Eerste test KTM Duke 125: DUIVEL UIT EEN DOOSJE

door Livia Schermerhorn 5 april 2017

Wat is er nieuw aan de 2017 KTM Duke 125? Wel, een boel. Allereerst is deze Duke de eerste in de 125cc klasse met een LED koplamp en met een multifunctioneel TFT display. Als optie kan je daarbij KTM My Ride nemen, dan kan je je telefoon via Bluetooth op je motor bedienen. Ook de chassisgeometrie is vernieuwd, met een nieuw ontworpen subframe en een nieuw veersysteem. De ééncilinder voldoet tevens aan de eisen van Euro 4 en weet daarbij ook een aardig geluid te produceren. En alles is keurig netjes afgewerkt.

Twijfels voor aanvang

Mijn eerste ervaring met een 125 cc was geen beste. Een smal, klein ding dat de naam ‘motor’ geen eer aan deed.

Mijn verwachtingen voor deze test waren eerlijk gezegd niet direct hooggespannen. Maar hoe anders is mijn kennismaking met de KTM Duke 125


Mijn verwachtingen voor deze test waren eerlijk gezegd niet direct hooggespannen. Maar hoe anders is mijn kennismaking met de KTM Duke 125: Wat een leuke motor! Hij oogt flink, met een sterke visuele gelijkenis naar zijn grotere broers, waaronder het kenmerkende kleurenschema en de stance. En hij rijdt zoals hij er uitziet, (onverwacht) goed dus.

Ook best te pruimen in het wit.

Maximaal rendement

We rijden in Turijn. De start is bij de corkscrew naar het beroemde dak van het Lingotto gebouw, met daarop de testbaan van Fiat.
De Duke 125 laat zich meteen kennen als een wendbare motor. Het lage zwaartepunt zal daar aan bijdragen, hij stuurt nauwkeurig en direct.

KTM heeft alle voor het A1 rijbewijs toegestane vermogen er daadwerkelijk in weten te stoppen.


Het pittige motorkarakter is het tweede wat opvalt: KTM heeft alle voor het A1 rijbewijs toegestane vermogen er daadwerkelijk in weten te stoppen. Het maximale vermogen van 11 kW wordt zelfs pas bereikt bij 10.000 tpm! Je benut tijdens het rijden automatisch het midden en hoge toerengebied. Oké, een 125cc is misschien niet direct het eerste waar je aan denkt bij een Duke. Maar ook deze uitvoering past uitstekend bij het sportieve imago.

Opvallende koplampen voor een lichte motor.

Stadsmus

Voor in de stad is hij ideaal. Tot zo’n 70 km/h trekt hij het beste, wel even (één of meer versnellingen) terugschakelen voor korte sprintjes tussendoor. Dat gaat allemaal prima. De gearing is goed, deze is kort en de verhouding tussen de versnellingen klopt.

Ook de zithouding volstaat prima. Langere mensen kunnen hun lijf goed kwijt, want ondanks dat hij wat gedrongen oogt, merk je dat niet. Hij voelt niet klein aan. Door de grotere (13,4 L!) stalen brandstoftank heb je voldoende om met je knieën vast te klemmen en het stuur is breed genoeg voor een prettige houding. Die grotere brandstoftank is handig, ondanks dat het verbruik bij deze motor vrij laag zal liggen. Scheelt je toch weer ritjes naar het tankstation.

De Akrapovic is een leuke optie.

Met de B in België

Voor de rijder die buiten de rijbewijs A1 categorie valt is dit trouwens ook een leuke motor - zoals gezegd, deze 125 is ideaal voor in de stad. In Nederland mag je er alleen met je motorrijbewijs op rijden, maar in België mag dat ook als je je autorijbewijs minimaal 2 jaar hebt, wel op voorwaarde dat je 4 uur motorrijles hebt gehad.

In zijn sas in de stad.

Alles klopt

Alles is in verhouding op deze motor: De vering, de remmen (met ABS in twee standen – of uit) de zithouding en het vermogen. Dus, de keuze wordt je gemakkelijk gemaakt als je je A1 rijbewijs hebt gehaald en iets meer dan 5.000 euro te besteden hebt. Of als je gewoon een wendbare motor voor in de stad zoekt. De Duke 125 ziet er goed uit, rijdt en klinkt goed, en is correct geprijsd.

Foto’s: KTM

Klik hier voor meer info over de KTM Duke 125

Dit kun je er dus ook mee.

En dit.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder
Cilinderinhoud 124,7 cc
Maximaal vermogen: 15 pk bij 10.000 tpm (11 kW)
Maximaal koppel: 12 Nm bij 7.500 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen trellisframe
Voorvork: 43 mm, upsd
Achterschokbreker: Monoshock
Remmen Voor: Enkele 300mm schijf, radiaal gemonteerde vierzuigerklauw
Achter: Enkele 230mm schijf, enkelzuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.357mm
Zithoogte: 830 mm
Rijklaargewicht: 137 kg (droog)
Tankinhoud: 13,4 liter

Prijs:
4.495 euro (NL)
5.350 euro (NL)

Bekijk de fotogalerij van de Duke 125 test in Turijn

Reageren

Registreer of log in om te reageren...