Eerste test KTM 790 Duke: INTREDE VAN DE SCALPEL

door motornieuws 7 maart 2018

Het wachten is voorbij. De KTM 790 Duke is getest. De motor waarmee KTM zijn intrede maakt in de klasse van de middenklasse nakeds, mocht zijn gelijk bewijzen op Gran Canaria via een weg- en circuittest. Is deze motor echt de bijnaam van ‘Scalpel’ waard?

Messcherp sturen heet dat.

De verwijzing naar een chirurgisch mes toont in elk geval de richting aan die KTM uit wil met de nieuwe naakte middenklasser: sportief, haarscherp, ragfijn en bijzonder efficiënt. In de handen van een ervaren piloot, is dit het ultieme wapen. Maar niet iedereen is een ervaren piloot. Dus is de vraag niet alleen of de nieuwste Duke zijn bijnaam waardig is, maar ook – en misschien wel vooral – of hij voor welk publiek hij geschikt is.

Op de weg en op circuit

Met 105 pk en 86 Nm aan boord, gekoppeld aan uiterst compacte afmetingen en een laag gewicht, is het duidelijk dat de inslag sportief is. Maar dat mag je van KTM altijd verwachten. Het blok is een viertakt tweecilinder met DOHC en 8 kleppen en 6 versnellingen, opgehangen in een lichtgewicht chroom molybdeen frame met een WP 43 mm upsd vork en een instelbare WP achteraan. Het stuur is in 12 standen instelbaar en er is een WP stuurdemper. De elektronica is op de afspraak met rij-modi – Sport, Street, Rain en zelfs een track modus - cornering ABS met ook een Supermoto modus, hellingshoekgevoelige tractiecontrole, quickshifter en launch control. Mooi, want we konden in Gran Canaria ook nog het plaatselijke circuit op en op de openbare weg is het ook niet verkeerd om nu en dan eens de supermoto modus in te schakelen. Het achterwiel blokkeren is een kunst die door een overdaad aan elktronica dreigt verloren te gaan. Niet zo bij KTM.
Het drooggewicht van de motor is 169 kg, waarmee hij rijklaar onder de 190 kg uitkomt, dankzij onder andere de vrij beperkte 14 liter tank. Wie horen we daar de woorden ‘licht’ en ‘fun’ in één adem vernoemen?


Fun. Sportief. Gemakkelijk.

Gewoon al deze technische gegevens overlopen, laat vermoeden waar we met deze test zouden uitkomen. En dat vermoeden werd bewaarheid. De KTM 790 Duke is niet alleen een onwaarschijnlijke fun bike en een sportief wapen, hij valt ook nog gemakkelijk te berijden.

Het is immers niet altijd even eenvoudig om een twin zowel potent, fun als bruikbaar te maken.


Dat laatste is misschien wel zijn grootste troef. Het is immers niet altijd even eenvoudig om een twin zowel potent, fun als bruikbaar te maken. Maar het kan dus wel. En in de mate dat – zonder de rechtstreekse vergelijking te maken – het wel duidelijk is dat de 790 Duke de confrontatie kan aangaan met pakweg de Triumph Street Triple RS. En qua fun gehalte en sportief potentieel wel met een Yamaha MT-09, Kawasaki Z900 en natuurlijk met de Ducati Monster 821. Toch is de KTM anders. Door zijn design, maar ook door zijn rij-eigenschappen en door de kennis van zaken waarmee hij gebouwd werd. Met zijn prijs behoort hij in elk geval niet tot de goedkoopsten van zijn klasse.

Complete elektronica, maar de bediening vraagt enige gewenning.

C van compact

De KTM is niet alleen indrukwekkend omwille van wat je er mee kunt doen, maar ook door het gemak waarmee dat gaat. Het LC8 blok (met de C van compact) levert geen echte pk-berg voor een 800 cc paralleltwin, maar het vermogen is wel precies wat je nodig hebt. Ondersteund door elektronica die je voor elke omstandigheid juist kunt kiezen, kan de pret nauwelijks op. Dit ding accelereert sterk, maar niet buitenaards. Wat hem écht goed maakt, is het poepsimpele haarfijne stuurgedrag. Wellicht heeft KTM al motoren gemaakt waar de ophanging nog meer indruk maakte dan op deze 790, maar ze volstaat ruimschoots en doet vooral wat er van verwacht wordt.

