Eerste Test: KTM Super Duke R: The Beast 2.0

door motornieuws 20 december 2016

Het circuit van Losail in Qatar is een heel populaire locatie voor MotoGP teams, maar ondanks het zachte klimaat is dit vlakke en bloedsnelle circuit niet meteen de plek waar je een rij naakte roadsters verwacht, glimmend in de avondzon en klaar voor een perstest. En nochtans, was dat precies wat gebeurde.

Nog scherper, nog agressiever, nog sterker

Anderzijds is de 2017 KTM 1290 Super Duke R niet je typische naked bike. KTM koos deze plek om aan te tonen dat The Beast 2.0 nog sportiever en agressiever is dan zijn voorganger. Logisch, want met de komst van de GT-versie, mocht de R-uitvoering nog een stap verder gaan. Meer vermogen dus, (nog) meer agressiviteit ook en een aangepaste zithouding om nog sportiever uit de hoek te komen.
Je ziet al meteen dat de nieuwe R nog scherper staat. LED lichten en een nieuw kleuren TFT instrumentenbord, sleutelloos contact, cruise controle en een bandendrukwaarschuwing behoren tot het standaard pakket.
De 1301 cc 75° motor kreeg titanium inlaatkleppen, een hogere compressieverhouding en kortere inlaattunnels. Hierdoor kan het blok 500 opm meer aan en komt er 4 pk meer uit. Goed voor 174 pk bij 9750 opm.
Aan het stalen buizenframe zijn geen veranderingen, maar de 48 mm WP vork krijgt wel stuggere veren en een andere instelling. De 320 mm Brembo’s met M50 monobloc klauwen worden nu gestuurd door Bosch die ook cornering ABS aan het standaard ABS toevoegt.

Da Beast 2.0

Eerst op de weg

De 1290 Super Duke R is nog altijd een wegmotor, dus we waren blij dat we ook even in en rond Doha mochten rijden. Resultaat: een rit met een motor die moeiteloos bloedsnel gaat, maar tegelijk ook wendbaar is en beheersbaar aan lage snelheden. Dit dankzij een bijzonder lineair blok met veel pit onderin. Vanaf 2000 opm trekt de SDR zich al stevig op gang. De anti-wheelie control houdt je binnen de normen van de wet. Als je, zoals het geval was op onze testmotoren, het optionele Track Pack installeert, kun je het voorwiel wel de lucht laten ingaan, terwijl je toch tractiecontrole houdt.

De Super Duke R presteerde uitstekend op de openbare weg. Ondanks de paar extra kilo’s – dankjewel Euro4 – blijft de motor met zijn 195 droge kilo’s toch uitermate wendbaar. Rond de vele ronde punten in Doha scheuren is een pretje. Vooral als je cornering ABS hebt, want de wegen zijn hier bepaald stoffig door woestijnzand.

Hij oogt mooi. De motor ook.

Opletten met de stoffige woestijnwegen.

Dit bord laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Op het GP-circuit

Toch was het pas op het circuit van Losail dat de Super Duke R echt kon laten zien wat hij in huis heeft. Het blok was net zo indrukwekkend, maar hier duik je zelden onder de 5000 opm en je gebruikt de optionele quickshifter voor nog snellere accelaraties. De Super Duke R is dan zonder meer impressionant. Hij at het lange rechte stuk van 1,5 km bijna letterlijk op en de teller stond voorbij de 250 km per uur toen we in de remmen gingen. Dat is snel. Het is waanzinnig met een naked. Sommige nakeds hebben nog een klein kuipje dat een beetje helpt, de Super Duke R heeft niks. Op het einde voelde het alsof ons hoofd van de romp zou gerukt worden.
Het draagt alleen maar bij tot de indruk van alomtegenwoordige kracht en acceleratie. Al wil de motor onder volle acceleratie zijn hoofd wel wat schudden. Een beetje extra demping achteraan deed wonderen. De voorvork voelt perfect aan, de achterschokbreker is vrij zacht en gekoppeld aan de lange veerweg zorgt dat ervoor dat je soms een wiegend effect krijgt. Niks om je zorgen over te maken echter, wel indrukwekkend als je het beest onder je met zijn kont voelt schudden. Los daarvan zou een straffere achterveer wellicht goed zijn. Of waarom geen semi-actief systeem zoals op de Super Duke GT? De elektronica brengt je in een zetel rond het circuit. Je kunt volop aan het gas gaan hangen dankzij de perfect werkende tractiecontrole en met het ABS/cornering ABS kun je zelfs extra laat remmen en remmend insturen. Het elektronisch vangnet laat je toe maximaal van de kuren van het beest te genieten.

