door Thierry Sarasyn 29 november 2017

Eerste test Kawasaki Z900RS: HET BESTE VAN TWEE WERELDEN

Het deed alweer eens deugd: rijden op droge wegen en in de zon. En in dit geval: met de nieuwe Kawasaki Z900RS, een motor die de balans tussen retro stijl en moderne technologie perfect in evenwicht brengt. De rijervaring is navenant.

Klassieke uitstraling, moderne prestaties. De motor ook trouwens.

Grondige test

We brachten gisteren al een korte rij indruk van de eerste kilometers met de nieuwste Kawa. Maar het korte ritje naar het Ace Café van gisteravond staat in de schaduw van de grondige test die we vandaag afwerkten. Vertrokken bij het krieken van de dag met de thermometer amper een paar graden boven nul en de ganse dag de hort op met Kawa’s nieuwe modern classic. Behalve een paar snelwegstroken van een kilometer of wat, hebben we amper rechtdoor gereden.

Kawasaki besteedde zeer veel aandacht aan details.

Geknipt voor de weg

Vrij voorzichtig in het begin, want zo’n bergbaan kan aardig glad liggen nadat het ’s nachts aan de grond vroor. Maar naarmate de temperaturen stegen, ging ook de snelheid de lucht in en kort na de middag reden we al bij momenten onfatsoenlijk hard. Belangrijke conclusie daarbij is dat de motor het onder alle omstandigheden uitstekend doet. Kawasaki tunede het blok van de Z900 terug tot 111 pk maar gaf de vierpitter wel meer koppel onderin en in het middengebied.

Rijdend door de Catalaanse bergen vroegen we ons zelfs af of de Z900 niet net zo goed gebaat zou zijn bij dit motorkarakter


Dat er uiteindelijk minder pk’s uitstromen, is omdat het blok gewoon ook minder hoogtoerig is. Je moet geen astro fysicus zijn om hieruit af te leiden dat dit motorkarakter geknipt is voor de openbare weg.

De Z900RS stuurt uiterst licht en zeer precies.

Haarfijn schakelen

Dat koppel van 98,5 Nm is dus belangrijker dan de 111 pk. Rijdend door de Catalaanse bergen vroegen we ons - onder andere – zelfs af of de Z900 niet net zo goed gebaat zou zijn bij dit motorkarakter. Hoeveel gaan er eigenlijk met de Z900 op het circuit rijden en hoe vaak gebeurt het dat je helemaal tegen de begrenzer naar de laatste pk op zoek gaat. Ik vertel je meer: zelfs aan de 111 pk op de RS zijn we wellicht niet geraakt. Gewoon omdat dit ding zo lekker rijdt in het middengebied en de korte verhoudingen tussen de tweede en vijfde versnelling je heerlijk laten spelen met de versnellingsbak. Shortshiften is de sport van de dag als je tussen opeenvolgende slingers rijdt. Of helemààl niet schakelen kan ook, want de souplesse is uitstekend.

De sportieve kwaliteiten staan buiten kijf.

Functionaliteit primeert

En dan hebben we het alleen nog maar over het blok gehad. Gooi daar gerust een wereldklasse voorrem bovenop, beter en strakker dan op de Z900 zelfs. En een ophanging die af fabriek dermate afgesteld staat, dat je ofwel een azijnpisser of mierenneuker moet zijn om de instellingen te veranderen. Maar het kan. De upsd vooraan is volledig instelbaar, de monoshock achteraan is dat qua uitgaande demping en veervoorspanning.

Die achterschokbreker leidt ons naar de vraag die we van enkele classic liefhebbers kregen. Kon er geen dubbele schokbreker op, zodat de RS-uiterlijk nog dichter aanleunt bij het origineel uit ’72? Ja dat kon. En de designer verklapte ons zelfs dat er een protoype geweest is met twee schokbrekers. Net zoals er eentje was met dubbele uitlaatdempers en met draadspaakwielen.

Een ophanging die af fabriek dermate afgesteld staat, dat je ofwel een azijnpisser of mierenneuker moet zijn om de instellingen te veranderen.


In de drie gevallen werd het idee echter na intense discussies afgevoerd. Omdat er in de eerste plaats gekozen is voor prestaties en functionaliteit. En de veerkarakteristieken van deze monoshock zijn duidelijk beter dan van twin shocks. Dat het onveranderd in het frame past dat gedeeltelijk overeenkomt met dat van de Z900, helpt natuurlijk ook, zo wordt ie minder duur. Het enige punt van kritiek zou de keuze voor de Dunlop Sportmax banden kunnen zijn. Weinig feedback en soms sloeg het ABS zeer snel aan, wat op minder grip duidt. We reden wel bij lage temperaturen en de band leek niet op bedrijfstemperatuur te komen. Niet zeker dat pakweg een Bridgestone T30 het beter zou doen. Maar we zouden het graag proberen.

De familie met de Z1 grootvader.

Mooi ogen, goed presteren

Terug naar de wielen. De keuze voor tienspaakwielen i.pv. draadspaakwielen kwam er omdat ze beduidend lichter zijn en ook minder onderhoud vragen. En zo gaat het bij elk onderdeel. Klassiek ogen mag op de RS, maar enkel als het ook functioneel te verantwoorden is. Zo loopt de tank heel diep door in het hertekende frame, maar een afdekplaat en een strakke aflijning onderaan zorgen ervoor dat je denkt dat dit de klassieke druppelvormige tank is. Er is bijzonder veel aandacht aan details besteed en het is die mix tussen uitstekende prestaties en de hoogwaardige afwerking die de Z900RS een premium uitstraling geeft. Mooi ogen en schitterend presteren, maar moet dat, wat ons betreft, niet zijn.


Tractiecontrole en radiaal gemonteerde remklauwen.

Grote slaagkans

Kawasaki is zeker niet de enige fabrikant die rond dit concept werkt. Ze zien zelf modellen als de Yamaha XSR900, Honda CB1100RS, BMW RnineT, Ducati Scrambler en Triumph Thruxton als concurrenten. En dat zien ze correct. Desondanks durven we er donder op zeggen dat op het einde van de rit (laat ons zeggen na een jaar) deze Z900RS bij de meest populaire modellen in deze klasse zal gaan horen. Hij heeft immers een hoogwaardige uitstraling, goede prestaties en een aanvaardbare prijs. Als je die drie elementen in rekening neemt, is de concurrentie al een stuk minder groot.
De Z900RS wordt leverbaar in december.

Tekst:Thierry Sarasyn
Foto's: Kawasaki

Klik hier voor meer informatie over de Kawasaki Z900RS

Dit kan een succesnummer worden.

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud 948 cc
Maximaal vermogen: 111 pk bij 8.500 opm
Maximaal koppel: 98,5 Nm bij 6.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen trellis frame
Voorvork: 41 mm, upsd volledig instelbaar
Achterschokbreker: Monoshock
Remmen Voor: Dubbele 300 mm schijf, radiaal gemonteerde vierzuigerklauw
Achter: Enkele 250 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.470mm
Zithoogte: 835 mm
Rijklaargewicht: 215 kg
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
België: 11.599 euro (zwart) – 11.799 (kaki) – 11.899 (Classic Orange)
Nederland: 12.999 (zwart) - 13.199 (kaki) - 13.499 (Classic Orange)

Bekijk de zeer uitgebreide fotogalerij van de Z900RS test in Catalunië

Reageren

Registreer of log in om te reageren...