Eerste test Kawasaki Z900RS Cafe: THAT EIGHTIES SHOW

door Thierry Sarasyn 14 april 2018

Motorrijders en de groenen, het is niet altijd een geslaagd huwelijk. Met Kawasaki liggen de verhoudingen gelukkig net iets anders. Het groene merk doet trouwens aan familie uitbreiding. Na de Z900 en de Z900RS staat nu ook de Z900RS Cafe bij de dealers. Omdat het in zo'n showroom nogal moeilijk testen is, gingen wij Kawa's nieuwste aan de tand voelen in Spanje.

Oogt retro. Rijdt modern.

Anders

In essentie verschilt de Z900RS Cafe niet zo veel van de standaard RS. Het blok en het rijwielgedeelte zijn identiek. Dat wil zeggen dat je ook hier met 111 pk en 98,5 Nm op pad gaat. En jawel, ook hier is het goed verspreide koppel belangrijker dan het piekvermogen. Maar toch rijdt de Cafe net iets anders. Dat ligt voor een deel aan de andere zithouding en die is dan weer een gevolg van het andere stuur.

Zoals het op een café racer hoort, heb je hier een clip-on stijl. Geen echte clip-ons, maar een stuur dat gebogen is naar die vorm. Zo zit je toch nog altijd vrij comfortabel, een tikkeltje mee voorovergebogen, maar desondanks verrassend hoog voor een stuur met deze vorm. Die houding past goed bij de luchtstroom die geleid wordt door het kleine kuipje van deze RS. Je kunt er verrassend goed achter wegduiken en het geeft een goede extra bescherming. Maar er is meer dan dat...

Eigenzinnig mooi.

That eighties show

Deze minikuip past ook bij het imago van de motor. Ondanks het feit dat de Cafe net als de basis RS ook duidelijk retro getint is, verwijst hij naar een andere periode. De eighties. Een periode die niet bekend staat om grote stilistische verwezenlijkingen (epauletten en een nektaptijtje, iemand?) maar op het vlak van motoren voor heel wat iconen zorgde.

Ondertussen hoort groen bij Kawa, als puisten bij een tiener







Met name in de sport ging het met rasse schreden vooruit. Met een hoop legendarische motorfietsen en rijders tot gevolg. Daartoe behoorden Eddie Lawson en zijn Z1000R, waarmee hij in het AMA kampioenschap Freddie Spencer op de CB900F klopte. Wel, de Z900RS Cafe roept onmiddellijk herinneringen op aan de legendarische tijd en de motor van Steady Eddie.
Ook al was Kawasaki al langer bezig met groen op zijn sportmotoren, het was pas in het begin van de jaren tachtig dat het groen echt goed begon bekend te worden bij de grote massa. Ondertussen hoort groen bij Kawa als puisten bij een tiener. Desalniettemin is het leuk om vast te stellen dat de Z900RS Cafe enkel in het felgroen te krijgen is. Geen fantasietjes dus, maar gewoon de kleur die deze motor moet hebben. En premium accenten zoals de demper in geborsteld metaal, de LED verlichting en de striping op de wielen. Mooi zo.

Dit stuurt verrassend licht voor een openklasse motor.

Ontzag

Als je rond de motor wandelt, zie je dat alles ook gewoon past. Hij is opvallender dan de RS, maar alles klopt wel. Dit is het type motor waar je als ukje in de jaren tachtig met ontzag stond naar te kijken. En dat doe je anno 2018 nog steeds. Want ook als is hij wendbaar en eerder slank, het blijft een - bijna - 1000 cc. En net als de RS combineert hij een retro uitstraling met moderne technologie.

Welke halve zool rijdt nu 200 per uur met een semi-naked met retro styling? Topsnelheid is niet waar het op deze motor om draait.