Nachtritje in MotoGP-stijl

Geslaagd met onderscheiding

In dus is elke minuut in het zadel een feest. Of een kick. Het hangt er maar van af hoe je er naar kijkt. De motor is sterk, hoogtechnologisch, gedurfd, agressief en … uniek. Hij is inderdaad nog een tikkeltje feller en stouter geworden dan zijn voorganger. Op circuit voel je dat dit geen typische race motor is, maar hij kan het wel allemaal heel goed aan. Met dat gewicht en dit vermogen, mag je niet anders verwachten. Toch weten ze ons bij KTM te vertellen dat minder dan één op vijf Super Duke R eigenaars met hun motor op een circuit gaan. Daarom is het ook logisch dat KTM voor de ophanging net iets meer voor comfort dan voor pure circuit-stijl kiest. Dat gezegd zijnde: wat voor KTM comfortabel is, wordt door andere merken wellicht als sportief beschouwd.
En dat is de Super Duke R ook. Net als de vorige. Alleen heeft die nieuwe nog meer in huis. Is dat nodig als je daarvoor al teveel had? Na de rit in Qatar antwoorden we daar graag met een volmondig ‘ja’ op!


Een nog agressievere look voor 2017. Yihaaa

Optionele packs

De Track Pack (330 euro) voegt een extra Track rij-modus toe aan het standaardpakket waarin Street, Sport en Rain zitten. Het laat je toe de wheelie controle uit te zetten zonder tractiecontrole te verliezen. Er zit ook launch control in en de MTC spin adjuster, een instellingsmogelijkheid voor de tractiecontrole aan de linkerstuurhelft. Voor 500 euro voeg je daar een op en neer schakelende quick shifter aan toe, motorslip regulatie (verhindert dat het achterwiel blokkeert bij hard remmen) en een smartphone integratie systeem dat op Bleutooth werkt en KTM My Ride heet.
Op onze testmotor op het circuit zat ook nog een Race Package van 1600 euro met een Akrapovic slip-on, cover voor de passagierszit en een racing kroonplaat. We deden ok nog enkele rondjes op de race versie waarop wave type remschijven staan, carbon spatborden, slicks en een volledige Akrapovic system van 2500 euro. Super kan dus nog euh...superder worden.

Foto's: KTM - Marco Campelli en Sebas Romero

Klik hier voor meer info over de KTM Super Duke R

Optionele packs maken hem nog...euh...Superder

Technische gegevens

Motor: Vloeistofgekoelde 75° 8 klepstwin
Cilinderinhoud: 1301 cc
Boring x slag: 108 X 71 mm
Vermogen: 174 pk bij 9.750 mm
Koppel: 141 Nm bij 7.000
Aantal versnellingen: 6
Koppeling: Natte meerplaatskoppeling met koppelondersteuning

Frame: Stalen dubbel wiegframe
Voorwiel: 19 inch
Achterwiel 16 inch
Voorvork: 48 mm upsd WP, 125 mm veeerweg, demping volledig instelbaar
Achterschokbreker: WP Monoshock, 156 mm veerweg, volledig instelbaar
Voorrem: Dubbele 320 mm schijf met radiaal gemonteerde vierzuiger monobloc klauwen
Achterrem: 240 mm schijf met dubbelzuigerklauw

Wielbasis: 15482 mm
Zadelhoogte: 835 mm (laagste stand)
Drooggewicht: 195 kg
Tankinhoud: 18 liter
Prijs België: 16.795 €
Prijs Nederland: 19.080 €

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de KTM Super Duke R

Reageren

Registreer of log in om te reageren...