Eerste test Kawasaki Z900: Super Naked

door Thierry Sarasyn 27 januari 2017

Het zal u misschien verbazen, maar er zijn geen slechte motoren meer. Dat wil echter niet zeggen dat alle motoren gelijk zijn. Zo nu en dan komt er eentje die uitzonderlijk goed is. Na de test in de buurt van Almeria, rekenen we de nieuwe Kawasaki Z900 daarbij.

U kunt zich afvragen waarom Kawasaki een Z900 op de markt brengt terwijl ze al een goed verkopende Z1000 hebben en een onvolprezen Z800. En wie met de Z800 gereden heeft zal zich überhaupt de vraag stellen waarom het nog meer moet zijn. Wie met de nieuwe Z900 gereden heeft, stelt zich die vraag niet meer. Die is gewoon blij dat Kawasaki's nieuwste er is. En voor alle duidelijkheid: de beide andere modellen blijven ook in het gamma.

Verbazend hoe lichtvoetig een motor van bijna 1000 cc kan sturen.

Z-dynastie

Kawasaki’s Z-naam is niet zomaar een letterbenaming. Ze staat voor een hele dynastie die opgestart werd door de Z1 (door velen ook wel Z900 genoemd) in 1973. Om het belang van die motor even te schetsen: het was de eerste die echt de handschoen kon opnemen tegen Honda’s CB750 en die wordt toch algemeen erkend als de stamvader van de moderne sportmotoren. De Z1 had -net als het doorsnee stamhoofd in de brousse - volgelingen in alle richtingen. Je vindt die Z-letter terug in de ZXR sportmotoren of in de GPZ all rounders.
De Z1 had -net als het doorsnee stamhoofd in de brousse - volgelingen in alle richtingen.

Maar als de Z alleen staat, dan wil het zeggen dat het om naakte fun gaat. Dat kan op een onbewaakt ogenblik wel eens wat geld kosten, maar in het geval van de Kawasaki Z-serie is de prijs zeer redelijk gebleven. Het is ondertussen geweten dat Kawasaki in België zijn Z900 zal aanbieden aan de zeer scherpe prijs van 8.999 euro. Als je hierna nog ontdekt wat je ervoor in de plaats krijgt, zul je zien dat ‘scherpe prijs’ zelfs een understatement is.

Oog voor detail: het achterlicht heeft een Z-vorm

Super Naked

De Z900 is grondig nieuw. En zijn naam mag dan wel gekozen zijn met respect voor de geschiedenis, eigenlijk doet die hem geen eer aan want eigenlijk is dit een 950. Met wat goede wil hadden ze hem ook Z1000 kunnen noemen, maar dan was er geen verschil met zijn iets zwaardere broer. De 56 mm slag is trouwens identiek, de boring verschilt. Nog meer cijfers? De Z900 weegt rijklaar 210 kg en levert 125. Ter vergelijking: de Z800 weegt er 230 en heeft 95 pk, de Z1000 221kg voor 142 pk . Het zegt veel over het werk dat Kawasaki in deze nieuwkomer gestopt heeft.
Gooi alle kenmerken samen en je komt tot een som die veel groter is dan de afzonderlijke delen.

Van het nieuwe Trellis frame van amper 12,5 kg, over de extra lichte swingarm van 3,9 kg, de assist slipperkoppeling tot de horizontal back link achtervering. Het zijn maar enkele van de opvallende kenmerken van de Z. En geen van die kenmerken op zich is opzienbarend. Maar gooi ze allemaal samen en je komt tot een som die veel groter is dan de afzonderlijke delen. De Z900 is geen middenklasse naked en zeker geen zware naked. Noem dit gerust een super naked.

Soepel onderin, sterk in het midden, kicken bovenaan

Pure fun

En die naam maakt de Kawa waar tijdens de rijtest. We reden (of was het scheuren) door de Sierra onder wisselende omstandigheden. Op grote hoogte zakte de temperatuur tot onder de 6 graden en er lag nog sneeuw in de berm. Meteen viel op hoe licht de Z900 aanvoelt en stuurt. Het lichtvoetige sturen heeft de Z900 ten dele te danken aan het rijwielgedeelte waar enorm veel gewicht is bespaard.
Dat de motor gemakkelijk van richting verandert, is trouwens een ding, maar dat 'ie precies doet wat je wilt is misschien net zo belangrijk

Het nieuwe trellis buizenframe - dat is ontworpen met dezelfde software die Kawasaki speciaal voor de Ninja H2 heeft ontwikkeld, weegt zoals gezegd amper 13,5 kg. Het vrij lichte totaalpakket zorgt er mee voor dat de nieuwste Kawasaki zo vlot stuurt. Maar het gaat over meer. Dat de motor gemakkelijk van richting verandert, is trouwens een ding, maar dat 'ie precies doet wat je wilt is misschien net zo belangrijk. Dus is het eerst gedeelte van de test pure fun. De tijden dat jij je aan de Kawa moest aanpassen lijken met de Z900 verleden tijd.