Tractiecontrole is mooi meegenomen op een motor met dit niveau van koppel, maar dat ze uitschakelbaar is, vinden we net zo belangrijk. Wheelies zijn in de 21ste eeuw immers nog net zo leuk als in 1982. Snelheid ook. Maar de top van de RS is dan weer minder relevant. Zoekend naar de top gingen we een paar keer vlot tot 180, maar eens daarboven wordt de stabiliteit minder. Goed om mee uit te pakken eens je aan het café aankomt, maar voor het overige doet het niet zoveel ter zake. Welke halve zool rijdt nu 200 per uur met een semi-naked met retro styling? Topsnelheid is niet waar het op deze motor om draait. Maar een mens moet het natuurlijk wel eens uittesten.

Dat was moeilijker in de eighties.

Eigen keuze

Waar het wel om gaat, is de rij-ervaring. En die is nagenoeg identiek aan die op de RS, maar het comfort ligt dankzij de windbescherming toch een stukje hoger. De Cafe is standaard niet al te hard afgeveerd (vandaar het leven in de brouwerij boven de 180), maar wel strak genoeg om heel sportief te kunnen sturen. Met de keuze voor de Bridgestone S21 opteert Kawasaki trouwens voor één van de best sturende banden op de markt.

Gooi daar de fijne remmen bovenop - krachtig én doseerbaar tegelijk - en het hoeft geen betoog dat het met de RS Cafe waanzinnig rijden was op de slingerende Spaanse wegen. De manier waarop je dat doet, kies je zelf. Puur sportief met de naald van de toerenteller die flirt met de rode zone, of shortshiftend en gebruik makend van het koppel en het romige karakter van het blok in het middengebied.

Buiten de politiek doen de groenen het wel goed.

In your face

En dat is eigenlijk het verhaal van de RS Cafe. Hij koppelt een stijl die velen echt leuk zullen vinden aan moderne technologie. Maar dan toch weer met een andere invalshoek dan zijn RS-broer. Hij rijdt ook iets anders door die gewijzigde zithouding, het andere stuur en daaraan gekoppeld de andere hefboom en hoek van de stuurhelften. Het zorgt voor een subtiel verschil, maar het zal dat niet zijn wat potentiële klanten over de streep haalt.
Het feit dat hij heel anders is dan de andere modern classics, kan dan weer wel bepalend zijn. Dat hij amper 500 euro meer kost dan de standaard RS kan net zo goed een rol spelen. In elk geval koop je voor 12.099 euro een motor met een aparte uitstraling, uitstekende rij-eigenschappen en geen enkel noemenswaardig gebrek.

Met die prijs toont Kawasaki ook dat deze RS Cafe geen volumemodel is zoals de basis Z900. Die kost immers bijna 3.000 euro minder. Wie voor de RS en de RS Cafe kiest, gaat voor een iets duurdere klasse. Daar hoor andere elektronica bij en een uitgesproken stijl. En dat geldt nog meer voor de RS Cafe. Het publiek voor deze motor, zal minder groot zijn dan voor de Z900. Maar voor wie deze Cafe wil, zal er ook geen alternatief mogelijk zijn. Het wordt deze. Met zijn eigenzinnige bouw en zijn in het oog springende kleur. In Your Face. Deze en niet anders.
Wedden dat er toch aardig wat mensen in die doelgroep zitten?

Foto’s: Target Press, Pien Meppelink

Meer weten over de Z900RS Café?

Lees hier de eerder gepubliceerde test van de Kawasaki Z900RS

Technische gegevens

Motor
Type Vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud 948 cc
Maximaal vermogen: 111 pk bij 8.500 opm
Maximaal koppel: 98,5 Nm bij 6.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Stalen trellis frame
Voorvork: 41 mm, upsd volledig instelbaar
Achterschokbreker: Monoshock
Remmen Voor: Dubbele 300 mm schijf, radiaal gemonteerde vierzuigerklauw
Achter: Enkele 250 mm schijf met tweezuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.470mm
Zithoogte: 835 mm
Rijklaargewicht: 216 kg
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
België: 12.099 euro
Nederland: 13.499 euro

Bekijk de fotogalerij van de test

Reageren

Registreer of log in om te reageren...