Sorry, sterker dan onszelf...

Pittig maar controleerbaar

Aan grondspeling is er zeker geen tekort en het gemak waarmee de motor de bocht in duikt, is indrukwekkend. Sport is wat ons betreft op de openbare weg de beste keuze. Genoeg vermogen, pittig motorkarakter en vooral heel kwiek op het gas. Dat heb je wel vaker met die ride-by-wire, maar het precisie waarmee het op de KTM verloopt is lovenswaardig. Haarfijne gas bediening met weinig of geen on-off en de perfecte reactie bij elke snelheid. Je legt de 790 Duke precies op wat je wilt en hij doet het met sprekend gemak. Wheelies maken is een makkie. En vooral: door het aangename maar pittige motorkarakter en de fijne gasrespons, kun je ze perfect doseren.
Die combinatie van kracht en doseerbaarheid, vind je ook terug in de remwerking. Met één vinger rem je al keihard, maar je kunt het wel perfect doseren.

Ook de zwarte versie mag er zijn.

Supermoto en quickshifter

Dat is ook mooi meegenomen als je op circuit gaat. De hellingshoek-gevoelige tractiecontrole laat ons toe om met het grootste vertrouwen heel vroeg op het gas te gaan. Als die tractiecontrole al ingrijpt, doet ze dat niet voelbaar. Je kunt dus heel vroeg op het gas en de reactie is altijd vlot. En het achterwiel blijft in de pas. Als je de supermoto modus inschakelt, rem je het net zo vlot uit de haak. Heerlijk spelen is dit. De quickshifter die in beide richtingen werkt, maakt de fun alleen maar groter.

Ruim bemeten grondspeling.

Grondig testwerk

KTM heeft het geheel bovendien naar goede gewoonte ook nog mooi afgewerkt. We zijn niet altijd een fan geweest van wat de designers van Kiska naar voor brengen, maar in dit geval dus wel. Mooi afgewerkt en in combinatie met het totaalpakket van de 790 Duke geeft dit een zeer goed te pruimen resultaat. We bejubelen de 790 vooral omwille van het feit dat KTM nog maar eens keer, met kennis van zaken een motor gemaakt heeft die exact doet wat je ervan hoopt. Dat is gemakkelijker dan het klinkt. 111.000 uur en meer dan 600.000 km op de testbank. En ook nog 900.000 echte testkilometers.

Geslaagd werk van Kiska.

Sterk debuut

En het heeft vruchten afgeworpen. Had het zadel wat minder hard geweest, de nieuwe uit Mattighofen had geflirt met perfectie. Is hij dan perfect voor iedereen? Zeker niet. Maar wie voor een speels naked gaat met een cilinderinhoud die het midden houdt dus het grof geweld en een hoogtoerig supersport karakter, is hier aan het juiste adres.

Had het zadel wat minder hard geweest, de nieuwe uit Mattighofen had geflirt met de perfectie


Is KTM het enige merk dat dit aanbiedt? In geen geval. Maar ze doen het wel op hun eigen manier en met een motor die de verwachtingen helemaal inlost. Wetende hoe hoog die verwachtingen gespannen waren, wil dat heel wat zeggen. Een sterk debuut is dit ontegensprekelijk.


Meer weten over de nieuwe KTM 790 Duke?

De KTM smeekt om ten aanval te trekken

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde parallel twin
Cilinderinhoud 799 cc
Maximaal vermogen: 105 pk bij 9.000 opm.
Maximaal koppel: 86 Nm bij 8.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Chroom molybdeen frame
Voorvork: 43 mm WP upsd
Achterschokbreker: WP monoshock
Remmen Voor: Dubbele 300 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen
Achter: Enkele 240 mm schijf, tweezuigerklauw, ABS uitschakelbaar

Afmetingen
Wielbasis: 1475 mm
Drooggewicht: 169 kg
Zithoogte: 825 mm
Tankinhoud: 14 liter

Prijs:
België: 9.790 euro
Nederland: 11.625 euro

Yep, TFT.

Reageren

Registreer of log in om te reageren...