Eerste test Kawasaki Z900 95 pk: SLIMME Z

door Gunther Kindermann 18 maart 2018

Moet dat nu? Nog een test van de Kawasaki Z900, een motor die we vorig jaar al uitgebreid op de proef stelden en uitstekend bevonden? Jawel, want Kawasaki heeft iets verrassends gedaan met de bejubelde naked. Ze bouwden er een tweede versie van met minder vermogen. En daar is meer dan één goede reden voor.

Oude bekende met nieuwe kwaliteiten

Hetzelfde maar anders

125 pk heeft ie in standaardtrim. En met dat vermogen gekoppeld aan zijn rijwielgedteelte, prijs en stijl, werd de Z900 vorig jaar overal de hemel in geprezen. Waarom brengt Kawasaki dan naast het bestaande model een 95 pk versie? Wel, daar zijn twee goede redenen voor. Met dat lagere vermogen geniet de naakte Kawa van een veel gunstiger BIV regime in België én hij kan als basis dienen voor een 47 pk (35kW) versie voor houders van een A2 rijbewijs. Dat kan alleen maar een goed idee zijn als deze 95 pk sterke Z net op voorwaarde dat de full power versie op alle vlakken goed bevonden wordt. Met die vraag in gedachten reisden we af naar Catalonië.

Het ragfijne stuurgedrag is onveranderd

Zoek het verschil

Toegegeven, ze hebben het zich bij Kawasaki niet gemakkelijk gemaakt. Een voorstelling in de Rotterdamse haven of op een Ardense helling zou dezer dagen de test wat gemakkelijker gemaakt hebben. Geen mens die op asfalt zou koud als de schaamstreek van een non en zo glibberig als die van een Mexicaanse pornoster, het volle vermogen kan benutten. En dus zou het verschil moeilijk te detecteren geweest zijn. Op zonnige Spaanse wegen moet dat wel kunnen. Tenminste: dat dachten we. Tot we ’s ochtends de neus aan het raam van het hotelvenster staken en wisten dat we de testrit zouden starten in regen en bij 9 graden.

Na een halve dag was niemand er in geslaagd een verschil vast te stellen.


Op een zone waar letterlijk 360 bochten op 18 km te vinden zijn en onder de hiervoor genoemde omstandigheden, mochten we afwisselend met de full power en de 90 pk rijden. Na een halve dag was niemand er in geslaagd een verschil vast te stellen. Uiterlijk is dat ook al moeilijk, want de smallere uitlaatbochten en enkele accenten zijn de belangrijkste indicaties dat je met minder dan 100 pk op weg bent.

De smallere uitlaatbochten zijn het meest opvallende verschil.

Vergelijkbare kwaliteiten

In de namiddag veranderden de testomstandigheden en de rollen werden omgekeerd. Lentezon en warm asfalt. Het gevolg laat zich raden. Het ging er plots heel stevig aan toe op de Z900.

Onfatsoenlijk hoge snelheden voor de openbare weg, harde acceleraties en meer wheelies dan bejaarden (dat zijn er nochtans best wat in maart in Spanje).


Onfatsoenlijk hoge snelheden voor de openbare weg, harde acceleraties en meer wheelies dan bejaarden (dat zijn er nochtans best wat in maart in Spanje). Genietend van de gekende rijkwaliteiten van de Kawasaki en het rijwielgedeelte dat identiek is aan dat van de full power Z900. Met één opmerkelijke vaststelling: nog steeds kon niemand zomaar het verschil zeggen tussen een 95 pk (wel 94 eigenlijk, maar dat bekt minder) en een full power. Goed rapport dus voor de fiscaalvriendelijke (in België) versie, er is een verschil van 433 euro.

Familiekiekje

Het MediaMarkt syndroom

Is die dan gewoon net zo goed als de originele Z900? Neen. Bij hernemingen tussen een standaard en een 95 pk was er wel een (klein) verschil merkbaar. En als je hoog in de toerentallen klimt blijft de full power verder doorgaan. De full power bereikt zijn piek op 9.500 opm, deze versie op 8.500. Wie heel sportief rijdt en op snelle stroken het gas in de hoek (blijft) draaien zal dus een voordeel hebben bij het hogere vermogen. Wie overweegt om ooit een circuit op te duiken, nog meer. Maar het verschil valt vooral op als je de twee tegen elkaar uitspeelt. Een beetje zoals je de kleuren van flatscreen TV’s vergelijkt in de MediaMarkt. Ter plaatse zie je het verschil, als je thuis alleen maar je eigen televisie hebt, valt het niet meer op.

Op de openbare weg, is het verschil amper merkbaar

De A2 optie

Maar er is meer. Of minder, zo je dat wilt. Kawasaki heeft ook een 47 pk (35 kW) versie van deze Z900.

Wie een A2 rijbewijs heeft of ambieert, kan met de Z900 één van de meest sportieve motoren kopen die conform is aan zijn rijbewijs


En dat wet zegt dat je alleen maar motoren mag downtunen voor A2 gebruik, als het originele vermogen niet meer dan het dubbele van die 47 pk is. En op basis van deze (bijna) 95 pk-versie kon dat perfect. Gevolg: wie een A2 rijbewijs heeft of ambieert, kan met de Z900 één van de meest sportieve motoren kopen die conform is aan zijn rijbewijs. Bovendien is het, als het moment er is om naar een volwaardig vermogen over te schakelen, niet meer dan een formaliteit om de motor de volle 90 pk te geven. Even stoppen bij de Kawa-boer, korte ingreep aan de ECU en het is gebeurd. Slim bekeken, want zo is er niet meteen nood om een andere motor te kopen. De BIV in België blijft ook beperkt om dat je nog steeds ‘maar’ aan 90 pk zit.

Stel je voor: dit met een A2

Nieuwe wijn in nieuwe zakken

Geen oude wijn in nieuwe zakken dus, maar een slim bekeken spin-off van de originele Z900. Voor wie het onderste uit de kan wil halen, is de standaardmotor nog steeds de beste optie. Voor doorsnee en zelfs sportief gebruik op de openbare weg is deze 90 pk een even goede keuze. Voeg daaraan toe dat dit voor A2 rijbewijs houders meteen een doorstart kan zijn naar een motor die past bij een volwaardig rijbewijs en het is duidelijk dat deze 90 pk-versie van de Z900 een heel slimme Z is.

Foto’s Kawasaki, Target Press

Lees hier de volledige test van de full power Z900

Nog meer weten over de Z900 in 95 pk versie?

Technische specificaties

Motor
Type Vloeistofgekoelde viercilinder
Cilinderinhoud 948 cc
Maximaal vermogen: 94 pk bij 8.500 opm.
Maximaal koppel: 92 Nm bij 7.700 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: Trellis frame, hoogwaardig staal
Voorvork: 41 mm WP upsd; in- en uitgaande demping, en instelbare veervoorspanning
Achterschokbreker: Horizontale back-link, uitgaande demping en veervoorspanning regelbaar
Remmen Voor: Dubbele semi-zwevende 310 mm remschijven, vierzuigerklauwen, ABS
Achter: Enkele 250 mm schijf, tweezuigerklauw, ABS

Afmetingen
Wielbasis: 1450 mm
Rijklaar gewicht: 210 kg
Zithoogte: 795 mm
Tankinhoud: 17 liter

Prijs:
België: 9.199 euro
Nederland: 9.999 euro

Bekijk de uitgebreide fotogalerij van de Kawasaki Z900 95 pk

Reageren

Registreer of log in om te reageren...