Het oog wil ook wat

Raket

Totdat de bochten krapper worden, de temperatuur aardig zakt toteen graadje of 6 en het wegdek als gevolg van de hevige regenval nog met een flinterdun laagje zandstof is bedekt en dientengevolge amper grip biedt. Omstandigheden waarin het nukkige stuurkarakter van de Dunlop D214 banden de boventoon voert. En dat is jammer, want zeker weten dat met een setje modern rubber de Z900 ook onder deze omstandigheden zijn suprematie had getoond. We zijn benieuwd naar het verschil als we er eens een setje Bridgestones S21 op gooien.
Zou trouwens perfect passen bij de remmen. Die zijn krachtig en goed doseerbaar, maar vragen net meer dan één vinger om te bijten. En zo hebben we het graag.
De 948cc viercilinder heeft het karakter van een drietraps raket

Verleidt het goede rijwielgedeelte al tot een sportieve rijstijl, dat wordt nog eens extra aangewakkerd door het waanzinnige motorblok dat de 'middenklasse' naked aandrijft. De 948cc viercilinder heeft het karakter van een drietraps raket: onderin is het al lekker sterk maar nog niet intimiderend, vanaf 5.000 toeren pakt ie heerlijk op en wordt het inlaatgeluid al behoorlijk agressiever, om bij 9.000 toeren te veranderen in de meest agressieve huil van een tijger op oorlogspad - het moment dat tegelijkertijd in het motorblok de naverbrander wordt aangezet. Damn, wat een ongekend pretpakket.

Top blok en super rijwielgedeelte. Dat geeft vuurwerk.

En er is meer

En het zit allemaal verwerkt in een pakket met hoogwaardige afwerking en aandacht voor details. Het Z-vormige LED achterlicht bijvoorbeeld. De algemene lijn van de motor. Het dashboard.En voor wie veel, niet genoeg is, bestaat er ook een Performance versie. Die biedt voor een meerprijs van 898 euro een pakket van 1272 euro met daarin een Akrapovic titanium of carbon uitlaat (naar keuze), een buddyseat cover in kleur van de motorfiets, een windscherm en een tankpad. Maar laat dit je vooral niet in de waan brengen dat de standaard versie op enerlei vlak tekort schiet. Hij behoort tot de beste nakeds waar we ooit mee reden en mag gerekend worden tot één van de belangrijkste nieuwe modellen voor 2017. Met deze prijs zou hij ook verkoopsmatig wel eens zeer goed kunnen gaan scoren.

Tekst: Ed Smits, Thierry Sarasyn

Klik hier voor meer info over de Kawasaki Z900

Ziet u dat weggetje achter de Z? Wel...

Technische gegevens

Type Vloeistofgekoelde, 4-cilinder 4-takt lijnmotor
Cilinderinhoud (cm3) 948 cm³
Boring x Slag 73,4 x 56 mm
Compressieverhouding 11.8:1
KleppensysteemDOHC, 16 kleppen
Brandstofsysteeminjectie: 4 x Ø 36 mm met ovalen hulpgasklep
Start systeem Elektrisch
Smering Geforceerde smering, wet sump
Maximum vermogen 92,2 kW (125 PK) / 9.500 tpm
Maximum koppe 98,6 Nm / 7.700 tpm
Brandstofverbruik 5,5 l/100 km
Transmissie 6 versnellingen
Koppeling Natte multi-plaat koppeling, handbediend
Remmenvoor Dubbele semi-zwevende 310 mm remschijven.
Remklauw Dubbel tegenover liggende 4 zuigers
Remmenachter Enkele 250 mm remschijf.
Remklauw Enkele zuiger
Vering voor 41 mm usd, in- en uitgaande demping, en instelbare veervoorspanning
Veringachter Horizontale back-link, uitgaande demping en veervoorspanning regelbaar
Type frameTrellis frame, hoogwaardig staal
Wielbasis103 mm
Veerweg voor 120 mm
Veerweg achter140 mm
Band voor120/70ZR17M/C (58W)
Band, achter 180/55ZR17M/C (73W)
L x B x H 2.065 x 825 x 1.065 mm
Wielbasis 1.450 mm
Grondspeling 130 mm
Zithoogte795 mm
Brandstofcapaciteit17 liter
Rijklaar gewicht210 kg
Prijs:8.999 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de test van de Kawasaki Z900

Reageren

Registreer of log in om te reageren...