Eerste test KTM Duke 390: VERRASSEND VOLWASSEN

door Livia Schermerhorn 4 april 2017

We beginnen onze test van de KTM Duke 390 bovenop het beroemde Lingotto gebouw in Turijn, de bekende testbaan van Fiat. Naast de baan met de verhoogde bochten is ook het schitterende uitzicht een aanrader. Dat laatste hobbelt ook wat minder. Maar werkelijk een eer om er gereden te hebben en een must-see. En vooral ook een uitstekend begin van de Duke 390 test.

Zeer complete motor

De KTM Duke 390 heeft veel gelijkenissen met zijn grote broers, waaronder de Duke 1290. Het bodywork en de kenmerkende koplamp verraden de familieband direct. Voor 2017 heeft de 390 een flinke upgrade gekregen. Zo is bijvoorbeeld zowel het frame als het subframe geheel nieuw ontworpen, evenals het veersysteem. De voorvork heeft nu open cartridges, wat volgens KTM zorgt voor een lager gewicht evenals een verbetering van de prestaties. De zithouding is ook aangepast. Die is sportiever en ook comfortabel voor de wat langere medemens. De 390 is nu trouwens de eerste in zijn klasse met een dashboard in de vorm van een multifunctioneel TFT display. Dat is onder meer voorzien van KTM My Ride: Je kunt je telefoon via Bluetooth met je motor verbinden. Diverse motorinstellingen zijn toegankelijk via knoppen aan het stuur, en je kunt zelf bepalen wat je wilt zien op het display.

Dit is wat men noemt een uitzonderlijke testlocatie

Van het dak naar de bergen

Via de 'corkscrew' baan rijden we de testomloop af en het imposante gebouw uit, richting de Italiaanse bergen. Wat direct opvalt is het felle motorkarakter. De ééncilinder klimt graag en makkelijk in toeren, waardoor je geneigd bent om het toerental rond en boven de 6.000 tpm te houden.

Geef een korte zwiep aan de gashendel en je schiet vooruit.






Dat laat de 390 zich overigens welgevallen, het maximale toerental ligt trouwens best hoog: 10.500 tpm. Het maximale koppel en vermogen ligt ook in die range, bij 7.000 en 9.000 tpm. Geef dan een korte zwiep aan de gashendel en je schiet vooruit. En hij klinkt ook goed, deze ééncilinder! En dat binnen de Euro 4 normen, goed gedaan. Mocht je toch nog wat meer pit willen, je kunt de Akrapovic optie erbij nemen.

De KTM Duke 390 is bijzonder volwassen.

Scherp en direct

De rit naar de bergen is vrij rechttoe-rechtaan, maar dat kan deze 390 goed hebben. De versnellingen zijn relatief kort en af en toe even terugschakelen is leuk. De versnellingsbak schakelt goed en mocht je per ongeluk te ver terug schakelen - er zit een slipper-clutch op.
Eenmaal op de bergachtige wegen gekomen blijkt het stuurgedrag uitstekend. Scherp en direct, het gaat moeiteloos van bocht naar bocht. Dat heb je met een strak frame, laag gewicht (149kg droog) en hoogwaardige ophanging.

Gaten in het asfalt zijn geen uitzondering hier, maar de Duke houdt zich prima.


De vrij korte gearing blijkt goed gekozen op deze wegen. Ook valt op hoe goed de vering werkt. Gaten in het asfalt zijn geen uitzondering hier, maar de Duke houdt zich prima. De demping werkt veel oneffenheden weg waardoor je ook op slecht asfalt met vertrouwen kunt rijden. Ook de remmen werken prima, deze zijn goed te doseren en de enkele schijfrem vóór is voldoende.
De 390 is voorzien van ABS in twee standen, maar je kunt het uitzetten. Het ABS blijkt te werken, dat merken we even kort na een onverwachte manoeuvre van een medeweggebruiker. Toch goed om weten.

Op dit soort wegen net zo snel als een zwaardere motor.

Plaatje klopt

Dit is een pittige en zeer verfijnd afgewerkte motorfiets, met de 44 pk’s duidelijk aanwezig en de uitrusting die niet zo misstaan op een veel zwaardere motorfiets. Deze Duke is geschikt voor het A2 rijbewijs, maar ook rijders met een volledig A rijbewijs hoeven zich echt niet te schamen met deze motor.

In de Italiaanse bergen waar we hem testen is het vermogen ruim voldoende en je kunt gewoon heel leuk spelen met deze Duke. De motor voelt stabiel aan en de zithouding is prima. De afwerking staat naar goede KTM-gewoonte buiten kijf. En vooral: het geheel klopt gewoon. Een fel karakter, scherp sturend en vooral heel veel fun.

En ook nog eens een uitstekende prijs: Voor 5.495 euro is ie van jou; 6.450 euro als je hem in Nederland wilt kopen.

Foto’s: KTM

Hier krijg je gewoon nooit genoeg van.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud 373,2 cc
Maximaal vermogen: 44 pk bij 9.000 tpm (32 kW)
Maximaal koppel: 37 Nm bij 7.000 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen trellisframe
Voorvork: 43 mm, upsd
Achterschokbreker: Monoshock
Remmen Voor: Enkele 320mm schijf, radiaal gemonteerde vierzuigerklauw
Achter: Enkele 230mm schijf, enkelzuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.357mm
Zithoogte: 830 mm
Gewicht: 149 kg (droog)
Tankinhoud: 13,4 liter

Prijs:
5.495 euro (BE)
6.450 euro (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de KTM 390 test in Turijn

Reageren

Registreer of log in om te reageren...