door German Ooms 17 juli 2017

Eerste test Mash Family Side: ZIJ-SPANNEND

Mash timmert hard aan de weg. Met de regelmaat van een klok introduceert het Franse merk nieuwe modellen en het verovert stilaan een vaste stek in de markt van leuk uitziende budgetmotoren. De allernieuwste Mash is wel een heel bijzondere: de Family Side, de eerste Europees gehomologeerde zijspancombinatie die zo de fabriek uitrolt. Motornieuws was aanwezig op de introductie en raakte lichtjes verliefd op dit bijzondere tuig.

Thumbs up voor een speciale test

Tegen alle logica in

Het idee om een zijspan aan een motorfiets te hangen is eigenlijk te gek voor woorden. Je combineert immers alle nadelen van een motorfiets met alle nadelen van een auto. Regent het, dan ben je nat. Is er file, dan schuif je mee aan.

Bovendien is een zijspancombinatie puur technisch gezien bijna absurd. De asymmetrische opstelling van het zijspanwiel ten opzichte van de wielen van de motorfiets en het feit dat er natuurlijk maar aan één kant van de motorfiets een zijspan hangt, maakt dat er van enige voertuigstabiliteit hoegenaamd geen sprake is.

Het idee om een zijspan aan een motorfiets te hangen is eigenlijk te gek voor woorden. Je combineert immers alle nadelen van een motorfiets met alle nadelen van een auto.


Zo’n span wil alle richtingen uit behalve de richting die jij wilt natuurlijk. Is die extra zitplaats in het zijspan dan écht het enige voordeel? Puur theoretisch wel.

Om verliefd op te worden.

Doordacht ontworpen

Maar zoals zo vaak vertonen theorie en praktijk ook hier best wel wat afwijkingen. Een eerste voordeel waar je zelfs al rabiate zijspanleek niet om heen kan is dat de Mash Family Side er gewoon fantastisch uitziet. De combinatie van het oud-engels groen en beige van de tank met het bruine zadel en bruine zijspanzit is geslaagd. Aangevuld met een behoorlijke dosis chroom maakt het van de Family Side een begeerlijk stukje techniek dat puur esthetisch perfect het midden houdt tussen heerlijke nostalgie en bruikbare functionaliteit.

De instap is ruim en het zitje (met veiligheidsgordel) kan net als een autozetel in de lengte verschoven worden.


Het zijspan zelf ziet er ook behoorlijk retro uit, maar is wel erg doordacht ontworpen. De instap is ruim en het zitje (met veiligheidsgordel) kan net als een autozetel in de lengte verschoven worden. Achter de zit is nog een bagageruimte waarvan het vergrendelbare deksel kan afgenomen worden wanneer er grotere stukken moeten vervoerd worden. Volstaat dit nog niet, dan is er nog het standaard bagagerek van de motor zelf. De afwerking van het gehele zijspan is goed en de manier waarop het zijspan aan het motorfietsframe bevestigd is ziet er degelijk en verzorgd uit.

Bijzonder. En bijzonder aangenaam.

Bijzondere ervaring

Terug naar de verborgen voordelen van zijspanrijden. Wel, het feit dat een zijspancombinatie helemaal anders is dan een gewone motorfiets kan je ook als een voordeel zien. Ik verklaar me nader: de technische onvolkomenheden van een zijspancombinatie maken het rijden tot een wel heel bijzondere ervaring. Het is werken geblazen aan het stuur van een zijspan en elke bochtje maar ook elke putje en bultje maken dat je écht wel iets om handen hebt. En dat maakt het rijden met een zijspan nu net tot een actieve en heel aangename ervaring.

De afwerking is zeer verzorgd.

