Eerste Test KTM 1090 Adventure en Adventure R: eenvoud siert

door motornieuws 16 februari 2017

De lichtste broer uit het KTM Adventure gamma hoeft daarom niet de minste van de drie te zijn. De KTM 1090 Adventure 2017 is verrassend op veel vlakken en toont zich veel meer dan het mindere broertje. Het is een volwaardig alternatief voor wie op zoek is naar een potente en betaalbare trail. Zoveel werd duidelijk na de eerste test.

De 1090 kreeg er maar liefst 31 pk bij

Wie snel en ver wil reizen, heeft niet veel nodig. Dat is het basisprincipe waarvan KTM uitging bij het bouwen van de nieuwe 1090 Adventure. Een motor die gemakkelijk is, veel in zijn mars heeft en niet bijzonder duur. Met een basisprijs van 12.995 euro is hij inderdaad veel gunstiger geprijsd dan heel wat van zijn concurrenten met een high end profiel. Hij moet dan ook niet meteen als een concurrent gezien worden voor de GS-marktleider, maar situeert zich op een aantal vlakken bij een andere recente all road, de Honda Africa Twin. Toch is dit een ander type motor. Tenminste als we het over de standaard versie hebben.
De V-twin produceert 125 pk en dat is bijzonder potent voor een 1050 cc tweecilinder. Maar het is ook iets wat je van KTM mag verwachten.

De Adventure R, is wél meer gericht op zandhapen. Maar de standaardversie, die is duidelijk minder op off road gericht en meer op een opstappen-en-wegwezen-mentaliteit. Waar je dan precies naartoe wilt, doet er niet toe. Het kan net zo goed een dag aan zee zijn als een avontuurlijk week richting Pyreneeën. Om maar iets te zeggen. De V-twin produceert 125 pk en dat is bijzonder potent voor een 1050 cc tweecilinder. Maar het is ook iets wat je van KTM mag verwachten. Waarom tevreden zijn met 100 pk als het er vlot 125 kunnen zijn. Deze versie heeft dan ook maar liefst 31 pk meer dan de 1050 en dat voel je duidelijk. Overal kracht en bijzonder vinnig. Op het juiste moment een knauw aan het gashendel geven en het voorwiel gaat lichtjes zweven. Niks agressief, maar wel een bewijs van pure power. KTM paste ook de ophanging van de Adventure aan, met o.a. stijvere veren in de vork.

Eenvoudig maar lang niet basic

Geen nood aan supersizing

Op de slingerbanen van het lichtjes schitterende eiland Corsica voelden we overigens dat niet alleen dat vermogen belangrijk is, maar ook de manier waarop het vrijgegeven wordt. Met 228 kg is de KTM relatief licht en daardoor scoort de 1090 ook goed in zijn verhouding van gewicht tot het vermogen. De gasreactie is pittig maar niet brutaal en het vermogen is zeer goed verdeeld met behoorlijk wat punch onderin. We moeten trouwens niet flauw doen over de cilinderinhoud van 1050 cc. MotorNieuws verkondigde het al vaker dat 1000 cc ruim genoeg is voor plezier op alle vlakken. De 1290 is dus eerder supersized dan de 1090 beperkt zou zijn.
Hij is ook volwassen in zijn uitrusting met standaard ABS en meervoudig instelbare tractiecontrole. Het chroommolybdeen trellis frame en de WP-ophanging zijn naar goede KTM gewoonte uitstekend en in dit geval bieden ze ook nog een goed compromis tussen sportiviteit en comfort.

De afwerking staat op het niveau van de Super Adventures

Misschien wel sneller

En dus is de 1090 Adventure tegelijk een allemansvriend als een potente éénlitermotorfiets. Mede dankzij de lichte gietwielen stuurt de Oostenrijker bijzonder licht. Dat betekent dat we op de meer technische stukken zeker sneller waren met deze motor dan met een 1290. Gewoon omdat je hem zonder inspanning van het ene oor op het andere gooit en de motor al vertrouwd voelt van het moment waarop je in het zadel gaat zitten. Instant vertrouwen zorgt er ook voor dat je meer durft met deze motor en het vangnet van tractiecontrole en ABS betekent ook dat er effectief niet al te snel iets mis zal gaan. En dat zorgt voor potentieel om hard te gaan.

De KTM 1090 Adventure stuurt heerlijk op technische stukken

Rustig én sportief

Ook al is dit niet de eerste doelstelling van KTM. Dit is vooral een comfortabele en veelzijdige all road die naar goede traditie van het Oostenrijkse huis ook sportieve genen in zijn lijf heeft. We reden een hele tijd vrij rustig en dat gaat de Adventure perfect af. Maar ook als je sportieve wilt gaan sturen, geeft de motor present. Voor het betere stuurwerk zou je kunnen opperen dat de voorvork instelbaar moet zijn, maar in alle eerlijkheid vinden we de WP in zijn standaardafstelling zeker voldoende.
Wie echt meer wil, zal dat vinden in de nog potentere 1290 familieleden, maar moet daarvoor ook dieper in de buidel tasten.

