Eerste test MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS: DE CLUTCH KWIJT

door Thierry Sarasyn 25 juni 2018

MV Agusta heeft de traditie om nu en dan wat ophef te maken over kleinere aanpassingen of speciale edities. Deze keer hebben de mannen uit Varese wel degelijk belangrijk nieuws. Met de introductie van de SCS-koppeling op de Turismo Veloce Lusso maken ze het leven van rijders een stuk gemakkelijker.

Primeur

MV Agusta is de eerste fabrikant die de technologie van koppelingsproductent Rekluse standaard in een motorfiets integreert. De technologie zorgt ervoor dat wanneer het toerental in de buurt van de vrijloop komt, de koppeling automatisch geactiveerd wordt. Zo kan het blok onmogelijk afslaan. De Rekluse koppeling is gekoppeld aan de elektronica van de motor, waardoor de werking nog vlotter is, aangepast aan de rij-omstandigheden en in combinatie gebruikt kan worden met de quickshifter. Dat betekent dat je om te schakelen enkel nog je linkervoet nodig hebt, maar dat je wanneer gewenst ook het koppelingshendel kunt gebruiken.

De SCS koppeling valt onmiddellijk op.

Koffie met Luchinelli

We reden met de MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS – is dat niet één van de langste typebenamingen in de geschiedenis? - in de omgeving van het meer van Varese - MV’s thuisbasis. Niet meteen de vlotst rijdende motorwegen, want zeer bochtig en op vele plaatsen vrij druk. Maar laat dat nu net de ideale testbasis voor deze motor zijn.

Koffietje gedronken met ‘Lucky’ Luchinelli aan de Lago di Monate, weer eentje om af te vinken op de bucket list…


Leuk detail, MV had Maro Luchinelli, wereldkampioen 500 cc in 1981, ingehuurd om ons te gidsen langs de slingerwegen van Lombardije. Koffietje gedronken met ‘Lucky’ Luchinelli aan de Lago di Monate, weer eentje om af te vinken op de bucket list...

Indien gewenst, dient de linkerhand enkel nog om te sturen.

Even wennen

Terug naar het rijden met de SCS Turismo Veloce. Het is even wennen om een motor gewoon in zijn één te gooien zonder aan het koppelingshendel te raken. Ook bij het stoppen of langzaam rijden, blijft het hendel onberoerd. Enige probleem daarbij is dat je hersenen meteen ook gaan concluderen dat je met een automaat aan het rijden bent. En soms sta je dus in derde versnelling voor de verkeerslichten. Daar heeft de MV-elektronica een oplossing voor, de motor gaat bij de start in een soort safe-modus, waardoor je onmiddellijk in de smiezen hebt dat je één of twee versnellingen moet afschakelen. En dat doe je dan gewoon door twee keer met je linkervoet op het koppelingspedaal te tikken.

Idiot proof

Het rijden went al snel en dit is onmiskenbaar een meerwaarde voor het comfort en gebruiksgemak. Ook voor wie pas met de motor begint te rijden, kan dit een goed hulpmiddel zijn. Het systeem is idiot-proof en werkt goed.

Ook voor wie met de motor begint te rijden, kan dit een goed hulpmiddel zijn. Het systeem is idiot-proof en werkt goed.


De quickshifter vraagt bij sommige omwentelingssnelheden een nadrukkelijke input en wie echt handig is met het samenspel tussen de linkervoet en linkerhand, zal manueel wellicht net iets zachter afschakelen. In pure MV-traditie is ervoor gezorgd dat het nieuwe systeem ook stilistisch geïntegreerd werd: het is duidelijk zichtbaar op het blok. Een doorzichtige karterwand toont de rode koppelingsplaten. Mooi.

MV-stijl met een extraatje.

Snelle jongen

Er is natuurlijk meer aan de Turismo Veloce dan het SCS Smart Clutch System. De hernieuwde kennismaking met de polyvalente Italiaan herinnerde ons aan de kwaliteiten van het driecilinderblok. De ride-by-wire gasbediening is vederlicht, de gasreactie direct en het blok is in elk van de drie modi best pittig. Gekoppeld aan een rijwielgedeelte dat buiten kijf staat, zorgt dit ervoor dat dit een motor is met heel wat sportieve kwaliteiten. Noem het een sportmotor met minder belasting voor nek en polsen. En snel is ie ook. Een staande start waarbij je dankzij het SCS het gas gewoon in de hoek kunt draaien, brengt je naar 100 km per uur in 3,2 seconden. Dat zijn waarden die niet eens zo ver uit de buurt liggen van 1000 cc hypersports. Belangrijk verschil hierbij is dat de TVL veel meer kan dan alleen maar snel gaan.

De sportieve kwaliteiten worden zo mogelijk nog versterkt.

GT

Op het gedeelte van de testroute waar we wél vlot konden gassen, kwam de Turismo Veloce Lusso pas echt goed tot zijn recht. Want ook al is die SCS handig als het wat trager gaat, het mag geen reden zijn om voorbij te gaan aan de sportieve kwaliteiten van de motor. Noem het een sport-touring of een GT, maar in elk geval is het een motor die net zo graag de sporen krijgt als zijn wendbaarheid demonstreert. De Turismo Veloce heeft in al zijn versies ook een zeer uitgebreid en goed functionerend elektronica pakket aan boord.

Stuurweggetjes in overvloed rond Varese.

Meerwaarde

De komst van het SCS is een absolute meerwaarde, maar dan vooral voor rijders die af en toe ook in de verkeersdrukte verzeild geraken. Net als bij de wagens is een (semi) automatische bak dan zeer welkom. Wie zich daarin terugvindt en de meerprijs van 1800 euro wil neertellen, moet niet twijfelen. Wie anderzijds gewoon meer schakelcomfort wil en met een quickshifter op de standaardversie aan de slag wil heeft de nieuwe MV voor de prijs van 21.390 euro. Niet bepaald een koopje, maar aan exclusiviteit gecombineerd met kwaliteit, hangt wel vaker een prijs.
Voor wie het nog wat meer mag zijn, meldt MV dat ook de sportievere en gelimiteerde RC versie in een SCS uitvoering beschikbaar is.

Foto’s: MV Agusta


Meer weten over de MV Agusta Turismo Veloce Lusso SCS?

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde drie-in-lijn
Cilinderinhoud 798 cc
Maximaal vermogen: 111 pk bij 10.150 opm
Maximaal koppel: 80 Nm bij 7.100 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen trellis frame
Voorvork: 43 mm, upsd Sachs, Elektronisch gestuurd
Achterschokbreker: Monoshock,
Remmen Voor: Dubbele 320 mm schijf, radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 220 mm schijf met Brembo tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.445mm
Zithoogte: 850mm
Drooggewicht: 192 kg
Tankinhoud: 21,5 liter

Prijs:
België: 19.590 euro en 21.390 euro
Nederland: 22.290 euro en 24.689 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van deze test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...