar de juiste versnelling, het aanhouden van je snelheid in de bochten, gepast remmen, zo vroeg mogelijk op het gas… De Joe Bar rijstijl is hier constant aanwezig. Je haalt constant het onderste uit de kan en rijdt met een ragfijne precisie. Goed om te leren, maar ook om je motor ten volle te benutten. Met de nieuwe Panigale V4 of de GSX-R 1000 kun je dat nooit. Zelfs niet op een circuit, want daar moet de elektronica ingrijpen om het haalbaar te maken.

Zie het een beetje als een eerste lief waar je hopeloos verliefd op bent op je 15de. Het zal wellicht niet blijven duren, maar het was fantastisch.


Hier ga je nog voluit en haal je elke mili-pk uit het blok, tast je de grenzen van de banden af en rem je zo precies mogelijk. Het is opwindend, het is genieten en het is leerrijk. Volstaat het? Natuurlijk niet. Niemand blijft zijn leven lang op een 125. Zie het een beetje als een eerste lief waar je hopeloos verliefd op bent op je 15de. Het zal wellicht niet blijven duren, maar het was fantastisch, het paste in de tijdsgeest en je zult er altijd met plezier aan terugdenken.

Heerlijk stoeien op het karting circuit van Palmela.

Stevig tempo

Dat geldt ook voor het 125 rijden in het algemeen en voor het rijden met de nieuwe Suzuki’s in het bijzonder. Meer zelfs, hier mag je ook op latere leeftijd nog probleemloos op. Verdraaid fijne dingen voor beginnende motorrijders en leuke ervaringen voor mannen en vrouwen die al lang niet meer aan hun proefstuk toe zijn. Zonder tekortkomingen en met een heleboel troeven. We gingen er op de openbare weg en op het waanzinnige karting circuit van Palmela net zo hard mee als met motoren die dubbel zo zwaar waren en op de openbare weg gingen er zelfs een paar middenklassers voor de bijl. Om maar te zeggen: saai is het nooit.

Keyless rijden met de GSX-R

Persoonlijke keuze

‘Opwindend’ is zelfs een beter woord om de nieuwe Suzuki’s mee te omschrijven. Er zijn heel wat redenen waarom we af en toe eens terug 18 zouden willen zijn, maar de nieuwe GSX-R en GSX-S behoren daar niet toe. Je mag er immers ook op andere leeftijden mee rijden. Gelijk wie een been over de nieuwe motoren uit Hamamatsu gooit, zal vaststellen dat ze niet alleen tot het beste behoren wat de markt te bieden heeft, maar ook nog afgewerkt zijn als volwassen(er) motorfietsen. De meest eenvoudige van de twee, de GSX-S, is gek genoeg ook de meest veelzijdige. Hij heeft niet de sportieve uitstraling van de R, maar we gingen er op het 1,7 km lange circuit van Palmela harder mee dan met de R, reden er vlotter mee op de weg en hij is ook nog goedkoper. De R neem je dus omdat hij de uitstraling van de racer heeft, de S omdat hij in de stad, op secundaire wegen en bij de occasionele uitstap op een klein circuit nog net iets handiger is. Maar in geen van beide gevallen kun je een foute keuze maken.

Foto's: Suzuki, Rui Jorge en Paolo Calisto


Meer weten over de Suzuki GSX-R125?

Meer weten over de Suzuki GSX-S125?

Meer weten over het karting circuit Palmela?

Afwerking die je op een volwassen(er) motor zou verwachten.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt mono
Cilinderinhoud 124 cc
Maximaal vermogen: 15 pk
Maximaal koppel: nb
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen balkenframe
Voorvork: telescoopvork
Achterschokbreker: monoshock
Remmen Voor: Enkele wave type schijf met tweezuigerklauw
Achter: Enkele wave type schijf met enkelzuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.300 mm
Rijklaargewicht: 134 kg (133 kg S)
Tankinhoud: 11 liter

Prijs:
België: GSX-R 4.499 euro – GSX-S 3.999 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Suzuki GSX-R en GSX-S 125

Reageren

Registreer of log in om te reageren...