Aandacht en stuurmanskunst

Je begrijpt dat het 400 cc éénpittertje met zijn 27 pk niet meteen voor flitsende prestaties zorgt, maar op geen enkel moment hebben we tijdens deze test naar meer vermogen verlangd. Neen, je bent bezig met het op koers houden of je bereidt je voor op het nemen van een bocht. Dingen die je met een gewone motorfiets blindelings doet, vragen met een zijspancombinatie om aandacht en stuurmanskunst. Je hoort oldtimerliefhebbers over hun oude kar weleens zeggen: 'dit is nog écht autorijden'. Wel, ik denk dat je het zijspanrijden daar heel goed mee kan vergelijken.

Het is een beleving die weinig of niets met snelheid te maken heeft maar toch voldoende sensaties biedt om je heerlijk te vermaken. Nog een voordeel van zo’n zijspan is het sociale aspect. Je kan immers perfect met je kinderen op stap (Family Side) en dat maakt zijspanrijden toch net iets socialer dan motorrijden. Nog een voordeel - al zal allicht niet iedereen dit als een voordeel zien - is dat je enorm veel bekijks hebt met de Family Side en dat je in vrijwel alle gevallen op een duim of een goedkeurend knikje van de omstaanders kan rekenen.

Dit heeft ook een achteruit

Voltreffer

Heeft Mash met deze Family Side een gaatje in de motormarkt gevonden? Daar ben ik na deze eerste kennismaking volledig van overtuigd. De Family Side is een écht hebbeding. Bovendien hebben de Fransen geen half werk geleverd. Het Mash zijspan is degelijk gebouwd en goed afgewerkt. De combinatie ziet er niet enkel fraai uit, ze werkt ook naar behoren en werd daar waar nodig voldoende aangepast. Zo is er een extra remschijf voorzien op het zijspanwielen, werd er een stuurdemper gemonteerd en werden vering en banden zwaarder uitgevoerd.

Maar de meest aangename verrassing is wel de aanwezigheid van een achteruitversnelling. Middels een knop op het stuur en een tikje tegen de versnellingspook schakel je de Mash in zijn achteruit. Hiermee doet de Family Side beter dan heel veel duurdere zijspancombinaties en is hij ook in de stad zeer goed inzetbaar. Dat deze Family Side is opgebouwd rond de Mash Five Hundred (vreemde naam voor een 400 cc trouwens) baarde ons aanvankelijk toch wat zorgen.

De Family Side doet het beter dan heel veel duurdere zijspancombinaties en is hij ook in de stad zeer goed inzetbaar.


Zouden de 27 pk van het ééncilindertje wel volstaan om met het overige verkeer mee te kunnen? Wel, in de praktijk blijkt dat hoegenaamd geen probleem. Mash paste de eindoverbrenging aan waardoor je beladen met drie volwassen nog steeds vlot en probleemloos accelereert en zonder de boel te forceren perfect tegen 100 km/u kan cruisen. Dat Mash opteerde voor de Five Hundred als basis heeft ook zo z’n gevolgen voor de prijs die met 8.990 € wel heel scherp uitvalt.

Motomondo, de Mash-invoerder voor de Benelux voorziet zo’n 30 Family Sides voor dit jaar. Wedden dat dat er minstens 30 te kort zijn?

Tekst: German Ooms
Foto's: Target Press

Vlot bereikbare opbergruimte

Technische gegevens Mash Family Side

Motor
Type luchtgekoelde 1 cilinder 4-takt
Cilinderinhoud 397 cc
Maximaal vermogen: 27 pk bij 6.000 opm
Maximaal koppel: 30 Nm bij 7.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen (5 vooruit, 1 achteruit)
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: stalen wiegframe
Voorvork: 41 mm telescoop
Achterschokbreker: dubbele schokbreker + monoshock op span
Remmen Voor: Enkele 280mm schijf, tweezuigerklauw
Achter: Enkele 240 mm schijf met enkele zuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: nb
Zithoogte 780 mm
Rijklaargewicht: 230 kg
Tankinhoud: 13 liter

Prijs:
8.990 euro (BE)
10.494 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Mash Family Side

Reageren

Registreer of log in om te reageren...