De achterschokbreker is dan weer wel instelbaar, maar dat heeft meer te zien met instelmogelijkheden in geval van passagier en/of bagage dan met het fine-tunen voor sportief gebruik. Wie echt meer wil, zal dat vinden in de nog potentere 1290 familieleden, maar moet daarvoor ook dieper in de buidel tasten. De KTM 1090 biedt gewoon heel veel waarde voor zijn geld en voor wie het allemaal niet al te gesofisticeerd moet zijn, biedt hij alles wat je wilt en wellicht nog meer.

Genoeg accessoires voor ieders persoonlijke voorkeur

Adventure R: belangrijke verschillen

Liggen je ambities ook meer naast de openbare weg dan er op, dan is de Adventure R de betere oplossing. Hier krijg je spaakwielen, een 48 mm WP vork en een PDS schokbreker achteraan. Beide zijn hier wél instelbaar. En de veerweg voor- en achteraan is 220 mm, ruim meer dan op de standaardversie. En zeker genoeg voor een beduidend groter off road potentieel. Iets waarbij ze bij KTM nogal wat ervaring hebben. De Oostenrijkers grossieren in wereldtitels in motorcross, enduro en, toepasselijker in dit geval, Rally.
Hoe vertaalt dit zich als je onverharde wegen opduikt? Wel, vooral in een goed controleerbare motor. We trappen hier een open deur in als we stellen dat 125kg meer dan genoeg is voor off road gebruik. Het is vooral de balans van de motor, zijn goede stuurgedrag en de ragfijne gasrespons die hem bruikbaar maken off road. Die 125 pk kan je op dat moment gestolen worden, maar de controleerbare punch onderin en de goede rij-houding - zowel zittend als rechtop staand - zorgen ervoor dat je hier verrassend ver mee komt op off road gebied.

Perfect controleerbaar driften

Ijzersterk off road

Zoals steeds zijn de banden hier een bepalende factor. Op het 21 inch voorwiel en de 18-duimer achteraan passen echter de meest extreme endurobanden, net zo goed als meer gematigde trails. Geen probleem daar en de trailbanden waarmee we reden boden op de pistes zeker genoeg grip. Het is duidelijk dat dit een meer off road geörienteerde is van een motor die als basis een reisenduro is, maar de aanpassingen maken wel degelijk een verschil. Daarbij komt nog dat de R ook op de openbare weg zeer goed uit de verf komt. Stuurt iets minder flitsend met dat grotere voorwiel, maar voor wie de meer avontuurlijke kant van het reizen kiest, weegt dat niet op tegen de voordelen die deze motor biedt als je de begane wegen verlaat.
Ook hier laten de eenvoudig te selecteren mappings je toe om het motorkarakter te kiezen dat best bij jou of bij de omstandigheden past.

De radiaal gemonteerde Brembo’s zijn wellicht te potent voor off road gebruik, maar door hun doseerbaarheid en het ABS zijn ze toch goed te gebruiken. De dikkere 48 mm vork is duidelijk stijver en is voorzien op de grotere impact die bij dit soort werk hoort. Ook de veerweg stijgt op dit model van 185 naar 220 mm en de zadelhoogte van 850 naar 890 mm. Handig voor off road gebruik, voor kleinere rijd(st)ers misschien iets moeilijker als je alleen maar op de weg rijdt. Er moet ergens een verschil zijn... Ook hier laten de eenvoudig te selecteren mappings je toe om het motorkarakter te kiezen dat best bij jou of bij de omstandigheden past. De R kost 1000 euro meer (in België), maar die meerprijs is zeker gerechtvaardigd.

De cockpit is overzichtelijk en compleet

Geslaagd met onderscheiding

KTM heeft voor beide modellen een uitgebreid accessoirepakket klaar. Dat gaat van Akrapovic dempers tot zijkoffers en alles wat je je daartussenin maar kunt voorstellen. Genoeg om elke 1090 helemaal naar je hand te zetten. Als je bij het begin al de keuze maakt tussen de Adventure en de Adventure R, dan heb je voor jezelf al een richting uitgestippeld. Daarna is het een kwestie van voorkeur - en budget - om de motor verder naar je hand te zetten. Maar welke je ook kiest, je krijgt een relatief betaalbare reisenduro met veel gaven en voor zover we konden vaststellen tijdens de test nauwelijks gebreken.


Klik hier voor nog meer info over de KTM 1090 Adventure

Klik hier voor nog meer info over de KTM 1090 Adventure R

Klik hier voor de eerder gepubliceerde test van de KTM 1290 Super Adventure S

Wie snel en ver wil reizen, heeft niet meer nodig.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde viertakt V-twin
Cilinderinhoud 1050 cc
Maximaal vermogen: 125 pk
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Chroommolybdeen Trellis frame
Voorvork: WP 43 mm, 220 mm veerweg - 48 mm (R-versie)
Achterschokbreker: PSD WP monoshock
Remmen Voor: Dubbele semi zwevende 320 mm schijf, Radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerklauw
Achter: Enkele 267 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.560 mm (1580 R-versie)
Zithoogte: 850 mm (890 R-versie)
Drooggewicht: 205 kilo (207 voor R)
Tankinhoud: 23 liter

Prijs:
12.995 euro en 13.995 euro R versie (BE)
15.240 euro en 16.560 euro R versie (NL)

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de KTM 1090 Adventure en 1090 Adventure R

Reageren

Registreer of log in om te reageren...